بررسی مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت به صورت کلی

شارژ گاز کولر گازی

در این مقاله نکات و مراحل شارژ گاز کولر گازی را بیان خواهیم کرد پس با مجله فنی شو همراه باشید. استفاده از کولر گازی یکی از راهکارهایی است که در فصول گرم تابستان برای خنک کردن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر کولر گازی نتواند به میزان کافی هوا را خنک کند عملا فایده‌ای ندارد وباید گاز آن شارژ شود. در ادامه با نحوه شارژ گاز کولر گازی و مراحل آن آشنا می شوید.

سرویس کردن پیش از شارژ گاز کولر گازی

برای این که گاز کولر گازی را شارژ کنید باید نکاتی را انجام دهید که یکی از آن‌ها تعمیر کولر گازی است. برای تعمیر کولر گازی ابتدا باید فیلترهای هوا را تعویض نمایید و پس از انجام آن، اپراتور کویل کندانسور کولر گازیکه یکی از قطعات مهم آن است را نظافت کنید چون کثیف بودن آن باعث می‌شود تا ماده سرد کننده در کولر گازی کم شود که اگر کاهش پیدا کند باید ماده مبرد یا همان سرد کننده را به کولر گازی اضافه کنید.

بررسی اجزا پیش از شارژ گاز کولر گازی

تمامی قطعات و عواملی که در کولر گازی نظیر اتصلات و … که ممکن است باعث کاهش سرمادهی کولر گازی شوند را بررسی کنید تا کارایی سیستم کولر گازی کاهش پیدا نکند؛ برای انجام این کار می‌توانید از یک تعمیرکار کولر گازی بهره بگیرید.

آموزش شارژ گاز کولر گازی,سرویس کولر گازی,شارژ گاز کولر گازی,

میزان گاز برای شارژ کولر گازی را تعیین کنید

قبل از فهم نحوه شارژ گاز کولر گازی بهتر است که گازهای مبرد را بهتر بشناسید. یکی از مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت تعیین میزان گاز مبرد است. پس از این که مراحل بررسی کولر گازی و رفع ایرادات آن را انجام دادید بهتر است به سراغ شارژ کولر گازی بروید. برای تعیین نوع گاز مبرد کولر باید به سراغ راهنمایی‌هایی که در بغل دستگیره هوا یا در جعبه راهنمای نصب، داخل جعبه کنترل برق قرار دارد بروید. همچنین بیشتر کولرهای گازی در روی بدنه خود نیز برچسب سازنده سیستم را دارند که از آن نیز می‌توانید کمک بگیرید. اما با توجه به این نکات بیشتر گازهای مبرد کولر گازی به شرح ذیل هستند:

  • گاز r410a
  • مبرد گاز r22

طریقه شارژ گاز کولر گازی,مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت,نحوه شارژ گاز کولر گازی,

مشخص کردن اتصالات مرتبط به شارژ گاز کولر گازی

پس از این که گاز را شناسایی کردید بهتر است اتصالاتی که باید جهت شارژ کولر گازی استفاده کنید را تعیین نمایید. برای این که از هدر رفتن مبرد در زمان شارژ گاز جلوگیری کنید، می‌توانید اتصالات شیرهای معمولی را به صورت معکوس به آداپتور وصل نمایید. ضمنا انجام این کار می‌تواند از آسیب‌دیدگی پوست‌تان بر اثر ارتباط با گاز مبرد جلوگیری کند. این نکته را قابل توجه داشته باشید که در زمان خاموش بودن کولر گازی، گاز مبر آن از فشار بالایی برخوردار است و می‌تواند خطرساز باشد؛ بنابراین اگر در این حوزه تخصص کافی ندارید به تنهایی دست به کار نشوید.

آموزش شارژ گاز کولر گازی,سرویس کولر گازی,شارژ گاز کولر گازی,

خاموش کردن کولر گازی با ترموستات

هر چند ترموستات برای خاموش کردن و روشن کردن کولر گازی ایجاد نشده است اما بهتر است پیش از آن که پاور کولر گازی را خاموش کنید.از ترموستات برای روشن و خاموش کردن آن استفاده نمایید. پاور کولر گازی را خاموش کنید پیش از آن که کولر گازی را شارژ کنید؛ پاور آن را خاموش نمایید. کولر گازی پنل بیرونی دارد که به مدار قطع کننده و یا فیوز قطع کننده مجهز شده است. برای شارژ کولر گازی ابتدا برق را با استفاده از فیوز کاملا قطع نمایید و پس از آن با توجه به تخصص این کار گیج را به کولر گازی اتصال دهید که معمولا این فرآیند از طریق اتصال شلنگ آبی به گیج منیفولد و همین‌طور وصل کردن شلنگ قرمز در بالا به کولر گازی انجام می‌گیرد.

پس از وصل کردن گیج، کولر گازی را به روشن کرده و باید به طور تقریبی پانزده دقیقه منتظر مانده تا مکانیسم انجام شده ثابت شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که کولر گازی جدید و قدیمی ممکن است از نظر رنگ شیلنگ با هم متفاوت باشند؛ کولرهای گازی قدیمی معمولا شیلنگ رنگی ندارند.

خواندن اعداد روی گیج منیفولد کولر گازی

در نحوه شارژ گاز کولر گازی باید بتوانید اعداد روی منوفیلد را بخوبی بررسی کنید. زمانی که کولر گازی به شارژ کردن دوباره نیاز داشته باشد؛ اعداد روی گیج آبی رنگ کم می‌شوند. همچنین برای اطمینان بیشتر ابتدا از یک دماسنج و میله استفاده نمایید و در زمانی که درجه حرارت در گیج با مقادیر موجود در برچسب مشخصات کولر گازی تطابق نداشت، شارژ را افزایش دهید. برای این که کولر گازی را شارژ کنید و یا میزان آن را تشخیص دهید بهتر است با یک متخصص کولر گازی مشورت نمایید. تمام مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت در دوره آموزش نصب و تعمیر کولر گازی بررسی شده است.

طریقه شارژ گاز کولر گازی,مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت,نحوه شارژ گاز کولر گازی,

 

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :