اتصال به زمین در مدار آسانسور چه ویژگی هایی دارد؟

اتصال-زمین-ارتینگ-در-آسانسور

در این مقاله به فواید و ضرورت وجود اتصال به زمین در مدار در آسانسور خواهیم پرداخت. به یک اتصال الکتریکی مطمئن به توده زمین (توسط یک چاه یا اتصالات سطحی) که بتواند جریان های سرگردان و هجومی مدار را کنترل و هدایت نماید اتصال زمین گویند به دلیل آنکه آسانسور سیستمی است که تلفیقی از علم برق و مکانیک است. از این جهت در آسانسور برق الکترونیک و کنترل و قدرت بیشترین کاربرد را دارد. از همین رو اتصال به زمین در مدار نیز در این سیستم حائز اهمیت است. بنابراین یک نویز کوچک یا اتصال کوتاه و جریان های هجومی می تواند اختلال بسیار بزرگی در سیستم ایجاد کند که منجر به خطر افتادن جان مسافرین بشود. سیم کشی و اتصالات آن نیز مانند هر سیم کشی الکتریکی دیگری باید از قوانین برق پیروی کند یعنی باید محل اتصالات تمیز و محکم و محل عایق نیز صحیح باشد.

به دلیل بالا بردن ایمنی و حفاظت افراد یا دستگاه ها از تأثیرات مخرب و معیوب عایقکاری سیم ها از اتصال زمین استفاده می شود. افرادی که می دانند موارد مربوط به اتصال به زمین چیست معمولا برق کارانی هستند که تجربیات زیادی در این زمینه داشته و با خطرات استفاده نکردن از اتصال به زمین آشنا هستند.

فواید اتصال به زمین در مدار آسانسور

اتصال زمین الکتریکی می تواند از افزایش الکتریسیته ساکن در ساختمان یا دستگاه ها در هنگام صاعقه جلوگیری کرده و مانع از شکست عایقی و آسیب دیدن اجسام الکتریکی و حفظ جان افراد بشود. برای ارتینگ مناسب داشتن می بایست مقاومت زمین بسیار پایین باشد تا در صورت بروز هرگونه خطا و اتصال کوتاه تمام جریان الکتریکی از طریق سیم کشی های انجام شده در محلی که از قبل تعبیه شده است تخلیه شود. اگر چنانچه تمامی دستگاه های الکتریکی را از طریق سیم به یک شینه وصل کنیم و سپس این شین را با سیم به چاه ارت وصل کنیم در واقع خطر برق گرفتگی و آسیب دیدن اجسام برقی را به میزان بسیار زیادی کاهش داده ایم و می توان گفت که ضریب ایمنی به مقدار قابل قبولی بالا رفته است. پیش از آنکه به مقوله اتصال به زمین در مدار در آسانسور بپردازیم نیاز است تا چند اصطلاح را بدانید.

اتصال به زمین,اتصال به زمین چیست,اتصال به زمین در مدار,

چند اصطلاح مهم در اتصال سیم ارت به زمین

برای درک درست اینکه اتصال به زمین چیست باید با چند اصطلاح در این زمینه آشنا شوید. اتصال زمین موثر زمانی رخ می دهد که تمامی دستگاه ها دارای مقاومت کمی باشند تا جریان به خوبی هر چه تمام تر به زمین منتقل شود.

اتصال همبندی

این اتصال به این معناست که قسمت های فلزی تمامی دستگاه ها توسط یک سیم به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه نا بهنگام و حفاظت از برق گرفتگی به زمین متصل می شود. اگر چنانچه اسکلت فلزی و پی ساختمان به چاه ارت همبندی شده باشد میزان مقاومت سیستم به میزان قابل توجهی کاهش می باید و باعث افزایش چشم گیری در ایمنی ساختمان می گردد

توجه: بسیاری از تکنسین فنی ها و نصاب های آسانسور به اشتباه از لوله های فلزی یا حتی غیر فلزی مانند لوله های پی وی سی در ساختمان برای بحث ارتینگ استفاده می کنند که این کار کاملا اشتباه است.

چرا باید اتصال به زمین در مدار آسانسور وجود داشته باشد؟

برای حفاظت بیشتر، باید اجزای مختلف یک آسانسور به اتصال زمین وصل شود.

اتصال به زمین در مدار آسانسور,اتصال زمین الکتریکی,اتصال زمین سازه,

مهم ترین اجزایی که باید به زمین وصل شوند عبارتند از :

  1. اتصال زمین تابلو فرمان آسانسور
  2. اتصال زمین موتور
  3. اتصال به زمین کابین و ریل های آسانسور
  4. اتصال زمین سازه آسانسور
  5. اتصال زمین تابلو کنترل آسانسور

در تمامی تابلو فرمان ها باس یا ین از جنس مس تعبیه شده است که تمامی اتصالات مهم توسط یک سر سیم به این شین متصل می گردد و این اتصال از طریق پیچ و مهر شدن سر سیم به باس می باشد.

اتصال زمین موتور آسانسور

موتور به عنوان یکی از مهم ترین بخش های مهم الکتریکی و مکانیکی باید حتما به اتصال به زمین در مدار خود داشته باشد و می بایست اتصال زمین به پایه موتور با پرچ و یا پیچ و مهره کردن سیم ارت و سر سیم انجام پذیرد

اتصال زمین موثر,اتصال به زمین,اتصال به زمین چیست,

اتصال به زمین در مدار کابین آسانسور

کابین آسانسور کششی به دلیل آنکه مسافرین در آن قرار دارند می بایست توسط سیمی که از داکت ها منتقل می شود به زمین متصل گردد. در واقع با این اقدام چنانچه کابین که جسمی در حال حرکت است اگر دارای اضافه جریان گردید و انرژی الکتریکی ساکن در کابین جمع گردید، توسط سیم اتصال زمین این جریان ساکن به زمین تخلیه می شود و هیچ گونه اختلالی در سیستم نمایش نمراتور داخل کابین نمایان نمی شود. حال که بخوبی با اتصال به زمین چیست آشان شدید قطعا با فواید آن نیز آشنا شدید.

اتصال زمین سازه

اتصال زمین الکتریکی در سازه ساختمان تنها بخشی است که به نصاب و راه انداز آسانسور ارتباطی ندارد و این بخش بر عهده کار فرما می باشد بنابراین نصاب با توجه به اینکه میداند اتصال به زمین چیست، می بایست پیش از شروع نصب آسانسور کیفیت ارتینگ را راستی آزمایی کند که این موضوع به علم و دانش و وسیله ای نام مگر نیاز دارد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله تکنسین فنی آسانسور مراجعه کنید.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :