آموزش کار با دستگاه فارسی بر

کاربادستگاه-فارسی-بر

در این مطلب مهم میخواهیم کار با دستگاه فارسی بر را آموزش بدهیم فارسی بر یا اره فارسی از تخصصی‌ترین ابزار و دستگاه‌هایی در صنعت چوب و برش است که از آن می‌توان برای انجام کارهای مختلف استفاده کرد. ساخت اشیا، برش قرنیز، کار با چوب و … از جمله مواردی هستند که با این ابزار قابل انجام می‌باشد. دستگاه های فارسی بر از نظر عملکرد ممکن است شباهت زیادی با ابزار پروفیل بر باشد؛ اما با هم دیگر متفاوت هستند. دستگاه پروفیل بر برای ایجاد برش روی فلز مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا در حوزه ابزارآلات صنعتی قرار می‌گیرد؛ در حالی دستگاه فارسی بر برای چوب مورد استفاده قرار گرفته و جزء دستگاه‌های صنعت چوب است.

ترجمه انگلیسی اره فارسی بر میشه Miter saw

نحوه کار با دستگاه فارسی بر چوب

تا اینجا با اینکه اره فارسی بر چیست آشنا شدید. معمولا کسانی که از این ابزار استفاده می‌کنند می‌خواهند برشی با زاویه ۴۵ درجه روی قطعه‌ای ایجاد نمایند؛ چرا که این ابزار این زاویه را به خوبی در می‌آورد که در اصطلاح به آن کنج می‌گوییم. البته زوایای دیگر را نیز می‌توان با این اره ایجاد کرد. برای کارکردن با فارسی بر ابتدا قفل میز اره را آزاد کنید و موتور و تیغه را بچرخانید تا بتوانید عملیات برش را انجام دهید. پس از آن قطعه را ثابت کرده و پس از آن با استفاده از نقاله متحرک که روی میز است زاویه‌ای که در نظر دارید برش ایجاد کنید را تنظیم کرده و توجه داشته باشید که تیغه و موتور در جای خود ثابت بمانند و سپس دستگاه تیغه را کاملا عمود بر سطح میز وارد کرده و قطعه مد نظر را برش می‌دهد.

یادتان باشد اره فارسی بر یک تیغه گرد شکل دارد که با شتاب خیلی بالایی چرخش می‌کند و می‌تواند کمی خطرناک باشد بنابراین برای کار با این دستگاه لباس مناسب بپوشید. در زمانی که دارید با اره فارسی بر برش انجام می‌دهید و هنگامی که بازوی آن را پایین می‌آورید،دکمه‌ای که برای اره تعبیه شده است را پس از پایین آوردن رها کنید تا تیغه بتواند کار را انجام داده و پس از آن ایست کند. در قدم بعدی بازو را بالا آورید.

چگونه با دستگاه فارسی بر برش صحیح انجام دهیم؟

افرادی که می دانند اره فارسی بر چیست از اهمیت قطر تیغه با خبر هستند. قطر تیغه بر یکی از فاکتورهایی است که در دقت برش این ابزار نقش پر رنگی ایفا می‌کند. برای این که بتوانید برشی صحیح انجام بدید ابتدا قطعه مد نظر را اندازه گیری کرده و تیغه ابزار را روی لبه خارجی آن بگذارید و سپس تیغه را روی بخشی که علامت زدید قرار بدهید؛ در این زمان قطعه شما ممکن است کوتاه بر بشود و برای حل این مسئله باید فرآیند برش را در دو قدم انجام بدهید؛ در مرحله اول قطعه خود را بلند تر از اندازه دلخواه برش داد و سپس در مرحله بعدی آن را اصلاح نمایید.

آموزش کار با فارسی بر,اره فارسی بر چیست,دستگاه فارسی بر,

نکاتی در حین کار با دستگاه فارسی بر

بیشتر افرادی که تجربه کار زیاد با این اره را ندارند از صدای بالای آن ممکن است آزرده شوند، که به مرور زمان به آن عادت می‌کنند.زمانی که می‌خواهید با اره فارسی کار کنید در حین کار یادتان باشد که تیغ اره فارسی را تراز با خط برشتان کنید. سعی کنید معمولا کمی عقب تر از خط ایجاد شده برش دهید تا یک قسمت بیشتر برای انجام سنباده کاری در اختیار داشته باشید.

زاویه تیغ اره برای دقت برش بسیار مهم است؛ زاویه تیغ اره را خیلی خوب تراز کنید و پس از آن چوب ببرید. همچنین برای این که بخواهید قطعات خیلی کوچک را با دستگاه فارسی پر بدید به مشکل بر خواهید خورد؛ چرا که از روش‌های خاصی برخوردارند و افرادی که تجربه کمی دارند معمولا برای انجام این مراحل کمی گیر می‌کنند. مهم ترین نکته در حین کار با دستگاه فارسی بر چوب رعایت موارد ایمنی است.

دستگاه فارسی بر چوب,دستگاه فارسی بر چیست,دستگاه فارسی بر دستی,

یک مثال جالب

حال که با مفهوم اینکه اره فارسی بر چیست آشنا شدید می خواهیم مثالی از این دستگاه را برای شما شرح دهیم. اگر بخواهید روی قطعه چوب کوچکی در اندازه ۷ اینچ، برشی اریب بزنید؛ باید برش را بلندتر از قطعه بزنید تا به اندازه انگشت از تیغ اره فاصله بگیرد و پس از آن برش دیگر را انجام دهید که انجام تک تک آن به صبر و دقت خیلی بالاتر از زمانی که می‌خواهید قطعه چوب بزرگی را برش دهید نیاز دارد. البته نگران نباشید با کسب تجربه و مهارت کار با اره فارسی می‌توانید آن را انجام دهید. یادتان باشد که تیغ اره فارسی ممکن است خطرناک باشد، بنابراین باید مراقب انگشتان‌تان در حین کار باشید و از دستکش و عینک استفاده نمایید. امیدوارم به خوبی با نحوه کار با دستگاه فارسی بر چوب آشنا شده باشید و بتوانید به خوبی در دوره آموزش نجاری از آن استفاده کنید.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای آموزش کار با دستگاه فارسی بر

    shahram :

    سلام لطفا نام انگليسي دستگاه را هم بنويسيد . با سپاس

    اکبر :

    سلام.خسته نباشید.میخوام یک اره فارسی بر بخرم که بتونه قرنیز های با ارتفاع ۱۶ سانت رو هم فارسی کنه.باید به کدوم نکته فنیش دقت کنم؟

    pingback ناشناس

دیدگاه خود را بیان کنید :