بهترین ورق ام دی اف چه ویژگی هایی دارد؟

ام دی اف MDF

استفاده از ام دی اف برای ساخت کمد دیواری و کابینت امروزه شهرت بسیاری پیدا کرده است. در گذشته از چوب طبیعی برای ساخت مصنوعات استفاده می‌شد؛ در حالی که امروزه به دلیل مشکلاتی که چوب طبیعی دارد که شامل زمان و انرژی زیاد برای انجام کار و هزینه بالا، از مصنوعات چوبی دیگری مانند ام دی اف استفاده می‌شود. چوب MDF چوب مصنوعی است که از ترکیب ذرات چوب خرد و کوتاه شده ایجاد می‌شود که طی فرآیندی

با ایجاد فشار و حرارت زیاد و اضافه کردن چسب به صورت ورق درمی‌آید. بسیاری از افراد MDF را با نئوپان یکی می‌دانند؛ در حالی که ورق ام دی اف با ترکیب الیاف چوب تولید می‌شود و نئوپان از رشته چوب تحت فشار ایجاد می‌شود. دراین مقاله قصد داریم به بررسی یکی از پرکاربردترین مصنوعات چوبی این روزها بپردازیم. پس با مجله وب سایت فنی شو همراه باشید.

مشخصات MDF

ام دی اف امروزه یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع چوبی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۸۰ به صورت رسمی تولید محصول شد و توانست در سراسر جهان در درودگری یا نجاری محبوبیت زیادی به دست آورد. ورق ام دی اف وزنی بین ۷۰۰ و ۸۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب دارد؛ اما در موارد خاص می‌تواند کمتر از ۶۰۰ یا بیشتر ۸۵۰ باشد که بستگی به محصولی که می‌خواهد تولید شود دارد.

ویژگی‌ های ام دی اف MDF

مسلما محصولی مانند MDF که کاربرد زیادی دارد؛ باید ویژگی‌های منحصر به فردی نیز داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

ساختار یکنواخت و سطوح صاف

یکی از ویژگی‌ های منحصر به فردی که ام دی اف دارد سطح یکنواخت است. چوب برای این که بتواند به اشیا مختلف تبدیل شود؛ باید دارای سطحی صاف باشد؛ بنابراین در نجاری روی آن کارهای زیادی انجام می‌گیرد. در حالی که MDF پس از تولید، دارای ساختاری یکنواخت است و دیگر نیازی ندارد مانند سایر محصولات چوبی روی آن کار زیادی شود که در هزینه و انرژی صرفه جویی زیادی می‌کند.

زیبایی ظاهری MDF

همان‌طور که می‌دانید چوب نقش مهمی در دکوراسیون دارد؛ بیشتر وسایلی که این روزها طراحی می‌شوند منشایی از چوب دارند. ام دی اف ظاهری زیبا دارد که بسیار شبیه چوب است؛ از این رو در طراحی و ساخت وسایل چوبی بسیار استفاده می‌شود؛ چرا که ویژگی‌هایی شبیه چوب می‌باشد و علاوه بر آن ظاهری خیلی جذاب و لطیف دارد.

MDF,ام دی اف,ام دی اف MDF,ورق ام دی اف بدون عیب

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که افراد به جای چوب به سراغ ورق MDF می‌روند این است که MDF معایب چوب نظیر رگه، ترک، گره و موارد این چنینی را ندارد. همچنین قابلیت شکل پذیری آن بسیار بالاست و راحت تر از چوب می‌توان روی آن، طرح و اشکال گوناگون پیاده کرد.

قیمت مناسب ام دی اف MDF

هزینه از جمله فاکتورهای مهم برای ساخت وسایل چوبی و همین‌طور خرید  آن‌ هاست. در بین مصنوعات چوبی، ورق ام دی اف مناسب‌ترین قیمت را دارد؛ طوری که هر فردی با هر توان مالی می‌تواند به سراغ خرید ورق MDF بروید. همچنین به دلیل داشتن قیمت مناسب از آن در ساخت مبلمان نیاز به کار می‌برند؛ طوری که مبلمان ام دی اف یکی از پرکاربردترین‌هاست.

