تفاوت آسانسور دو سرعته و vvvf چیست؟

انواع تابلوفرمان آسانسور

تفاوت آسانسور دو سرعته و vvvf و بررسی این دو مدل مطالبی است که در این مقاله بررسی می کنیم. همانطور که می دانید کابین آسانسور کششی بر اثر نیروی اصطکاک بین سیم بکسل ها و شیار فلکه کشش و توسط نیروی محرکه موتور به حرکت در می آید. به دلیل اینکه سیستم و اجزاء آسانسور کششی به راحتی قابل دسترس است و همچنین بومی سازی تمامی قطعات آسانسور کششی در این زمانه نسبت به آسانسور های دیگر مقرون به صرفه تر است. نحوه کارکرد اینگونه آسانسور ها بر اساس نیروی الکتروموتور و گیربکس می باشد که از طریق فلکه گیربکس توان مربوطه در امتداد قائم از طریق سیم بکسل ها به کابین آسانسور اعمال شده و حرکت کابین را به بالا یا پایین فراهم می نماید.

انواع آسانسور کششی

  • آسانسور دو سرعته
  • آسانسور سرعت متغیر VVVF) (3VF))

در ادامه بیشتر با‌‍‎‌ تفاوت آسانسور دو سرعته و vvvf و آسانسور دو سرعته و آسانسور vvvf بیشتر آشنا می شوید.

آسانسور vvvf,آسانسور vvvf چه ویژگی هایی دارد؟,آسانسور دو سرعته,

آسانسور دو سرعته چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع موتور آسانسور دو سیم پیچ  است و دو سرعت برای حرکت دارد. در هنگام شروع حرکت ، دور تند استفاده می شود.در لحظه ای که تابلو فرمان به الکتروموتور فرمان حرکت را می دهد برق به سیم پیچ ۱۴۰۰ دور القاء می گردد.موتور آسانسور با ۱۴۰۰ دور بر دقیقه شروع به حرکت می کند و همین شروع ناگهانی باعث ایجاد شوک در کابین می شود. همچنین به دلیل آنکه در لحظه شروع حرکت موتور چون درون کابین مسافرها و بارهایی اضافه شدند در لحظه شروع به حرکت کابین، موتور آمپر بسیار زیادی را  از برق شهر مصر می کند. اگر آسانسور بخواهد با ۱۴۰۰ دور بر دقیقه موتور بایستد هرگز نمی تواند کابین را در سر طبقه نگه دارد بنابراین نیاز است که آسانسور پیش از رسیدن به سر طبقه می بایست سرعتش کم بشود و سر طبقه بایستد اگر سرعتش کم نشود و ناگهانی بایستد مثل این است که یک ماشین در حال حرکت با سرعتی زیاد ناگهان ترمز بزند به طور حتم و یقین مسافرین داخل ماشین این ترمز را با تمام بدن حس خواهند کرد، در آسانسور نیز شرایط مانند ترمز زدن خودرو می باشد.

بررسی سرعت آسانسور دو سرعته

سرعت مهم تری فاکتور تفاوت آسانسور دو سرعته و vvvf برای ایستادن درست و تدریجی کابین سر طبقه سیم پیچ دوم در ۸۰ سانتی متری مانده سر طبقه فعال می شود و در این هنگام جریان القاء شده به سیم پیچ اول قطع می شود و باعث می شود که سرعت کابین از ۱ متر بر ثانیه به ۰٫۳ متر بر ثانیه برسد درست است که این کاهش سرعت در کابین باعث شوک می شود اما مقدار این شوک آن قدر کمتر می باشد که کمتر حس می شود. لازم به ذکر است که این القاء شدن جریان به سیم پیچ ثاونیه نیز دوباره به افزایش برق مصرفی شما اضافه می کند. در  هنگامی که کابین آسانسور به سر طبقه برسد برق اعمال شده به سیم پیچ ثانویه قطع می گردد و این بدان معنی است که آسانسور بار دیگر کاهش سرعت ناگهانی دارد و حاصلش اعمال شوکی دیگر به کابین می باشد.

انواع آسانسور کششی,بررسی سرعت آسانسور دو سرعته,تفاوت آسانسور دو سرعته و vvvf,

آسانسور vvvf چه ویژگی هایی دارد؟

برای متوجه شدن تفاوت آسانسور دو سرعته و vvvf الکتروموتور این نوع آسانسور فقط یک سیم پیچ ۱۴۰۰ دور بر دقیقه دارد ، حرکت این آسانسور بسیار ساده و روان و آرام است و این حرکت آرام به دلیل قرار گرفتن درایوی است که در تابلو فرمان وجود دارد. کاری که درایو این دستگاه انجام می دهد این است که از سرعت  یک دور بر دقیقه موتور را به صورت تدریجی به دور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه می رساند  این اتفاق به دلیل این است که درایو بر اساس نمودار هایی که به آن داده شده است دور موتور را افزایش می دهد. این افزایش دور که به صورت تدریجی بوده در هنگام ایستادن نیز باعث می شود که موتور از ۱۴۰۰ دور بر دقیقه به صفر برسد اما چون حرکت تدریجی است و براساس نمودار تعریف شده است و این توقف به دور از هرگونه شوک می باشد. مزیت های این سیستم نسبت به آسانسورهای دو سرعته در مصرف برق کمتر و حرکت نرم و بدون شوک است.

آسانسور vvvf,آسانسور vvvf چه ویژگی هایی دارد؟,آسانسور دو سرعته,

نکته مهم : کاهش مصرف برق یکی از موارد تفاوت آسانسور دو سرعته و vvvf می باشد که در این نوع آسانسور تا ۴۰ الی ۵۰ درصد می باشد. این کاهش مصرف برق به دلیل این است که استارت ها کمتر می شود. امیدوارم کاربرد این مطالب را در دوره آموزش نصب آسانسور هیدرولیک  ببینید.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :