شالتر پروانه ای چیست و چه نقشی در آسانسور دارد؟

شالتر-پروانه-ای-آسانسور

برای بسیاری سوال است که شالتر پروانه ای آسانسور چیست. ضریب ایمنی آسانسور بسیار بالاست و می توان گفت به علت استفاده از مدار سری ایمنی در آسانسور شاهد کمترین حادثه در میان مسافرین آسانسورها را هستیم. البته ناگفته نماند که این ایمنی آسانسور منوط به نصب درست و اصولی آسانسور توسط نصاب ها و تکنسین فنی آسانسور و متخصصین این حوزه می باشد.

پیش از آن که بخواهیم در خصوص شالتر آسانسور و اطلاعات مربوط به آن را بدانیم، بهتر است که مدار سری ایمنی را بشناسیم و جایگاه لیمیت سوئیچ ها و میکروسوئیچ آسانسور را در این مدار بدانیم. در ادامه شما با نوع قیمت شالتر پروانه ای نیز آشنا می شوید.

مدار سری ایمنی در آسانسور

منظور از مدار سری ایمنی آن است که قطعاتی الکتریکی و الکترومکانیکی موجود در آسانسور به صورت سری و پشت سرهم بسته شده اند و در صورت قطع شدن یکی از تجهیزات یا سیم ها مدار سری ایمنی باعث می شود تا موتور متوقف شده و کابین در هر نقطه ای که هست بایستد.

قطعات الکترومکانیکی که در مدار سری ایمنی استفاده می شود :

  1. کنتاکت های شالتر حد بالا
  2. کنتاکت های شالتر حد پائین
  3. سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت)

علت استفاده از تجهیزات الکترو مکانیکی آن است که اگر چنانچه خرابی ای رخ دهد و در صورت تغییر وضعیت آن قطعه مکانیکی و ایستادن کابین نیاز است که حتما سرویس نگهدار یا شخص متخصص در زمینه آسانسور به محل مورد نظر برود تا در ابتدا مشکل پیش آمده را بر طرف کند و سپس در صورت نیاز کنتاکت را آزاد کند یا قطعه را عوض کند تا آسانسور به حالت طبیعی خود برگردد. در ادامه قصد داریم تا شما را با شالتر پروانه ای (لیمیت سوئیچ) آشنا کنیم:

شالتر پروانه ای آسانسور چیست ؟

شالتر آسانسور قطعه ای است که محدوده حرکت کابین آسانسور را مشخص می کند و کمک می کند تا دامنه حرکت کابین در چاه آسانسور همان مقداری باشد که در تابلو فرمان ذخیره شده است. در واقع عملکرد شالترها در آسانسور به مانند کلید قطع و وصلی است که به هنگام برخورد مکانیکی اهرم به آن باعث قطع یا وصل جریان در مدار ایمنی آسانسور می شود. هر آسانسور دارای ۶ شالتر پروانه ای می باشد که البته امروزه از ۴ شالتر پروانه ای استفاده می شود. در زمان های پیشتر که تابلو فرمان  ها درایو نداشتند و به اصطلاح دو سرعته بودند از ۶ شالتر استفاده می شد. اما اکنون که تابلو فرمان آسانسورها خود دارای درایو می باشند و منحنی حرکتی مشخصی درون آن ها ذخیره شده است باعث آن شده تا علاوه بر حرکت نرم و روان آسانسور، دو شالتر پروانه ای نیز از مدار سری ایمنی آسانسور کم شود.

شالتر آسانسور,شالتر پروانه آسانسو,شالتر پروانه ای آسانسور,

کارکرد لیمیت سوئیچ آسانسورها این گونه است که :

دورترین شالترها حد مجاز و استاندارد حرکت کابین را مشخص می کنند شالتر آسانسور نزدیک نقش شناسایی و راه اندازی را ایفا می کنند که کف و سقف چاه نیاز به شناسایی دارند ما بین دو شالتر یاد شده دو شالتر قرار می گرفت که تند انداز بوده است و اکنون این دو شالتر حذف شده است.

طریقه عملکرد شالتر ها در پروانه ای

روی کابین اهرمی وجود دارد که نصاب آسانسور آن را قرار داده است تا قسمت پروانه (قیچی) شالتر پروانه ای آسانسور را از حالت اولیه به حالتی دیگر تغییر شکل بدهد و باعث شود تا شالتر آسانسور در مدار سری ایمنی کاری انجام دهد که در تابلو فرمان، عملکردی برای آن کار در نظر گرفته شده است.

طریقه عملکرد شالتر های پروانه ای,لیمیت سوئیچ,مدار سری ایمنی,

چگونگی نصب شالتر پروانه ای آسانسور

شالتر پروانه ای آسانسور از طریق یک بازو آهنی و چند لقمه و گیره به ریل پیچ و مهره می شود

نکته بسیار مهم : مقدار محکم و سفت بسته شدن شالتر به ریل آسانسور نباید زیاد باشد چرا که امکان دارد در صورت سفت بسته شدن شالتر به ریل در هنگام برخورد اهرم کابین به قیچی شالتر و سفت بودن آن فشار وارد شده زیاد باشد و شالتر پروانه ای را از جایش بکند یا تکان دهد و شالتر عملا از مدار خارج شود و کارکرد درستی را ارائه ندهد.

قیمت خرید شالتر پروانه ای آسانسور (لیمیت سوئیچ)

در بازار ایران قیمت شالتر پروانه ای چیزی حدود ۶۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان می باشد. هم چنین این قطعه در ایران نیز تولید می شود و با کیفیت ها و با برندهای مختلفی در بازار عرضه می شود شرکت های هادی صنعت (بروجردی)، شهاب، پارس آسا، سی لیفت از جمله تولید کنندگان شالتر پروانه ای می باشند. لازم به ذکر است شالتر پروانه ای با برق ۲۲۰ ولت AC کار می کند و ۵ آمپر جریان می کشد همچنین دارای IP44 می باشد.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای شالتر پروانه ای چیست و چه نقشی در آسانسور دارد؟

    مهندس مکانیک فلاح دوست :

    علت اصلی خرابی شالترهای پروانه ای، را میتوان:
    ۱.کیفیت قطعه
    ۲.خاک درون چاهک های سیمانی

دیدگاه خود را بیان کنید :