دستگاه لبه چسبان چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه لبه چسبان

دستگاه لبه چسبان چیست و چه کاربردی دارد، سوال بسیاری از کاربران کابینت ساز و پی وی سی کار دنیای اینترنت است. در ساخت کابینت و مبلمان از دستگاه و ابزارآلات مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها دستگاه لبه چسبان است. دستگاه لبه چسبان ابزاری می‌باشد که از آن برای چسباندن نوارهای پلیمری استفاده می‌کنند. زمانی نوارهای پلیمری و چسبی را دور کار چوبی می‌زنند تا آن بتواند زیبایی و مقاومت بیشتری داشته باشد. در گذشته برای دور کار از نوارهای اطویی یا پشت چسب دار استفاده می‌کردند؛ هر چند این نوارها بسیار زیبا بودند اما به انرژی و زمان زیادی برای اجرا نیاز داشتند؛در صورتی که دستگاهی که امروزه استفاده می‌شوند، زمان کمتری برای کارکردن روی چوب نیاز دارند.

در این مقاله قصد داریم نگاهی کلی به اینکه دستگاه لبه چسبان چیست، بیاندازیم پس با مجله وب سایت فنی شو همراه شوید.

دستگاه لبه چسبان چه کاربری دارد؟

اولین چیزی که در دل مفهوم دستگاه لبه چسبان چیست آمده است کاربرد این دستگاه است. برای ساخت کابینت و قطعات چوب پس از انجام امورهای برشکاری، قطعات لبه‌های خشن و برآمده دارند که زیبایی خوبی نداشته و هنگامی که بهم وصل می‌شوند جلوه خوبی ندارند. از طرفی تولید قطعات با ام دی اف نیاز به چسباندن نواری دارند تا بتواند در کنار دیگر قطعات بایستد و زیبا باشد. دستگاه های لبه چسبان وظیقه دارد تا نوار را به لبه قطعات بچسباند.

دستگاه لبه چسبان چگونه کار می کند؟

این دستگاه کارکرد زیادی پیچیده‌ای ندارد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که ابتدا قطعه به دستگاه وارد شده و لبه های آن چسب می‌خورد و نواری که در قسمت وسط است، با غلتک به لبه کار وصل و سپس حرارت داده می‌شود و برای این که زیبایی خوبی داشته باشد، در آخر کار پولیش می‌گردد.

فیلم آموزش کار با دستگاه لبه چسبان PVC

چگونه از دستگاه لبه چسبان به صورت بهنیه استفاده کنیم؟

این دستگاه می‌تواند کارایی زیادی در صنعت چوب داشته باشد. حال که به درک خوبی از دستگاه مکنده چیست رسیدید، برای این که بتوانید با این دستگاه به خوبی کار کنید و طول عمر آن را افزایش دهید بهتر است چند نکته را مد نظر قرار دهید که عبارتند از:

چسب مهم ترین بخش دستگاه

چسب در کار با این دستگاه حرف اول را می‌زند. چسب باید با کیفیت باشد تا قدرت کافی را داشته باشد. چسب‌های دستگاه نباید رطوبت داشته باشند؛ طوری که در درجه حرارتی ۵ تا ۳۵ درجه نگهداری بشوند. همچنین چسب‌ها نباید در معرض تابش مستقیم نور افتاب باشند.

تاثیر رطوبت بر عملکرد دستگاه

رطوبت محیط در کارکرد دستگاه تاثیر زیادی می‌گذارد. به صورت کلی رطوبت برای مصنوعات چوبی یک عامل اذیت کننده است و بیشتر این محصولات در برابر آن واکنش نشان می‌دهند. رطوبت نسبی محیط برای کارکرد دستگاه باید بین ۵ تا ۵۵ درصد باشد تا این دستگاه به خوبی لبه‌های برش خورده را نوار بزند.

دستگاه لبه چسبان,دستگاه لبه چسبان چیست,دستگاه لبه چسبان دستی,

آموزش حرفه ای ساخت و نصب کابینت MDF

گرد و غبار چه نقشی در عملکرد دستگاه لبه چسبان دارد؟

اگر گرد و غبار محیط زیاد باشد؛ چسب ممکن است کثیف شود و به خوبی قدرت زیادی از خود نشان ندهد. عموما در کارگاه‌های نجازی گرد و غبار زیادی وجود دارد؛ از این رو دستگاه با مشکلاتی مواجه می‌شود. به همین دلیل بهتر است که مراقب گرد و عبار در زمان کار با این دستگاه باشید.

کاربرد مکنده صنعتی برای دستگاه

مکنده‌ای که برای این دستگاه استفاده می‌شود باید قدرت مکس خوب و استانداردی داشته باشد و بتواند به خوبی ذرات فرز خورده نوارها را به خوبی مکش کند.

دستگاه لبه چسبان منحنی,فیلم آموزش کار با دستگاه لبه چسبان PVC,لبه چسبان,

دمای محیط و تاثیر آن بر عمر دستگاه

فاکتور اصلی که تاثیر بر پرنگی در کارکرد و طول عمر دستگاه های لبه چسبان دارد، دمای محیط است. دمای محیط برای کارکرد این دستگاه نه باید خیلی زیاد و نه خیلی کم، تا روی کیفیت تاثیر زیادی نگذارد. دمای محیط مناسب برای دستگاه عموما بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد باشد؛ دمایی به جز اعداد گفته شده روی کارکرد این دستگاه تاثیر گذاشته و باعث شده تا لبه چسبان نتواند، نوارها را به خوبی پیاده کند.

برشکاری اولیه

۹۰ درجه، اندازه‌ی زاویه‌ای است که برای این دستگاه مناسب می‌باشد و برش‌هایی که زوایایی بیشتر یا کمتری نسبت به ۹۰ دارند؛ می‌تواند روی کار تاثیر بدی داشته باشند؛ چرا که ظاهر آن را نازیبا می‌کند.

باد دستگاه لبه چسبان

این دستگاه برای کارکرد نیاز به باد ورودی دارد. باد ورودی باید طوری باشد تا در کارکرد پنوماتیک این دستگاه،مشکلی ایجاد نکند. باد ورودی دستگاه نباید سنگین باشد. سنگین بودن به این معناست که باد عاری از رطوبت و روغن باشد تا به دستگاه قدرت و نیروی خوبی بدهد.

برای دریافت اطلاع بیشتر با آموزش کابینت سازی با ما همراه باشید

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :