فلایویل موتور آسانسور چیست

فلایویل موتور آسانسور

فلایویل موتور آسانسور

هر دستگاهی از یک سری قطعات تشکیل شده است؛ آسانسور هم مانند هر وسیله دیگری هم قطعات اصلی دارد و هم فرعی؛ همان طور که می‌دانید موتور اصلی ترین قطعه هر دستگاهی است. موتور در آسانسور انواع و اقسام مختلفی دارد که یکی از رایج ترین آن موتور گیربکس دار آسانسور یا همان موتور گیربکسی است. از طرفی در بین موتورهای گیربکسی، برخی فلایویل موتور دار هستند که روی موتور قرار می‌گیرد و ویژگی‌های زیادی به آسانسور می‌دهد. در این مقاله نگاهی به آن می‌اندازیم پس با ما همراه باشید.

موتور آسانسور

موتور آسانسور در واقع قلب آن است. موتور آسانسو وظیفه دارد تا گشتاور لازم برای جا به جا کردن کابین آسانسور را فراهم کند. در آسانسورهایی مانند آسانسور کششی این گشتاور با استفاده از سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیک این کار با استفاده از جک هیدرولیک به کابین می‌رود. موتور آسانسور به صورت تک سرعته گیربکسی و دو سرعته گیربکسی وجود دارد؛

تفاوت فلایویل با هندویل,فلایویل چیست,فلایویل موتور آسانسور,

این مدل موتور نیروی خود را با استفاده از گیربکس به آسانسور انتقال داده در صورتی که تنها یک سرعت برای آن تعریف می‌گردد؛ از این رو زمانی که کابین آسانسور به طبقه ای نزدیک شد با استفاده از موتور ترمز حرکت آن کم شده و در آخر کابین در تراز طبقه می‌ایستد. از طرفی موتور دو سرعته گیربکسی دارای دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت کردن دارد که در زمان شروع از دور تند استفاده کرده و اندازه آن حدودا ۳۰ سانتی متر پیش از رسیدن به تراز طبقات و روی دور کند درگیر می‌گردد و در محل تراز طبقه توقف کاملا انجام می‌شود. هر یک از این مدل موتور یک سری مزایا و یک سری معایب دارند.

ویژگی بزرگ فلایویل موتور آسانسور

فلایویل آسانسور قابلیت زیادی به موتور می‌دهد که یکی از آن‌ها نجات اضطراری آسانسور به صورت دستی است. زمانی که موتور فلایویل داشته باشد در زمانی که آسانسور در خطر بیفتند با استفاده از آن می‌توانید آسانسور را به صورت دستی ایستاند. البته ویژگی‌های دیگری هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت فلایویل با هندویل,فلایویل چیست,فلایویل موتور آسانسور,

آشنایی با فلایویل موتور آسانسور

فلایویل کلمه ای است که از دو کلمه فلای و ویل تشکیل شده که کلمه فلای در زبان انگلیسی به معنای پرواز است و ویل نیز چرخ معنی می‌دهد و معنی این دو چرخ طیار است؛ اما در بازار داخلی ایران آن را علاوه بر فلایویل با نام هندویل نیز می‌شناسند.

فلایویل موتور قطعه‌ ای سنگین است که برای نگه داشتن نیروی زاویه ای موتور کارایی دارد. ساختار فلایویل موتور ساده است؛ طوری که دایره ای متقارن است که صاف و صیقلی باشد در این موتور هیچ مدلی انحنا وجود ندارد؛ اما ابعاد و شکل آن به مدل آسانسور و موتور آن بستگی دارد. در پاسخ به کسانی که درباره جنس آن کنجکاو هستند باید بگوییم که جنس آن عموما از چدن است.

ویژگی‌های فلایویل موتور آسانسور در یک نگاه

نگهدارنده نیروی زاویه ای

جلوگیری از عوض شدن سرعت دوران آسانسور

یکنواخت نگه داشتن چرخش محو موتور

افزایش گشتاور

امکان استفاده برای نجات اضطراری به صورت کاملا غیر خودکار

کارایی فلایویل موتور آسانسور

اگر در فیزیک مطالعه کرده باشید؛ انرژی جنبشی با سرعت و جرم رابطه دارد؛ کارکرد فلایویل موتور آسانسور با انرژی در ارتباط است. زمانی که آن به وسیله نیروی محور موتور می‌چرخد، انرژی جنبشی در فلایویل ایجاد می‌شود که به دلیل اینرسی که دارد اگر محور موتور دیگر حرکت نکند؛ باید تا مدت کوتاهی به حرکتش ادامه دهد از این رو انرژی جنبشی است که در جرم فلایویل ذخیره می‌گردد.

تفاوت فلایویل با هندویل,فلایویل چیست,فلایویل موتور آسانسور,

همین ویژگی سبب شده تا موتور آسانسور حرکت یکنواخت داشته باشد و در زمانی که نوسانات موتور آسانسور تغییر گشتاور داشته باشد؛ انرژی ذخیره شده در فلایویل آسانسور با تغییر کردن این نیرو از به هم خوردن تعادل حرکت محوری موتور جلوگیری می‌کند. ضمنا فلایویل با توجه به نوع و اندازه موتور سبب شده تا موتور پس از این که حرکت کرد انرژی کمتری برای شروع کردن بخواهد.

فلایویل موتور و کارایی اضطراری

در ابتدای متن آورده شده که یکی از مزایای فلایویل روی موتور؛ کارکردن آن در زمان نجات اضطراری است. با توجه به بند ۱-۵-۱۲ استاندارد ملی ۶۳۰۳-۱، باید بتواند با استفاده از فلایویل و به صورت دستی، کابین آسانسور را با ظرفیت کامل و با نیروی کمتر آن را به سمت بالا جا به جا کنند. از طرفی در زمان خطر باید از ابزارهای دیگری هم برای نجات اضطراری استفاده کرد. با توجه به این موارد برای جابه جا کردن دستی کابین آسانسور با نیروی پایین تر از ۴۰۰ نیوتون باید حتما از فلایویل موتور آسانسور استفاده کرد.

جمع بندی

وجود یک سری قطعات مثل فلایویل موتور آسانسور حتی اگر در یک نگاه اول کاربردی نباشند اما به مرور زمان اهمیت بیش از حدی دارند؛ چرا که به آسانسور کمک می‌کنند تا با استفاده از آن عملکرد و کارایی خیلی زیادی داشته باشد و امن تر باشد. وجود قطعات و لوازم یدکی در وسایلی مثل آسانسور کمک زیادی به کارکرد بهتر آن می‌کند و تکمیل کننده کارایی قطعات اصلی هستند.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :