انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و نکات مهم در خرید و استفاده آن

در این مقاله می خواهیم در رابطه با انواع دستگاه تصفیه آب خانگی کیفیتی که آب های درون لوله کشی های شهری وجود دارند بسیار پایین است چون مواد، املاح و آلودگی هایی نظیر: فلزات سنگین، زنگ لوله، کلر، نیترات، شن، ماسه و … در این لوله کشی ها وجود دارند. اگر این آب ها به صورت طولانی مدت مصرف شوند باعث بروز بیماری می شوند.اما راه حلی نیز برای جلوگیری از ورود این عارضه ها به آب های مصرفی وجود دارد و آن استفاده از دستگاه های تصفیه آب می باشد. نکته مهم در مورد این دستگاه ها این است که هنگام خرید باید به نوع آن ها و کاربردی که دارند توجه کرد، چون لزوما همه آن ها کار را صحیح و اصولی انجام نمی دهند.

در ادامه نکات مهمی در قالب راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به شما ارائه می دهیم. هنگام خرید دستگاه های تصفیه آب لازم است که مواردی را در نظر بگیرید: مثلا به میزان آبی که قرار است مصرف کنید. سعی کنید متناسب با همان میزان آب مصرفی، دستگاه خود را انتخاب کنید.نشانه های آبی که ناسالم است این قرار هستند: طعم بد، بوی نامطبوع، رسوب سماور، استفاده از آب های زیرزمینی، رسوب کلر و وسایل آبی.در نظر داشته باشید که همیشه نمی توان آب ناسالم را از روی رنگ و بوی آن تشخیص داد، چرا که آلاینده هایی در آب وجود دارند که با چشم قابل رویت نیستند و هیچ گونه طعم، رنگ یا بوی خاصی نیز ندارند.

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی,تصفیه آب خانگی,دستگاه تصفیه آب,

عوامل موثر در انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب

عوامل موثر زیادی در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی که در انتخاب این دستگاه تاثیر می گذارد وجود دارد. در صورتی که منبع آب مصرفی شما چاه، رودخانه و امثال این ها باشد، دستگاهی که برای این منظور استفاده می شود باید شامل فیلترهای مناسب و سیستم تصفیه قدرتمندتری نسبت به دستگاه های خانگی باشد. چون دستگاه های مخصوص این نوع آب مصرفی توانایی بهتری برای تصفیه آب دارند. برای این منظور، دستگاه تصفیه آب خانگی صنعتی و نیمه صنعتی بسیار مناسب هستند که البته قیمت بالایی نیز دارند.دستگاه هایی که برای آب لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند با دستگاه های تصفیه آب شهری کاملا متفاوت هستند. چون میزان سمومی که در آب لوله کشی وجود دارد کمتر از آب چاه ها و رودخانه ها می باشد. به همین منظور دستگاهی وجود دارد تحت عنوان فیلتراسیون (یو اف) که برای آب های با سختی پایین تر بسیار کاربردی هستند. این دستگاه ها برای آب هایی که موجب رسوب در سماور می شوند و از سختی بالایی برخوردار هستند، کاربرد چندانی ندارند.

اما دستگاه دیگری وجود دارد به نام دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس (آر او) که تقریبا برای همه موارد کاربرد خوبی دارد. این دستگاه قابلیت آن را دارد که تمام ناخالصی ها مثل فلزات سنگین، املاح مضر و نیترات را تا ۱۰۰۰/۰ میکرون برطرف کند. از قسمت های اصلی این دستگاه ها فیلتر مرحله چهارم ممبران می باشد که به عنوان قلب دستگاه محسوب می شود. این نوع دستگاه تصفیه آب خانگی دارای شش فیلتر است که یک مخزن یک لیتری نیز در خود جای داده و با جریان الکتریسیته کار می کند. از آنجا که این دستگاه ها قابلیت تصفیه ۲۲۰ لیتر آب در طی روز دارند، دستگاه های مناسب و به صرفه ای برای استفاده خانگی و اداری می باشند.

با توجه به تنوع و گوناگونی دستگاه تصفیه آب خانگی، شما نیز باید با در نظر گرفتن نیاز و نوع مصرف خود، دستگاه مناسب خود را تهیه کنید. مثلا برای ساختمان می توانید از دستگاه های تصفیه آب کلی بهره ببرید. این دستگاه های مرکزی مخصوص ساختمان املاح درشتی مانند شن و ماسه را تصفیه و دفع می کنند. چون برای مواردی مانند استحمام و شستشو حذف این موارد از آب کافی است. نام این دستگاه های پیش فیلتراسیون می باشند.
طبق مواردی که در بالا ذکر شد، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی نیز در انواع آن متفاوت خواهند بود. برای مثال مواردی که برای آب آشامیدنی به کار گرفته می شود با مواردی که برای استحمام مورد استفاده قرار می گیرند کاملا با هم فرق خواهند داشت.