روکش ورق MDF

برای این که بتوان ورق ام دی اف را مانند دیگر مصنوعات چوبی روکش کرد می‌توان از PVC که یکی از پرکاربردترین مواد در ساخت وسایل است،روکش کاغذی و روکش چوبی استفاده کرد که هر یک از آن‌ها را در قالب مختلف می‌توان تزئین کرد.

سایر ویژگی‌های ام دی اف

  • نفوذ ناپذیر در مقابل قارچ
  • نفوذ ناپذیر در مقابل حشرات
  • مقام در برابر رطوبت
  • برش خوری کاملا دقیق
  • قابل استفاده برای ساخت تمام وسایل چوبی
  • ام دی اف چوب,مشخصات MDF,ورق mdf,

مشخصات فنی ام دی اف MDF

ورق ام دی اف در  اندازه‌ های مختلفی عرضه می‌شود که در بین آن‌ها ضخامت ۱۸،۱۶،۱۲، ۸ و ۳ پر کاربردترین‌ها هستند. البته در اندازه ۸/۱ که بسیار نازک است نیز کاربرد زیادی در ساخت کشو و کابینت دارد. اندازه‌های ورق MDF به صورت کلی به شرح ذیل هستند:

 

۱۰۰ × ۱۸۳۰ ۴میلی‌متر
۳۶۶۰ × ۱۸۳۰ میلی‌متر در ضخامت های ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۶، ۱۸
۲۴۴۰ × ۱۸۳۰ میلی‌متر ۲۰ ، ۲۵ ، ۳۲ ، ۳۸ میلی‌متر
۲۴۴۰ × ۱۲۲۰ میلی‌متر

مدیر سایت

1 دیدگاه برای بهترین ورق ام دی اف چه ویژگی هایی دارد؟

    امیر حسنی :

    سلام؛ سایت خوبی دارید.
    من قصد خرید کابینت روشویی الگانته دارم اما به دلیل بودجه محدود نمیتونم مدل ضد آب بگیرم. به نظرتون خرید کابینت روشویی MDF و اسپری کردن اون با مواد ضدآب کار درستیه یا هر جور شده مدل‌های ضد آب را تهیه کنم؟

      مدیر سایت :

      سلام اقای حسنی عزیز
      اصلا توصیه نمیشه از ام دی اف اسفاده کنید . pvc بهتره برای شما

    ناصر :

    سلام میز کامپیوتر من که در اصل میز ناهارخوریه ۸ نفره به شکل مستطیل هستش یه ورقه شیشه ای روش داره، حالا من میخوام اون شیشه رو بردارم و به جاش یه ورقه MDF روی میز بکشم.
    میز از چهارچوب مستحکمی برخورداره و وزن لوازمه روی میزه من که جمعا چیزی حدود ۴۰ کیلوگرم میشه رو تحمل کرده تا بحال.
    طول و عرض میز: ۱۸۰ سانتیمتر در ۱۰۰ سانتیمتر هستش.
    میخوام حداقل کیفیته خوبی داشته باشه و هزینش هم زیاد نشه.
    فکر میکنم قطر ۲ سانتیمتر کافی باشه درسته؟ کمه یا زیاده؟
    هزینه چنین ورقه ای چقدر میشه؟
    با تشکر

      مدیر سایت :

      سلام ناصر عزیز
      ام دی اف ۱۶ میل برای کار شما بسیار مناسبه

        ناصر :

        ممنونم، قیمت دقیقشو میتونید بگید؟
        ام دی افه سفید رنگه براق میخوام بگیرم که با ۵ متر نوار RGB دور تا دورش رو میپوشونم.
        دقیق که متر کردم، میزم ۲ متر در ۹۰ هستش.
        از ۵۰۰ تومن بیشتر میشه؟

دیدگاه خود را بیان کنید :