چگونه بهترین روشنایی کابین آسانسور را داشته باشیم؟

این بار می خواهیم درباره روشنایی آسانسور و مقررات و استاندارد های آن برایتان مقاله ای بنویسم. روشنایی کابین آسانسور یکی از مهم ترین بخش های آسانسور است . چرا که اکثر انسان ها تزئین و روشنایی و زیبایی داخل کابین را مشاهده می کنند برای آن ها هیچ یک از اجزای داخل چاه آسانسور یا موتورخانه آن قابل لمس و رؤیت نیست.

بنابراین یکی از مهم ترین مواردی که همیشه جلو چشم انسان است و  از آن نباید غافل شد روشنایی کابین آسانسور است.

استاندارد نور کابین,انواع نور داخل کابین,حداقل مقدار روشنایی داخل کابین,

حداقل مقدار روشنایی آسانسور

حداقل مقدار روشنایی کف اتاق آسانسور و روی نمراتور داخل کابین باید ۵۰ لوکس باشد . همچنین روشنایی باید در موقع حرکت آسانسور ، لحظه ای که آسانسور متوقف است و درب کابین باز می باشد ، مقدار روشنایی اش تغییر نکرده  همان ۵۰ لوکس باشد. برای تأمین روشنایی داخل کابین می توان از لامپ های مختلفی استفاده نمود. به طورمثال در گذشته از لامپ های رشته ای  سپس از مهتابی ها  بعد تر از لامپ های LED استفاده شد.

اگراز لامپ های رشته ای برای روشنایی آسانسور استفاده شود لازم است حداقل از دو لامپ که به صورت موازی متصل شده باشند، استفاده گردد. وجود یک منبع برق اضطراری که به صورت خودکار قابل شارژ بوده و در هنگام قطع برق حداقل یک لامپ یک واتی را برای مدت یک ساعت روشن نگه دارد الزامی است.

روشنایی آسانسور,روشنایی کابین آسانسور,نور کابین آسانسور,

امروزه معمولا  در ساده ترین شکل ممکن از یک لامپ مهتابی در وسط کابین و چهار LED  در گوشه های سقف کابین استفاده میکنند . در شکل های زیباتر به صورت نور مخفی و با نور های ملایم تر روشنایی داخل اتاق آسانسور را طراحی می کنند. طریقه سیم بندی این لامپ ها معمولا به صورت موازی می باشد و علت آن هم این است که در صورت قطع شدن یا سوختن یک لامپ ، روشنایی درون کابین باقی بماند و باعث وحشت مسافرین نشود . منظور از موازی بستن چراغ ها اینست که یک سیم فاز به صورت جدا برای هرلامپ بسته شود و سیم نول هم بصورت جدا برای هر لامپ بسته شود .

اگر علاقه مند به حرفه ای شدن در حوزه آسانسور هستید می توانید در دوره آموزش تخصصی آسانسور شرکت کنید.

نور مخفی در آسانسور,استاندارد نور کابین,انواع نور داخل کابین,

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :