نکات بسیار مهم وزنه تعادل آسانسور در طراحی آن

وزنه-تعادل-آسانسور

وزنه تعادل آسانسور وزنه ایست که باعث می شود تعادل در آسانسور برقرار شود. کابین آسانسور توسط سیم بکسل ها از طرف انتهایی به قاب وزنه متصل باشد و این سیم بکسل ها روی فلکه اصلی موتور به حرکت در می بیایند (سر  میخورند) و از طرفی دیگر سیم بکسل ها به کابین متصل اند و باعث می شوند تا کابین در حالت تعادل قرار بگیرد. هر یک از وزنه های قاب وزنه دارای وزنی بین ۳۵ الی ۴۰ کیلوگرم است که داخل آن از جنس چدن یا بتن پر شده است و با روکش پلاستیکی و یا گالوانیزه آن را می پوشانند تا به دستان نصاب و راه انداز که باید این وزنه ها را داخل قاب وزنه تعادل آسانسور بگذارد، آسیبی نزند. سازه قاب وزنه باید طوری محکم و قوی ساخته شده باشد که در صورت قرار گیری وزنه ها درون آن و حرکت کردن و ایستادن ناگهانی آن در هنگام عمل کردن ترمز اضطراری(پاراشوت) هیچ گونه شکستگی رخ ندهد و هرگز وزنه های درون آن به بیرون از قاب وزنه راه نیابند.

فضای اختصاص یافته به وزنه تعادل ۳۰ سانتی متر می باشد.ازین مقدار در واقع ۷ سانتی متر فاصله متحرک تا ثابت یعنی به منظور فضای بین دیوار تا وزنه تعادل و ۱۰ سانت نیز فاصله متحرک تا متحرک می باشد. فضای پر شده توسط وزنه تعادل را بر اساس نوع وزنه از جدولی که در این مقاله آموزشی برای شما نوشته شده است پیدا خواهید کرد. ابعاد جدول ذیل توسط افرادی که می دانند وزنه تعادل آسانسور چیست گرد آوری شده است و به شما ارائه می دهیم. در این جدول در واقع وزنه چدنی و یا سربی و بتنی شامل عرض ، مقدار جرم و نیز نوع ناودانی استفاده شده برای قاب وزنه اعلام گردیده. مقتضی است پیش از طراحی، مقادیر قابل ساخت وزنه ها از سازنده استعلام گردد. وزنه هایی که بیشترین استفاده را در صنعت دارند  دارای عرض های ۷۷ ،۸۷ ،۹۷ سانتی متر می باشند. در جدول ذیل برخی ردیف ها عرض وزنه تکرار گردیده است در موارد یاد شده جرم هر یک از وزنه ها بیشتر فرض شده است .

ابعاد وزنه تعادل آسانسور,محاسبه جرم وزنه تعادل,مشخصات وزنه چدنی,

نکته بسیار مهم در وزنه تعادل آسانسور

جدول ذیل بر اساس تجربی بوده متخصصینی که می دانند وزنه تعادل آسانسور چیست از آن آگاه هستند. این اعداد صرفا جهت آموزش مبانی طراحی استفاده گردیده است، همچنین برای استفاده در هر آسانسور می بایست پیش از هرگونه انجام عملیات وزنه ریزی در قاب وزنه به محاسبه ی تحمل بار مخصوص در زمان پاراشوت را در خصوص قاب وزنه انجام داد. لذا به هیچ عنوان بدون محاسبه قبلی از اطلاعات جدول زیر استفاده نکنید. این اطلاعات بعد محاسبه به شما وزن وزنه تعادل آسانسور را نشان می دهد.

مشخصات وزنه سربی,نقشه خوانی برای قاب وزنه,وزن وزنه تعادل آسانسور,

 

وزنه تعادل کابین می تواند در پشت کابین و یا در مجاور آن تعبیه گردد انتخاب محل وزنه تعادل به شرایط چاه بستگی دارد.در صورتی که چاه عمق زیادی داشته باشد. توصیه میشود وزنه تعادل در پشت کابین تعبیه شده و در مواردی که چاه دارای دهنه زیاد باشد توصیه می گردد وزنه تعادل در کنار کابین تعبیه گردد. ابعاد وزنه تعادل آسانسور باید با توجه به نکاتی که گفته شد باشد در غیر این صورت امکان نصب وجود ندارد. اگر به درک درستی از اینکه وزنه تعادل آسانسور چیست رسیده اید می توانید این مطالب را به خوبی درک کنید.

وزنه تعادل آسانسور,وزنه تعادل آسانسور چیست,ابعاد وزنه تعادل آسانسور,

چند اصطلاح مهم در نقشه خوانی برای قاب وزنه

CW width عرض وزنه تعادل می باشد که معمولا از سازنده آن استعلام می گردد. CW به شما ابعاد وزنه تعادل آسانسور را مشخص می کند.

Distance Between Guide Rails) DBG):

فاصله بین ریل ها یا نوک تا نوک ریل ها که با توجه به نوع کفشک ها نوع قاب وزنه و وجود ترمز ایمنی تعیین می گردد. در صورتی که سیستم دارای ترمز ایمنی باشد این مقدار از حداقل ۶ سانتی متر الی ۷٫۵ سانتی متر انتخاب می گردد. بنابراین اگر از سیستم ترمز ایمنی تدریجی (پاراشوت) استفاده شده باشد به اندازه ۱۵ سانتی متر به عرض وزنه تعادل اضافه می شود. اگر چنانچه قاب وزنه ترمز ایمنی نداشته باشد، می بایست مقدار فاصله وزنه تا نیش به نیش ریل ها از سازنده استعلام گردد.

محاسبه جرم وزنه تعادل,مشخصات وزنه چدنی,مشخصات وزنه سربی,

مثال وزنه تعادل در آسانسور: زمانی که وزنه با دهنه ۶۷ سانتی متر داریم، قاب وزنه ۷۰ سانتی متر و دهنه ریل ها ۷۴ سانتی متر پیشنهاد شده و برای وزنه  ۷۷ سانتی متر دهنه قاب وزنه تعادل ۸۰ سانتی متر و مقدار دهنه ریل ۸۴ سانتی متر توسط سازنده اعلام شده است.

اگر قصد دارید به طور حرفه ای با مسائل مربوط به طراحی آسانسور آشنا شوید می توانید در دوره آموزش طراحی آسانسور ما شرکت کنید. در این دوره شما به خوبی متوجه می شوید که وزنه تعادل آسانسور چیست.

محاسبه جرم و وزن وزنه تعادل آسانسور

برای محاسبه وزن وزنه تعادل آسانسور در سال ۱۳۸۱ بر طبق استاندارد آن زمان مقدار وزن تعادل از جمع جبری ۵۰ درصد ظرفیت کابین به اضافه جرم کابین محاسبه می شد. در محاسبه وزنه تعادل آسانسور همیشه دقت کنید که وزن از مورد محاسبه شده بیشتر نباشد.

Z= (P+)

در این فرمول:

Z : وزنه تعادل

P : جرم کابین خالی و متعلقات

Q : ظرفیت نامی (هر شخص ۷۵ کیلوگرم)

در ویرایش سال ۱۳۹۳ به بعد در فرمول جدید، جرم تراول کابل هم محاسبه می گردد و ظرفیت نامی بر حسب استفاده و نوع کاربرد می تواند از ۴۰ تا ۶۰ در صد انتخاب گردد.

Z = P + (%Q) + (×× +  )

در این فرمول:

Z: وزنه تعادل

P: جرم کابین خالی و متعلقات

Q: ظرفیت نامی(هر شخص ۷۵ کیلوگرم)

H: ارتفاع حرکت یا تراولینگ

نقشه خوانی برای قاب وزنه,وزن وزنه تعادل آسانسور,وزنه تعادل آسانسور,

 

مدیر سایت

1 دیدگاه برای نکات بسیار مهم وزنه تعادل آسانسور در طراحی آن

    حسین محسنی :

    سلام
    اسانسور ما ۵ طبقه هست پیمانکار نصب کرده استاندارد هم تایید شد.
    دچار مشکل شد هنوز نتونست درست کنه
    نمی تونه مشکل پیداونه
    مشکل اینهست
    از پیایین فقط طبقه ۵ استارت میکنی بعد یکمتر پرش استپ میکند میگه پار کینگ ومجدد باید کلید بزنی حرکت کند
    راهنمایی بفر مایید ممنون میشم
    محسنی از ساری
    ۰۹۳۸۳۳۳۸۰۵۰
    متشکر لطف می نمایید

      مجتبی :

      من فک می‌کنم مشکل از آهن رباها باشه
      این مشکلو داشتم
      احتمالا آهن رباها ‌دور اندازا مشکل خورده

      علی.ب :

      این مشکل از نظر من باید به اتصالی تراول کابل احضار ۵باشه. چون اگه به آهن رباها و سنسورها و هر مسئله دیگه ای باشه، قطعا با زدن شاسی ۴ و ۳ و ۲ هم میبایست این خطا رخ میداد.

    مرتضی :

    مشکل از سری استپ برگشتی از ریویزون هست

    Sara :

    سلام وقت بخیر، برای آسانسور های برانکاردبر، حتما باید وزنه تعادل در کنار کابین تعبیه شود؟ آیا در پشت کابین نمی‌توان باشد؟

      مدیر سایت :

      سلام
      درصورت استاندارد بودن فضا و مستحکم بودن فرقی ندارد

    مهدی :

    سلام
    یه سوال داشتم .
    اینکه در بالانس باید وزن کابین با وزنه ها یکی باشه .اگر این طور بشه وقتی بک آسانسور ظرفیتش مثلا ۸ نفر باشه و ۸ نفر سوار کابین بشن تقریبا میشه ۶۰۰ کیلو (هر نفر ۷۵ کیلو)این نامتعادلی ایجاد نمیکنه که کابین ۶۰۰ کیلو وزن بیشتری نسبت به وزنه پیدا میکنه.

      آنا :

      فرمول برای تخمین وزن وزنه اینه: وزن کابین + نصف وزن کلی ظرفیت نفرات درون کابین

دیدگاه خود را بیان کنید :