آرام بند درب آسانسور را چگونه تنظیم کنیم؟

آرام-بند-آسانسور

آرام بند درب آسانسور با توجه به وزن زیاد درب ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تاریخچه این قطعه در ایران به زمانی بر می گردد که با تحریم شدن ایران با کمبود وسایل مصرفی آسانسور از جمله دیکتاتور درب آسانسور مواجه شدیم ، مهندس های داخلی سعی کردند تا این قطعه را تولید کنند و نکته جالب این ماجرا آنجاست که این قطعه را با دمونتاژ کردن و مهندسی معکوس کردن دیکتاتور شیندلر و اونسا به آرام بندی کاملا ایرانی دست یافتند. متأسفانه بسیاری از سرویس کار ها و نصب کننده های آسانسور از این تاریخچه بی اطلاع بوده و حتی نمی دانند که این قطعه در ایران تولید می شود و همه به دنبال خرید این قطعه از دیگر کشور ها می باشند.

آرام بند درب آسانسور یا دیکتاتور درب آسانسور مسئله این است!

در آسانسورهای کششی با درب های لولایی قطعه ای به نام دیکتاتور درب آسانسور در بالای تمامی درب های لولایی قرار دارد. وجود این قطعه بسیار کمک می کند تا درب ها به آرامی بسته شوند هر چند که شما درب را محکم ببندید این قطعه از به شدت بسته شدن درب ، جلوگیری می کند.پس خیالتان راحت باشد هر چقدر هم که روز بدی داشته باشید و بخواهید همه درب ها را پشت سرتان محکم ببندید قطعه دیکتاتور در بالای درب لولایی آسانسور کششی باعث می شود تا صدای محکم بسته شدن درب حتی به گوشتان نرسد.

اجزاء تشکیل دهنده آرام بند درب آسانسور

این قطعه سیستم و مکانیزم بسیار پیچیده ای دارد که اجزاء آن ظریف و در هم تنیده اند،دیکتاتور قطعه ای است مکانیکی هیدرولیکی که از محکم بسته شدن درب لولایی آسانسور جلوگیری می کند. شاید باورش سخت باشد اما دیکتاتور بر خلاف ظاهر و کار ساده ای که انجام می دهدبه هیچ عنوان قطعه ساده ای نیست و از اجزاء بسیار زیادی تشکیل شده استحتی شمار تعداد قطعاتی که در آرام بند استفاده شده است به ۴۰ قطعه نیز می رسد. از اصلی ترین اجزاء این قطعه می توان به مخزن روغن و سیلندر و پیستون کوچکو یک چرخ غلتان (قرقره) و چند قطعه فلزی دیگر که وظیفه نگهداری این قطعهروی درب بازشو را دارند نام برد. طراحی این قطعه باید  دارای گواهی نامه استاندارد TESK و منطبق بر گواهینامه CE طراحی شده باشد.

آرام بند آسانسور,آرام بند درب آسانسور,انواع دیکتاتور درب آسانسور,

زمان تعویض دیکتاتور (آرام بند)

عمر مفید دیکتاتور بین ۵ تا ۷ سال می باشد و چون قطعه مصرفی می باشد امکان دارد زمان منقضی شدن این وسیله بسته به شرایط و مقدار استفاده از آن زودتر یا دیرتر باشد.

تنظیم آرام بند درب آسانسور,تولید دیکتاتور اسانسور,دیکتاتور درب آسانسور,

طریقه تنظیم آرام بند درب آسانسور

برای تنظیم آرام بند درب آسانسور بر روی دیکتاتور یک پیچ تنظیمی وجود دارد که می تواند سرعت باز یا بسته شدن چرخ غلتان (قرقره) آرام بند درب آسانسور را تنظیم کند ، معمولا پیچ تنظیم روی دیکتاتور یا پیچ آلن خور است یا پیچ دو سو می باشد بنابراین برای تنظیم این قطعه به یک پیچ گوشتی دو سو یا یک آچار آلن نیازمندید. محل قرار گیری پیچ تنظیم در انتهای میله پیستون و در واقع سوزن تنظیم خروجی روغن می باشد. به منظور آرام بسته شدن درب آسانسور می بایست، پیچ دیکتاتور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و همچنین برای سریع تر بسته شدن درب آسانسور نیاز است که پیچ تنظیم را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید .

قیمت دیکتاتور آسانسور جان لیفت,نحوه تنظیم دیکتاتور درب آسانسور,آرام بند آسانسور,

نکته بسیار مهم: دیکتاتور در فصول سرما و گرما دچار تغییراتی می شود که می بایست سرویس کار آسانسور برای تنظیم مجدد درب ها وقت بگذارد و جالب است بدانید که علت این خرابی سرمای زیاد زمستان می باشد که روغن را سفت و منجمد می کند بنابراین سرعت حرکت پیستون خیلی آرام تر می شود و درب آسانسور سخت تر بسته می شود.

آرام بند درب آسانسور,انواع دیکتاتور درب آسانسور,تنظیم آرام بند درب آسانسور,

انواع دیکتاتور درب آسانسور

در بازار ایران اکثر نصاب ها از دیکتاتور های جان لیفت canlift ترکیه ای استفاده می کنند اما آرام بند های پارس لیفت (ایرانی) و دیکتاتور آلیفت و اونسا(onsa) و ساس (Sas) نیز دیکتاتور های بسیار خوبی برای درب های لولایی آسانسور کششی می باشند.

محل نصب آرام بند درب آسانسور

طریقه نصب آرام بند ها بسیار ساده می باشد زیرا سازنده درب های لولایی خود نیز جایی را برای نصب این قطعه در بالای درب  قرار داده است که می توانید این قطعه را توسط یک بست فلزی به همراه دو پیچ در بالای درب لولایی نصب کنید.

تولید دیکتاتور اسانسور,دیکتاتور درب آسانسور,قیمت دیکتاتور آسانسور جان لیفت,

قیمت آرام بند درب آسانسور

در بازار ایران به دلیل آشفتگی های ارزی و عدم قیمت گذاری مناسب و نبود مرجع درست برای قیمت گذاری متأسفانه شاهد آن هستیم که گاهی اوقات قیمت های عجیبی برای این قطعه پرداخت می شود . اما به تازگی می توان شاهد آن بود که قیمت دیکتاتور جان لیفت ۲۷۰ هزار تومان و قیمت دیکتاتور اونسا ۲۲۰ هزار تومان و قیمت دیکتاتور پارس لیفت به صورت عمده و تعداد بالا ۱۴۰ هزار تومان می باشد. دقت شود که به تازگی برخی از نام های تجاری معروف مانند جان لیفت و اونسا در چین یا کشورهای دیگر کپی می شوند و به نام اصلی فروخته می شوند بنابراین هنگام خرید به خاطر داشته باشید که از فروشنده حتما تقاضا کنید تا کاتالوگ و خدمات پس از فروش و مواردی که منجر به اطمینان خاطرتان می شودرا در اختیار شما قرار دهد. تمام این مطالب می تواند به شما در دوره آموزش تعمیر آسانسور کمک بسزایی کند.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای آرام بند درب آسانسور را چگونه تنظیم کنیم؟

    محمد آرین :

    با سلام
    ممنون بابت راهنمایی دقیق و مفید شما عزیزان

      مدیر سایت :

      جناب آرین
      شما لطف دارید

      سعید ژرفی :

      ممنون از توضیح بسیار شفاف و کامل شما ، بسیار عالی بود.

    محمدرضا :

    از متن فنی و مفید شما، که راهنمای بنده است، بسیار متشکرم

    احمد رضا :

    با سلام و ممنون از وقت گذاستنتون.آیابیرون زدن گریس از پیستون نشانه خراب بودن دیکتاتور هست و اصولا چه موقع گفته میشه دیکتاتور خرابه؟

    مریم ذهبی :

    با سلام آرام بند در آسانسورمون چرخش به سمت بالا برمی گرده و در نتیجه درب آسانسور کاملا بسته نمی شه و آسانسور در طبقه می م نه که وقتی متوجه این قضیه شدیم با دست اون رو برگردنیم پایبن و درب بسته ش لطف می فرمایید علت. طریقه بر طرف کردن اون رو بفرمایید

      مدیر سایت :

      سلام خانم ذهبی
      باید ارام بند تعویض بشه ولی حتما با سرویسکار خودتون مشورت کنید

      مهرداد ح :

      سلام نیازی به تعویض نیست به سرویسکار بگید دوتا مهره ۸ بنداره زیر هرکدوم از پیچها بعد دوتا پیچ ارام بند سفت کنه مشکل حل میشه

    همتی :

    خیلی مفید بود مرسی از شما

      مدیر سایت :

      نظر لطفتونه خوشحالیم که مفید بوده جناب همتی

    محمد پاک منش :

    با سلام متشکر از راهنماییتان ولی در آخر قیمتهایی که گفتید نمیدن اگه ادرسی دارید که این قیمت میدن لطف کنید بگید ما برای خرید بریم متشکر میشم

      مدیر سایت :

      سلام جناب پاک منش
      مقاله برای پارسال بود و الان قیمتهاش اصلاح شد
      با تشکر ازدقت شما

    محمدحسین جُرجُرزاده :

    سلام، اگر خراب شده باشد، چه علایمی دارد. ممکن است پیستون آن گشاد کرده باشد و روغن هرز برود. ممنون میشوم جواب بدهید.

    شهابی :

    باسلام وخسته نباشید بسیار مفید و سازتده بود ممنون از راهنمایی خوبتان فقط بک سوال آیا فقط بستن در را کنترل می کند یا آن قسمت میله پایین که داخل یک سوراخ میشه عمل میکرو سویچ و فرمان و دستور استارت برای بالا یا پایین رفتن آسانسور رو هم میده ؟ باتشکر شهابی

    الهه :

    سلام ممنون. آموزنده و مفید بود

      مدیر سایت :

      الهه خانم سلام
      ممنون از لطفتون

    شرفی :

    با سلام الان قیمت آرام بند خوب برای آسانسور چند است و از کجا تهیه کنیم

    عرشیان صعود :

    سلام. این تخصص سرویسکاره. جک سالمه فقط باید بهشون بگید براتون هواگیری کنه با واشر نصبش کنه

دیدگاه خود را بیان کنید :