ابزار آلات نجاری و بررسی همه جانبه آن ها

ابزار-آلات-پرکاربردنجاری

در این مطلب به ابزار آلات نجاری یا همون درودگری میپردازیم که می تواند در آموزش نجاری برای شما بسیار کاربردی باشد. در ادامه با نام انواع وسایل نجاری آشنا می شوید.

ابزار آلات نجاری برای نقشه کشی محصولات

مداد مخصوص نجاری

در درودگری و ابزار نجاری  معمولا از یک مداد مستطیل یا مربعی  استفاده می کنند.این مداد کمتر از مداد های معمولی می شکند و هم اینکه در دست گرفتن آن آسان تر است. البته گاهی از ابزاری مانند مداد نوکی استفاده می شود که نسبت به مداد های مربعی از جهت این که  که ردی بر  جای نمی گذارد استفاده می شود.

متر یا سانتی متر

در نجاری  معمولا از یک خط کش  که ۵ تکه می باشد استفاده می شود. شماره ها و اعداد در این خط کش کاملا خوانا و واضح است. متر تاشو نیز در ابزار نجاری کاربرد فراوانی دارد.

گونیا

گونیا ابزاری است که اغلب اوقات در کار نجاری مورد استفاده قرار می گیرد. گونیاهای معمولی از جنس فولاد ساخته می شوند و در انتخاب آنها دقت بالایی می شود. اما گونیاهای اصطلاحا بدلی یا کاذب ، که از  جنس فولاد نیستند برای رسم زاویه و خط مورب استفاده می شود. در ادامه انواع آن را شرح داده ایم:

  1. گونیایی که بر ای رسم زاویه ۹۰ درجه و ۴۵ درجه استفاده می شود.
  2. گونیایی که علاوه بر زاوایای بالا امکان رسم زاویه ی ۳۰ درجه و ۶۰ درجه را می دهد.
  3. گونیای کاذب که به شما امکان رسم هرگونه زاویه ای را می دهد.

خط کش تیره دار

این خط کش برای ترسیم خطوط موازی استفاده می شود این خط کش یک پشته یا لبه دارد که جهت رسم خط ، کار را آسان تر می کند. این خط کش ها برای ایجاد شکاف و برش در چوب ضروریست.

پرگار

پرگار که جزی ابزار آلات نجاری نیز به حساب می آید، برای کشیدن دوایر و قوس ها کاربرد دارد.

ابزار تراز کردن و یا رنده کردن در نجاری

در ادامه با دیگر ابزار آلات نجاری آشنا میشویم یک غیر حرفه ای باید قاعدتا چوبی را خریداری کند که از قبل رنده شده باشد. زیرا رنده کردن کاری بسیار سخت و طاقت فرسا و وقت گیر است و جدای از این مسئله کاریست که هر نجاری قادر به انجام آن نبوده و نیاز به تمرین فراوان دارد. البته اغلب آماتور ها علاقه ی زیادی به یافتن و آشنایی با ابزار  رنده کردن چوب دارند چون به هر حال برای یک بار هم که شده مجبورند در طی فرایند ساخت تکه چوب ضخیمی را رنده کنند. اصولا رنده ها انواع مختلفی دارند از جمله رنده های قاچی و یک تیغ و دو تیغ ،پرداخت ، رنده دستگاه یا رنده بلند. این گونه رنده ها برای صاف کردن سطح چوب به کار می رود. دسته ی دیگری از رنده ها جهت فرم دادن یا شکاف زدن مورد استفاده قرار می گیرند.

رنده ریفلارد

در اصطلاح فرانسوی همان رنده ی بلند در فرهنگ نجاری ماست که به صورت مستطیلی بوده دارای قطعه ای آهنی که معمولا برای چوب های خشن کاربرد دارد به خصوص برای چوب هایی که تازه اند. برای اینکه اثر بدی بر روی این چوب ها باقی نماند تنها باید  از این گونه رنده ها استفاده کرد .

رنده ی ربوت

در اصلاح فرانسوی همان رنده های کوچک دستی است که به آن رنده ی یک تیغ نیز گفته می شود. این رنده کار رنده ی قاچی ر ا به پایان می رساند. سطح اهن این رنده دارای یک تیغه تیز ۵ سانتی متری است که در عرض رنده قرار دارد.

رنده ی وارلوپ یا رنده ی دو تیغ

رنده ای بزرگ است که در مواقعه ای که رنده ی یک تیغ کاربرد ندارد استفاده می شود  و کار با این رنده تنها برای یک نجار حرفه ای کار ساده ایست. این رنده جز ابزار آلات نجاری حرفه اب به حساب می آید.

ابزار آلات پرکاربرد نجاری,ابزار آلات نجاری,ابزار نجاری,

 

میل لنگ یا دریل دستی

برای خرید دریل دستی بهتر است میل لنگی را انتخاب کنید که قسمت چماق آن چرمی می باشد این موضوع باعث میشود تا در حین نجاری دسترسی به نقاط دشوار نیز آسان گردد.همچنین ابزاری را انتخاب کنید که در آن حداقل ۸ میلی متر میله در آن قرار داشته باشد.

ابزارآلات برقی در درودگری,نام انواع وسایل نجاری,وسایل نجاری,

 

مغار

مغار یکی از ابزارهایی است که برای تراشیدن و کنده کاری چوب به کار می‌رود. مغارها با توجه به ساختاری که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. مغار منبت همان طور که از نامش پیداست برای پیکرتراشی و منبت‌کاری استفاده می‎شود. از طرفی مغار تخت دارای لبه کاملا صاف یکسان است و از یه قسمت دارای لبه و از بخش دیگر زاویه دارد. از مغار تخت برای ایجاد خطوط صاف استفاده می‌شود. از طرفی مغار نیم باز، از یک انحنای ملایم برخوردار است و برای ایجاد فرم و شکل‌های ظریف روی چوب به کار می‌رود. مغار شفره که دهنه‌ای وی شکل دارد برای جدا کردن لبه سطوح چوب استفاده می‌شود.

 

سوهان نجاری یا چوب سا

این مدل از سوهان کارایی بیشتری در صنعت چوب دارد. از سوهان چوب برای تراش دادن و بریدن چوب استفاده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان سطوح گوناگون و شکل دار چوب را سوهان کاری کرد. سوهان نجاری هم با توجه به شکل قطعات انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نیم گرد، گرد، قاشقی، سه گوش، چهار گوش، سردریلی و رنده‌ای اشاره کرد.‎‌

 

اره ها در ابزار آلات نجاری

  1. اره دستی که به واسطه ی تیغه ی وسیع آن می توان قطعات را به هر اندازه ای برش داد.
  2. اره با تیغه ی نازک برای برش دقیق
  3. اره برای برش های کوچک که روی پایه نصب می گردد
  4. اره منبت کاری برای اره کردن سطوح نازک
  5. اره مدور
  6. اره منبت کاری در نجاری که همان اره مویی است که طرز کار با آن به این صورت است که  که با دو دست به صورت افقی بر روی چوب کار می شود . از این اره برای برش چوب در یک الگوی به صورت خمیده و منحنی استفاده می گردد.بنابراین تیغه ای که در آن به کار گرفته شده باریک و منعطف است. که این تیغه ۶ تا  ۱۰ میلی متر است.دندانه های این اره بسیار ریز است و به راحتی می تواند شکافی برای نصب دو قطعه بر  روی هم ایجاد کند.

ابزار آلات پرکاربرد نجاری,ابزار آلات نجاری,ابزار نجاری,

ضربه زن ها در ابزار نجاری

  • چکش که به صنعت گر اجازه می دهد تا میخ ها را بکوبد یا آن ها را خارج کند.
  • چکشی که علاوه بر کوبش و ضرب در مونتاژ نیز به کار می رود.
  • چکشی با سر گرد یا مربع که علاوه بر استفاده در مونتاژ برای کوبیدن روی قیچی و ابزار دیگر مناسب است.

ابزارآلات نجاری برقی در درودگری

دستگاه رنده گندگی

دستگاه گندگی یکی دیگر از دستگاه‌هایی محسوب می‌شود که وجود آن روند، انجام خیلی از کارها را آسان و راحت می‌کند. دستگاه گندگی برای بریدن و رنده کردن چوب کاربرد دارد. برای این کار باید ضخامت چوب را در اندازه مناسب تنظیم کرده تا دستگاه آن را رنده کند، تمام فرآیند دستگاه گندگی خودکار است و همین امر باعث شده تا در بین اره فلکه و اره میزی، مناسب ترین باشد. دستگاه کندگی به دو نوع خودکار و دستی تقسیم می‌شود.

ابزارآلات برقی در درودگری,نام انواع وسایل نجاری,وسایل نجاری,

اره فلکه یا نواری

یکی از ابزارهایی که حتی در کارگاه‌های ساده نجاری هم وجود دارد، اره فلکه است. با استفاده از اره فلکه می‌توان الوارهای چوب را به خوبی برش داد. در یک کارگاه کوچک معمولا اره فلکه ۶۰ گزینه خیلی خوبی است، البته برای کارگاه‌های بزرگ باید به سراغ اره فلکه بروید که قطر ۱۰۰ داشته باشد.

ابزار آلات پرکاربرد نجاری,ابزار آلات نجاری,ابزار نجاری,

پیچگوشتی شارژی

یکی دیگر از ابزارهایی است که باید در کارگاه نجاری داشته باشید. از پیچ بند شارژی برای اتصال ورق ام دی اف با پیچ آن استفاده می‎شود.

 

پولیشر

برای این که بخواهید یک محصول چوبی خوبی بسازید باید آن را پولیش و سمباده کنید. پولیشر ابزاری است که دارای صفحه سنباده می‌باشد و با استفاده از آن می‌توانید خط و خطوطی که ممکن است روی چوب ایجاد شوند را از بین ببرید.

ابزارآلات برقی در درودگری,نام انواع وسایل نجاری,وسایل نجاری,

زاویه سنج

اگر در کارگاه نجاری خود اره میزی و فارسی بر داشته باشید؛ زوایه سنج دستگاه مکمل خوبی برای شما خواهد بود. زاویه سنج به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های خود را کالیبره کنید یعنی این که چوب را در زاویه ۹۰ درجه دقیقا ۹۰ درجه برش دهید و یک درصد خطا هم نداشته باشید.

ابزار آلات پرکاربرد نجاری,ابزار آلات نجاری,ابزار نجاری,

بتونه حرارتی

ماهیت چوب به این صورت است که همواره درز و شکاف‌هایی روی آن وجود دارد و برای این که آن را پوشش داد باید بتونه کاری انجام شود. دستگاه بتونه حرارتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید سریع و آسان درزگیری انواع چوب، ام دی اف، روکش چوب و لمینت را انجام بدید. یکی از مزایایی که دستگاه بتونه دارند طیف رنگ گسترده است؛ به عنوان مثال این دستگاه‌ها می‌توانند بین رنگ‌های سفید تا قهوه‌ای و مشکی را پوشش دهند. همچنین بتونه کاری که با این دستگاه‌ انجام می‌شود پایداری بسیار خوبی دارد و بخارهای سمی تولید نمی‌کند.

ابزارآلات برقی در درودگری,نام انواع وسایل نجاری,وسایل نجاری,

اور فرز

اور فرز یکی دیگر از دستگاه‌هایی است که وجود آن در کارگاه نجاری روی کیفیت محصولات تاثیر زیادی دارد. عموما از اور فرز برای ایجاد شیار استفاده می‌کنند. اور فرز دارای قسمت‌های مختلفی است که با توجه به شرکت سازنده آن می‌توانند متفاوت باشند. اما اغلب، موتور آن‌ها را نمی‌توان جابه جا کرد و ثابت است. اور فرز برای ایجاد طرح‌های هنری روی چوب هم کارایی دارد.

ابزار آلات پرکاربرد نجاری,ابزار آلات نجاری,ابزار نجاری,

اره میزی یا ( اره مجموعه )

دستگاه اره میزی یکی از مهمترین دستگاه‌ها در کارگاه‌های نجاری است و از آن برای برش دادن طولی و عرضی صفحات چوب استفاده می‌کنند.  اره میزی دارای یک صفحه میزی است که عموما از چدن ساخته شده و برای برش دادن چوب از آن استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر از اره میزی برای برش چوب در ابعاد و اندازه‌های گوناگون به عنوان مثال تخته سه با، ام دی ا استفاده می‌شود. اره میزی دستگاهی بسیار سنگین و قدرت مند است به همین دلیل کارکردن با آن نیاز به مهارت دارد.

ابزارآلات برقی در درودگری,نام انواع وسایل نجاری,وسایل نجاری,

مکنده گرد و خاک

اگر به کارگاه‎های نجاری سری زده باشید همه جا پس از برشکاری، خرده چوب، نئوپان و … پاشیده است. نجاران پس از انجام کار باید لباس‌های خود را که پر از خاک و خرده چوب شده است تمیز کنند. دستگاه مکنده گرد و خاک عموما در بخش بیرونی فارسی بر، اره میزی و فلکه و گندگی نصب شده تا گرد و خارک را بکشد. هر چند وجود دستگاه مکنده در کارگاه‌های نجاری الزامی نیست اما وجود آن باعث شده تا حد زیادی از گرد و خاک در محیط کاسته شود.

ابزار آلات پرکاربرد نجاری,ابزار آلات نجاری,ابزار نجاری,

علاوه بر ابزار آلاتی که در بالا نام برده شد و به صورت دستی و بدون برق از آنها استفاده می شود ابزار الاتی در درودگری موجود است که به صورت الکتریکی بوده و از پر استفاده ترین ابزار الات نجاری هستند. چند نمونه از این ابزار الات را برای شما تشریح می کنیم:

اره های برقی

این اره ها کارایی بیشتر نسبت به اره های دستی دارند،اره های مذکور قابلیت برش مستقیم، دایره ای یا باریک را داشته که امروزه برای برش های کابینت سازی بسیار کارامدند.

ابزارآلات برقی در درودگری,نام انواع وسایل نجاری,وسایل نجاری,

رنده های برقی

رنده های برقی نیز به آسانی رنده های دستی است تنها مورد اهمیت دار این است که این رنده ها نیاز به تنظیم عمق کار دارند و معمولا بر  روی ۲ تا ۳ میلی متر تنظیم می گردند

ابزار آلات پرکاربرد نجاری,ابزار آلات نجاری,ابزار نجاری,

دستگاه شن زن

با این دستگاه که دارای صفحه پهن است می توان اقدام به برش چوب کرد به این صورت  که با فشار قوی باد همراه با شن موجود در دستگاه ، برش چوب انجام می گیرد. سرعت این دستگاه بالاست و برای طرح های مختلف شرکتی و ساختمانی استفاده شده و علاوه بر برش مستقیم قابلیت برش منحنی و دگیر اشکال را دارد.

دستگاه چند کاره ی برقی در ابزار نجاری

این دستگاه کارهای مختلفی را بر ر وی چوب انجام می دهد.در واقع زمانی که شما فضای کافی در کارگاه خود ندارید می توانید از دستگاه هم زمان برای انجام ۵ تا ۶ کار استفاده کنید.

ابزارآلات برقی در درودگری,نام انواع وسایل نجاری,وسایل نجاری,

این دستگاه به عنوان ابزار آلات نجاری چند کاره کارهای زیر را انجام می دهد:

  1. اره کردن
  2. برش منحنی
  3. سمباده زدن
  4. صاف کردن
  5. شکل دادن چوب
  6. ایجاد شیار در چوب

امیدوارم با نام انواع وسایل نجاری آشنا شده باشید. به طور کلی تعداد ابزار هایی که در صنعت درودگری و نجاری به کار گرفته می شود بی شمار است و ابزار الاتی که در متن فوق برای شما نام برده شده تعداد معدودی از این ابزار ها بود که برای شما شرح داده شد.به طور کلی روند پیشرفت صنعت درودگری به گونه ای بوده که اکنون به جای استفاد ه از ابزار الات دستی از ابزارالات برقی و صنعتی مدرن استفاده می شود که نام بردن همه ی آن ها در این مقاله نمی گنجد.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای ابزار آلات نجاری و بررسی همه جانبه آن ها

    سیاوش کرمانی :

    سلام و وقت بخیر. ممنون بابت مطلب خوبی که منتشر کردید. برای راه اندازی کارگاه صنعتی چوب به دنبال دستگاه های کاربردی هستم. مثل اره میزی، سی ان سی و … . برای خرید به چند مرکز مراجعه کردم، اما با توجه به اهمیت بالای این دستگاه، هنوز تصمیم نهایی رو نگرفتم. خواستم بدونم کیفیت دستگاه های شما در چه حدی هستش و آیا حدمات پس از فروش هم دارید؟ آموزش کار با دستگاه ها را رو هم به اپراتورها ارائه می دین؟ ارسال دستگاه ها چطور هستش؟ خرید دستگاه سی ان سی چوب آمل برش با توجه به قسطی بودنش خیلی مناسبه، اما از کیفیتشون اطلاعی ندارم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

      مدیر سایت :

      سلام دوست عزیز
      می تونید از محصولات نوین چوب و پایون استفاده کنید

دیدگاه خود را بیان کنید :