در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به شما پیشنهاد می دهد برای استحمام از مدل های سردوشی و سرشیری استفاده کنید که قابلیت دفع املاح درشت را نیز دارند. برای موارد خانگی و آشامیدنی مثل یخ ساز، چای ساز و پخت و پز می توانید از دستگاه تصفیه آب خانگی خانگی مثل مدل های زیر سینکی شش فیلتر با سیستم اسمز معکوس استفاده کنید. از موارد دیگر برای استفاده آب مصرفی به صورت روزانه می توانید دستگاه های متناسب را انتخاب و خریداری کنید.

فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه آب خانگی و نوع آنها

ما در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ویژگی های فیلترهای خوب را به شما ارائه می دهیم. برای دفع کامل ناخالصی ها و املاح موجود در آب نیاز به دستگاه تصفیه آب مناسب با فیلترهای مناسب است. فیلتر مناسب فیلتری است که دارای الیافی هستند که قابلیت دفع ذرات درشت مثل شن، ماسه،‌ پوسیدگی و زنگ زدگی لوله را دارد و مرحله تصفیه را به خوبی انجام می دهند. فیلتر دیگری نیز وجود دارد به نام فیلتر کربن فعال که موارد جزئی مثل کلر، طعم، بوی بد و گازهای محلول در آب را به خوبی تصفیه و دفع می کند. فیلتر دیگری وجود دارد موسوم به فیلتر اسمز معکوس (ممبران) که ترکیبات حل شدنی و سموم موجود در آن را به خوبی دفع و حذف می کند. از جمله این ترکیبات می توان به سرب، نیترات، آرسنیک و … اشاره کرد. علاوه بر این، فیلتر اسمز معکوس سختی آب را کاهش می دهد و تمام ناخالصی ها را در حد میکرون دفع می کند.

اگر قرار است که بوی نامناسب و طعم بد آب را فیلتر شود و یا سنگ های معدنی فیلتر شوند، برای منظور بهتر است از فیلتر پست کربن استفاده شود. دستگاه تصفیه آب خانگی که در بازار موجود هستند قابلیت این را دارند که از روش های متعدد مانند: یو اف، رو، یو وی و … آب را به خوبی تصفیه کرده و تاثیر قابل توجهی بر حذف ناخالصی ها بگذارند. از جمله روش های دیگر اولترا فیلتراسیون، اسمز معکوس و اشعه ماورا بنفش هستند که هیچ گونه عوارض جانبی نیز ندارند. موقع خرید دستگاه تصفیه آب تمام جواب را در نظر داشته باشید. مثلا نوع فیلتری که در دستگاه به کار گرفته شده یا دستگاهی متناسب با آب مصرفی می تواند از این موارد باشد. اگر می خواهید مشکلات احتمالی پس از خرید را به راحتی برطرف کنید، لازم است دستگاه شما دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد. انتخاب نوع فیلتر بر روی قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی نیز تاثیر می گذارد.

دستگاه تصفیه آب خانگی,دستگاه تصفیه آب خانگی خوب,راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی,

قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی و بهترین مارک تصفیه آب

قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به عوامل متعدد، با یکدیگر متفاوت هستند. این دستگاه ها براساس نوع فیلترها، روش های تصفیه، اندازه دستگاه، برند دستگاه، کیفیت و کارایی دستگاه قیمت های متفاوتی دارند. از بین این دستگاه های، آن هایی که شامل فیلتر ممبران و سیستم اسمز معکوس هستند از همه گران تر می باشند. این دستگاه ها دقت بسیار بالایی دارند، به طوری که آب را در شش مرحله تصفیه می کنند. مرحله چهارم فیلتر این دستگاه های «رو» نام دارد که به آن قلب دستگاه می گویند، که برای فعالیت نیاز به برق دارد. این دستگاه ها با نام آر او در بازار وجود دارند. بقیه دستگاه ها که این نوع فیلتر را ندارند، آب را در ۳ یا ۴ مرحله انجام می دهند، که یکی از این موارد فیلتری به نام یو اف است که از بقیه دستگاه ها ارزان تر می باشد. قیمت گذاری پیش فرض بر روی دستگاه تصفیه آب خانگی امکان پذیر نیست چون اکثر این دستگاه ها وارداتی و تولیدی کشورهای دیگر هستند. از معروف ترین برندها در این زمینه، می توان به سافت واتر و آکوا اشاره کرد.

از بیشترین برندهایی که در کشور ایران مورد استفاده قرار می گیرد ساخت کشور تایوان می باشند. هنگامی که قصد خرید دستگاه تصفیه آب داشتید تنها به ویژگی های ظاهری آن بسنده نکنید، چون کیفیت و کارایی و همچنین استاندارهای جهانی واتر کوآلیتی و ان اس اف نیر باید در نظر گرفته شود و متناسب با آب مصرفی خود دستگاه مورد نیاز را خریداری کرد. در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مواردی مثل قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی و نوع دستگاه آب خانگی می تواند برای شما حائز اهمیت باشد. علاوه بر آن برای خرید دستگاه تصفیه آب کیفیت و کارایی را نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم بتوانید از مطالب راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی در دوره های آموزشی فنی شو  استفاده کنید.

امیر قمصری

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :