پاراشوت در آسانسور و انواع عملکرد آن

عملکرد-ترمز-ایمنی-پاراشوت-در-آسانسور

در این مطلب با عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور آشنا خواهیم شد. ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور از مکانیزمی تشکیل شده است که بنا به طراحی های از پیش تعیین شده توسط طراح یا مدیر فنی آسانسور توسط نرم افزار لیفت دیزاینر در بالا یا پایین یوک کابین قرار می گیرد. این سیستم از دو فک (ناخن) تشکیل شده است که اگر چنانچه سرعت حرکت کابین درون چاه آسانسور از حد مجاز بیشتر شد، وارد عمل شده و با درگیر شدن فک ها با ریل آسانسور کابین با حداقل مقدار سر خوردگی می ایستد و جان مسافرین را در امان نگه می دارد.

اجزای تشکیل دهنده پاراشوت در آسانسور

بدنه اصلی شامل قطعات قفل کننده، فک های اصطکاکی و غیره بر روی آن سوار می شوند. لوازم قفل کننده که عمل ترمز به وسیله آن انجام می شود، فک های اصطکاکی که به طور مستقیم با ریل درگیر می شود، مکانیزم ترمز (اهرم بندی بین دو ترمز ایمنی) وسیله ایمن برقی اهرم فرمان و فنر های نگه دارنده می باشد. این قطعات با مکانیزم خود سیستم ترمز آسانسور را تشکیل می دهند.

چگونگی عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

زمانی که شما به خوبی با مفهوم این که پاراشوت در آسانسور چیست به راحتی عملکرد آن را درک می کنید. نحوه عملکرد سیستم ترمز آسانسور بسیار ساده است، اگر چنانچه سرعت آسانسور از حدی که برای سیستم در نظر گرفته شده است، بیشتر شود، سیم بکسلی که از روی فلکه گاورنز به درون چاه رفته است و بر اساس سرعت کابین که در واقع اگر از حد نامی بیشتر شود سیم بکسل گاورنر توسط اهرمی که به ترمز ایمنی متصل است این سیستم را تحریک و فعال می کند. بنابراین فک های ترمز در سرعت بالا به شدت هر چه تمام بسته می شوند و دندانه های ترمز باعث می شوند با ایجاد اصطکاک بسیار زیاد کابین را از حرکت نگه می دارد.

ترمز آسانسور تشکیل شده از گاورنر، پاراشوت یا سیفتی گیر، فلکه ته چاه، کنتاکت های ایمنی و سیم بکسل است.

انواع ترمز آسانسور,پاراشوت آسانسور,پاراشوت در آسانسور,

 

گاورنر مهم ترین سیستم پاراشوت در آسانسور

گاورنر ترکیبی از سیستم الکترونیکی و مکانیکی است که کار اصلی آن متوقف کردن کابین در هنگامی که سرعت آسانسور بیشتر از حد نامی است و همچنین در هنگام حادثه که کابین در حال سقوط می باشد گاورنر، ترمز ایمنی را وارد مدار می کند و این ترمز مکانیکی با اعمال نیروی اصطکاک بر روی ریل ها،  کابین را نگه می دارد. سیم بکسلی که روی گاورنر قرار دارد با اتصال به قطعه ای بنام استراکچر بر روی یکی از شانه های چدنی یوک بالای کابین فیکس می شود، به صورتیکه با حرکت کابین، به صورت موازی سیم بکسل حرکت نموده و در نتیجه سیم بکسل گاورنر با گردش بر روی فلکه گاورنر و فلکه ته چاه حرکت و به گردش در خواهد آمد. اگر چنانچه اهرم گاورنر عمل کند سیم بکسل را نگه میدارد و این قفل شدن باعث می شود تا دسته پاراشوت کشیده شود و ترمز ایمنی آسانسور وارد عمل شود.

سیستم ترمز آسانسور به دلیل آنکه هر دو ریل را درگیر می کند توقف بهتری دارد و چون سطح اصطکاکبالاتر می رود این ترمز ایمنی با درصد اطمینان بیشتری عمل کرده و جان مسافرین را در صورت وقوع حادصه نجات می دهد. در واقع سیم بکسل گاورنر یک طرف پاراشوت را تحریک می کند و طرف دیگر پاراشوت که در سمت دیگر ریل قرار دارد به وسیله اهرمی که در بین دو فک ترمز قرار دارد، فک سمت مخالف را تحریک می کند و آن را وارد روند ترمز می کند. افرادی که می دانند پاراشوت در آسانسور چیست قطعا با گاورنر آشنایی کامل دارند.

شما می توانید با شرکت در دوره تکنسین فنی آسانسور مهارت های خود را در این زمینه افزایش دهید.

پاراشوت در آسانسور چیست,ترمز آسانسور,تنظیم پاراشوت آسانسور,

انواع عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

به دلیل پیشرفت روز افزون این صنعت سرعت آسانسور ها هر روز رو به افزایش می باشد. بنابراین هر آسانسور بسته به شرایطش نیاز به پاراشوت خاص خود را دارد. ترمز آسانسور یا پاراشوت عملکردهایی متفاوت دارند که در ادامه بررسی می کنیم. پاراشوت هایی که در صنعت آسانسور استفاده می شوند عبارتند از:

پاراشوت های آنی (لحظه ای)

پاراشوت های نوع ضربه گیر

پاراشوت با عملکرد تدریجی

سیستم ترمز آسانسور,سیستم ترمز ایمنی آسانسور,علت پاراشوت آسانسور,

پاراشوت آنی (لحظه ای)

سیستم ترمز آسانسور این پاراشوت به صورت آنی می باشد. این نوع پاراشوت به صورت غلتکی یا شانه ای هستند و نوع عملکرد این نوع ترمز به صورتی است که فک ها به طور مستقیم و سریع به ریلها بر خورد می کنند و تأثیر آن به طور کامل در کابین آسانسور حس می شود. کابین تا سرعت ۰٫۶۳ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی آنی و کابین تا سرعت ۱ متر بر ثانیه از نوع لحظه ای با غلطک درگیر می باشد.

پاراشوت های نوع ضربه گیر

در این نوع ترمز به دلیل شدت ترمزی که در پاراشوت لحظه ای به کابین و قاب وزنه ایجاد می شد با قرار دادن ضربه گیر های مستهلک شونده بخش زیادی از این ضربه را خنثی می کنیم و نیروی کمتری به وسایل و کابین و افراد داخل آن وارد می شود.

کار پاراشوت در آسانسور,وظیفه پاراشوت در آسانسور,انواع ترمز آسانسور,

نوع تدریجی پاراشوت در آسانسور

در این نوع ترمز با قرار گیریفک ها روی ریل ها به صورت آرام تر و حساب شده تر، نوع ایستادن طوری است که با زمان بیشتر و تأثیر کمتر فک ها، مقدار نیروی وارده نیز کمتر می شود. برای سرعت های بیش از یک متر بر ثانیه از نوع تدریجی ترمزهای دیسکی یا فنرهای فشرده استفاده می شود.

نکته بسیار مهم

بر اساس قوانین جدید اگر چنانچه چاه آسانسور بر روی پارکینگ بنا شده باشد یعنی چاه معلق باشد علاوه بر اینکه برای کابین نیاز به نصب پاراشوت دارید همچنین باید زیر قاب وزنه هم پاراشوت نصب کنید. علت اصلی نصب پاراشوت برای قاب وزنه آن است که اگر چنانچه اتفاق خطرناکی رخ داد و قاب وزنه طی حادثه ای از سمت سیم بکسل ها آزاد شد با عملکرد پاراشوت قاب وزنه از رخ دادن هر گونه حادثه ای جلوگیری شود.

نکته مهم در عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

اگر پاراشوت عمل کرد شما می بایست اهرم تحریک را به حالت اولیه برگردانید و همچنین فک ترمز را باز کنید و سپس کابین را به سمت بالا حرکت دهید و در ضمن به دلیل آنکه فک های ترمز نیروی زیادی را به ریل ها وارد کرده اند شما می بایست با سنگ فرز ریل ها را فرز بگیرید تا سطح ریل ها صاف بشوند. بسیاری از تکنسین های آسانسور با درک این که پاراشوت در آسانسور چیست این نکات ایمنی و مهم را در اولویت کاری خود قرار می دهند سیستم ترمز آسانسور را به خوبی طراحی یا تعمیر کنند.

ما در دوره های آموزشی فنی خود دوره آموزش کابینت سازی را نیز قرار داده ایم که می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای پاراشوت در آسانسور و انواع عملکرد آن

    pingback اهمیت سرویس و نگهداری آسانسورها در ایمنی مصرف کنندگان – شرکت مهندسی صنعتی فهامه

    عباس ورمه زیار :

    عالی بود کاملا تفهیم شدم

    پرویز جهاندیده :

    سلام ممنونم از مطالب علمی وخوبتان
    حالا اگر پاراشوت باز نشد چیکارکنیم.وباچی وسیله ای فک ترمزها را بتز کنیم

      مدیر سایت :

      سلام ممنون از لطفتون
      قطعا با سرویسکار معتبر مشورت کنید

دیدگاه خود را بیان کنید :