معماری خانه های چوبی و نکات شگفت انگیز آن

معماری خانه های چوبی

معماری خانه های چوبی به دلیل تنوعی که در آن وجود دارد، شگفتی خاصی در طراحی آن نهفته است. امروزه ۸ تا ۱۲ درصد خانه های ساخته شده در فرانسه با استفاده از چوب، معماری می شوند. خانه های چوبی از نظر  اقتصادی، اکولوژیکی و زیبا شناسی از سایر مصالح بهتر و محبوب تر است. در واقع این راه حلی است که فرانسوی ها در پاسخ به مسئله ی حفظ محیط زیست و صرفه جویی در هزینه ها پیدا کرده اند. انتخاب یک خانه ی چوبی در واقع داشتن شانس برای خانه ای بادوام و عمر بالا و اقتصادی است.

امروزه معماران اروپایی روش ها و مواد زیادی را برای ساخت و معماری خانه های چوبی در دست دارند که از جمله آنها می توان لمینت ها و پروفیل های چوبی و … را نام برد. اما همه ی این روند معماری چوبی بستگی به متخصصانی دارد که در این زمینه آموزش کافی و لازم را دیده اند، منابع تامینی مناسب تکنیک ها و روش های موثر و کارآمد، سازه های چوبی زیاد و رقابت از جمله ی عواملی هستند که در این پروسه تاثیر بسزاییی خواهند گذاشت.

معماری خانه های چوبی؛ انقلابی در معماری سازه ها

چوب از مصالح محبوب و مورد علاقه ی هر معماری به خصوص در مناطق اروپایی است. علت این اشتیاق و محبوبیت، استقلال عمل و آزادی اختیار معماران در سازه های چوبی است. بدین صورت که چوب عرصه ی گسترده تری را برای خلاقیت و نوآوری معماران فراهم می نماید. از خصوصیات هنر معماری چوبی می توان سبک بودن و انعطاف پذیر بودن چوب علاوه بر وزن زیاد آن را نام برد. امروزه پیشرفت صنعت درودگری و نجاری و ترکیبات روز افزون و همچنین پیشرفت تکنیک های ساخت سازه های چوبی باعث شده تا چوب، یکی از ایده آل ترین مصالح ساخت و  ساز و معماری باشد.

علاوه بر این چوب بهترین ماده جهت تحقق توسعه است. دلیل دیگری که باعث انتخاب خانه های چوبی و گرایش به سمت معماری چوبی می گردد، گسترش بی دردسر فضای خانه، تنها با الحاق چند سازه ی چوبی است.

معماری چوبی؛ سازگار با تمامی ساختارها

چوب از مصالحی است که با تمامی ساختارهای معماری و احداث بنا سازگار است؛ تفاوتی ندارد بنای مورد نظر محیط تجاری باشد و یا، مدرن، و حتی آپارتمان. خانه ای که مورد نظر شماست چه سنتی باشد و چه مدرن می توان گفت که چوب از بهترین مصالحی است که می توانید برای ساختن بنای مورد نظرتان انتخاب کنید و علت آن سبک بودن، کار آمد بودن به عنوان عایق(از نظر دما) مقیاس پذیر بودن و سرعت نصب بالای آن است. علاوه بر آن شما با انتخاب چوب می توانید روکش های مختلفی را جهت دکوراسیون و نماسازی و زیباسازی خانه ی خود داشته باشید. چوب از مصالحی است که هزاران سال است که از آن در ساخت و ساز و معماری استفاده می شود بنابراین سازندگان آن چه در زمینه ی سنتی و چه مدرن جایگاه ویژه ی خود را در بازار یافته اند. چوب از مصالحی است که سازگار، مستحکم و تجدید پذیر بوده و دوام و عمر بالای آن تحسین پذیر است. در هنر معماری چوبی معماری خانه های چوبی شهرت بسیاری دارد.

تاثیر تکنولوژی در معماری خانه های چوبی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین پیشرفت صنعتی حرفه ی نجاری و درودگری بسیاری از ابزارالات معماری چوبی و نجاری نیز تغییر کرده است. اکنون میبینیم که دستگاه های کنترل عددی و اندازه گیری کامپیوتری و برقی، انواع اره های برقی و دستگاه های برقی چون گنده گیر و امثال آن جای تمامی ابزار های دستی وقت گیر را گرفته اند. با استفاده از این دستگاه های مدرن اکنون می توان اشکالی را بر روی چوب منعکس کرد که تاکنون به وسیله ابزار الات چوبی ممکن نبود. این توسعه ی فناوری صنعتی موجب شد تا ساختار های غیر معمول چوبی پا به عرصه ی هنر معماری چوبی بگذارند.

طراحی معماری چوبی,معماری چوبی,معماری چوبی خانه,

چین؛ میراث دار معماری خانه های چوبی

چین در زمینه ی معماری سنتی سابقه ی درخشنده ای داشته و هم اکنون بسیاری از خانه های آن در سبک سنتی و چوبی دیده می شود. سازه های چوبی چین نماد فرهنگ معماری اصیل چین بوده و هست و به طور معمول از مصالح پرکاربرد این کشور محسوب می گردد. کاربرد معماری چوبی را در ستون ها، تیر ها، کنسول ها، و دیوار ها و پنجره ها می توان مشاهده کرد.

مهارت معماران مشهور فنلاندی در معماری خانه های چوبی

معماری در فنلاند بیش از ۸۰۰سال قدمت دارد. این کشور در دوران مدرینته ی معماری چوبی، تحت تاثیر کشور های سوئد و روسیه، دو کشور همسایه ی آن قرار گرفته است. معماری فنلاند به چندین سبک معماری بین المللی مثل کلاسیک گرایی و کارکرد گرایی، کمک چشمگیری کرده است. معماری های مدرن معماران بزرگ این کشور، الیل سارینن تاثیر به سزایی در معماری فنلاند و همچنین در مقیاس جهانی داشته است. از معماران مشهور مدرنیته این کشور می توان نام آلوار آلتو را نیز به میان آورد که در تخصص معماری مدرنیه ی خود حتی می توان او را از سارینن برتر دانست. بسیاری از متخصصان هنر معماری چوبی در کشور فنلاند برای صنعتی شدن تکنیک های چوبی خود به آمریکا سفر کردند تا تجربه ی آن ها را در سازه های چوبی به دست آورند و همین امر باعث شد تا فنلاند زود تر از سایر کشور ها در رقابت با کشور آمریکا قرار بگیرد.

معماری چوبی مدرن,معماری خانه های چوبی,هنر معماری چوبی,

سبک معماری خانه های چوبی فنلاند

خانه های چوبی در فنلاند به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ای اول خانه های فنلاند شرقی است که معمولا سبک ساخت خانه ها به صورت دو طبقه بوده و اهالی خانه در طبقه ی بالا سکونت دارند و اصطبل ها و انبارهای آن ها در طبقه ی تحتانی قرار می گیرد. که این تحت تاثیر سنن روسی به کشور فنلاند منتقل گشته است. اما در فنلاند غربی که متاثر از آداب و روسوم کشور سوئد اقدام به معماری چوب می نمایند. بناها در یک حیاط مرکزی مثل مزرعه به دور هم مرتب شده اند و حتی گاهی انبار ها نیز  تبدیل به محل آشپزی خانواده می شوند.

مزایا و محاسن هنر معماری چوبی

یکی از مزیت هایی که سازه های چوبی و معماری چوبی از آن برخوردارست؛ دوام و عمر بالای سازه های چوبی است. اگر به خوبی از این سازه ها نگهداری و محافظت کنید، بی شک می توان گفت که بالاتر از ۱۰۰ سال دوام خواهد داشت. استفاده از چوب در معماری باعث تثبیت  به میزان یک تن در هر  ۳ میلی متر می گردد. سازه های چوبی آزادی تغییر شکل آسان را برای معمار فراهم می کند و برخلاف تصور عموم سرعت احتراق چوب بسیار کم است و گاز سمی کمتری متصاعد می نماید. چوب گرمای کمتری را به خود جذب کرده و عایق سرمایشی و گرمایشی مناسبی برای شما خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش آموزش چوب و دکوراسیون ما مراجعه کنید.

معایب معماری خانه های چوبی

از دشواری های ساخت و معماری خانه های چوبی اخذ مجوز ساخت این خانه هاست که حدود دو ماه به طول می انجامد. اما تصور می رود که خرید و به دست آوردن یک خانه ی چوبی به مراتب دشوار تر است. باید توجه داشت که با در نظر گرفتن جرم کم خانه به علت چوبی بودن در مناطقی که با طوفان ها و گردبادهای شدید مواجه هستید نمی توان به استحکام خانه اعتماد کرد. همچنین در مواقعی که خانه دارای زیر زمین می باشد باید استحکام کف را نیز در نظر گرفت.همچنین که به علت زیبایی شناسی محیطی ممکن است که ساخت نمای چوبی ممنوع گردد

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :