تابلو برق چیست

تابلو برق به وسیله‌ای گفته می‌شود که در آن تجهیزات برقی قرار می‌گیرند. منشا ایجاد تابلو برق به این بر می‌گردد که در گذشته برای نصب تجهیزات، تمامی قطعات در کنار هم قرار نداشتند و بر اساس عوامل محیطی نظیر اتصال کوتاه، حوادثی رخ می‌داد؛ به همین دلیل محفظه‌ای ایجاد شد تا تجهیزات داخل آن قرار گرفته و از دسترس افراد غیر متخصص خارج شوند.

اصول کار تابلو برق

نحوه کار تابلو برق به این صورت می‌باشد که در زمان جا زدن کشو، فازها با استفاده از فیدرهایی که در پشت کشوی آن قرار دارند به شمش اصلی تابلو برق وصل شوند و با چرخیدن کلید روتاری به برق خروجی آن متصل شده تا بتوان از آن استفاده کرد. همچنین کلید تغذیه کننده در این تابلو برق وظیفه دارد تا قطع و  وصل کلیدهای هوایی را بر عهده داشته باشند. تابلوهای کشویی دقیقا مانند کلید هوایی از سه وضعیت مختلف بر خوردارند که عبارتند از: دیسکانکت یا زمانی که کشور خارح از سلول قرار دارد، تست که در این زمان مدار فرمان روی یک فاز است تا کارکردش بررسی گردد و حالت کانتکت که مدار فرمان و قدرت بهم کاملا وصل هستند.

آشنایی با انواع تابلو برق

تابلو برق از نظر ساخته به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی و توضیح هر یک از خواهیم پرداخت پس با وب سایت فنی شو همراه شوید.

تابلو برق Metal enclosed

تابلو برق متال این لوزد یکی از انواع تابلو برق است که تمام محفظه و فلزی می‌باشد و تمام تجهیزات الکتریکی نظیر ترانس جریان، کلید و لوازم اندازه گیری داخل آن قرار می‌گیرند. خود این مدل تابلو به دو دسته هم تقسیم می‌شود. تابلو Metal clad  یکی از انواع تابلو است که در آن محفظه‌ها از هم دیگر جدا هستد و همین امر سبب شده تا اگر مشکلی در یکی از محفظه‌ها ایجاد شود به دیگری انتقال پیدا نکند و قطعات محفوظ بمانند. این تابل دارای چهار بخش است که عبارتند از: محفظه کلید، محفظه باسبار، محفظه سرکابل و محفظه ال وی.

تابلو برق  compartment type مدلی دیگر از تابلو برق است که در آن محفظه‌ها از هم دیگر جدا نیستند.

اصول کار تابلو برق,انواع تابلو برق,تابلو برق,

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

تابلو برق‌ها از لحاظ قرار گیری هم با همدیگر فرق دارند و به دو دسته داخلی و خارجی یا فضای باز تقسیم می‌شوند. تابلو برق داخلی که به آن این دو هم گفته می‌شود برای محل‌های بسته اعم از سوله یا داخل سالن مناسب هستند؛ در صورتی تابلو برق فضای باز یا همان اوت دور، در فضای باز قرار می‌گیرد.

تابلو برق از نظر ولتاژ

تابلو برق از نظر ولتاژ به سه دسته تقسیم می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلو برق فشار ضعیف، متوسط و قوی اشاره کرد. تابلو برق فشار ضعیف در سطح ولتاژ کمتر از ۱۰۰۰ ولت است. تابلو برق فشار ضعیف از یک یا چند وسیله قطع و وصل تشکیل شده است که دارای تجهیزات کنترلی هم می‌باشد. تابلو برق فشار ضعیف دارای نشانگر حفاظتی، تنظیم کننده و … هستند. تابلو برق فشار به دو حالت ایستاده ثابت و کشویی ساخته می‌شود. از طرفی تابلو برق فشار متوسط به تابلو برقی گفته می‌شود که سطح ولتاژ آن بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت قرار دارد. این تابلو برق از قطعات مختلفی اعم از بدنه، کلید؛ رله، باسبار، کنتاکتور، ترانفورماتور و لوازم اندازه گیری تشکیل شده است و دارای دو دسته ثابت و متوسط کشویی است.

انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق‌ها فقط مختص به ساختمان نیستند بلکه برای صنعت هم به کار می‌روند. تابلو برق صنعتی برای کنترل موتورهای سه فاز و تابلو برق موتوری کارایی دارند و همین طور برای این که بتوان ضریب توان در یک کارگاه را اصلاح کرد هم به کار می‌روند. امروزه در صنعت از تابلوهای پی ال سی استفاده فراوانی می‌شود که تابلو برق برای کنترل اتوماتیک فرآیندهای صنعتی آن‌ها قرار می‌گیرد. ضمنا تابلو برق رابطی بین سیستم کنترل مرکزی در صنعت می‌باشد. هر تابل برق صنعتی از چند قسمت تشکیل شده است که عبارتند از: المان قدرت، الکترونیکی، محفظه و نگهدارنده، سیم و کابل و ….

تابلو برق Metal enclosed,تابلو برق چیست,اصول کار تابلو برق,

نکاتی درباره تابلو برق

تابلو برق یکی از اجزای حساس و ضروری است که باید نکات ایمنی را درباره آن رعایت کرد. کلیه تابلوها باید پس از این که اسید شویی می‌شوند رنگ آمیز کوره ای شوند. همچنین وجود تجهیزات جداگنه مانند سینی برای تابلو برق‌های دیواری واجب است. زمانی که می‌خواهید کابل‌ها را به فیوزهای مینیاتوری و کنتاکتور متصل کنید باید از ترمینال ریلی مناسب استفاده نمایید. از طرفی مقره‌ها باید قابلیت تحمل جریان مجاز اتصال کوتاه را داشته باشند. نکته ای درباره شکل تابلو برق مهم است گوشه‌های آن می‌باشند که باید به شکل گونیا باشند. ضخامت و نوع رنگ تابلوها باید به صورت استاندارد باشند تا بتوانند از نظر شکنندگی و سختی مقاومت خوبی داشته باشند. شاید برایتان جالب باشد هر تابلو برق یک پلاک شناسایی مخصوص به خودش را دارد.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :