پله برقی ها و نکات شگفت انگیز در رابطه با آن

پله برقی ها

پله برقی ها یک راه پله ی در حال حرکت است که افراد را بین طبقات یک ساختمان جا به جا می کند. این زنجیره شامل موتورها و خط سیری است که باعث می شود پله های به صورت افقی بر روی آن به حرکت درآیند. این سیستم در مکان هایی کاربرد دارد که امکان نصب آسانسور به هر دلیلی مقدور نیست. مکان هایی که پله های برقی بیشتر در آن استفاده می شود، فروشگاه های بزرگ، مراکز خرید، فرودگاه ها، راه آهن و مترو، هتل ها و استادیوم هاست.

مزایای پله برقی

انواع پله برقی می تواند به راحتی جایگزین راه پله های معمولی شود و علاوه بر آن هرگز نیاز نیست برای استفاده از آن، در انتظار بمانید، مگر در مواقعی که ترافیک سنگینی از افراد را در مقابل آن داشته باشید.همچنین بسیار راحت می تواند افراد را به مکان خاصی که قصد هدایتشان را دارید، راهنمایی کنید. پله های برقی ها هرگز در اثر تغییرات آب و هوایی و بارش باران صدمه نمی بینند. البته این نیز نکته ی قابل تامل است، که اگر به هر علتی از نظر سیستماتیک با مشکل مواجه شوند و از کار بیفتند مشکل ساز خواهد بود.

عملکرد پله برقی

پله های برقی ها معمولا با زاویه ی ۳۰ درجه از زمین تنظیم می شوند و سرعت آنها چیزی حدود ۱ تا ۲ فوتو ۰٫۳-۰٫۶ متر در ثانیه است و ممکن است طول آن ها چیزی حدود ۱۸ متر باشد. قطعاتی آلمینیوم بر روی خط سیر پله ها قرار دارد که ضد زنگ هستند. بنابراین احتمال از کار افتادن به خاطر زنگ زدگی بسیار کم است.

پیکر بندی پله برقی ها

انواع پله برقی ها معمولا به یکی از سه روش زیر پیکربندی می شوند:

روش اول

به صورت موازی است که پله برقی ها موازی یک دیگر حرکت می کنند که این حالت از نصب را معمولا در سینماها و متروها می توانید مشاهده کنید.

روش دوم

بصورت مخالف است که یکی از آنها در جهت بالا و یکی دیگر در جهت پایین بحرکت در می آیند

روش سوم

به صورت پشته شده یعنی پشت به هم قرار می گیرند این دستگاه ها هر دو در یک جهت در حال حرکتند. اما پشت به هم قرار دارند که معمولا در فروشگاه های بزرگ و بانکها دیده می شوند. نرده هایی که به عنوان نگهدارنده ی دست باید برای آن ها تنظیم شود باید به صورت متحرک باشد. دلیل آن نیز هم این است که با حرکت پله ها اقدامات ایمنی لازم برای کسانی که بر روی پله قرار دارند، فراهم شود و افراد بتوانند خود را بر روی پله ها ثابت نگه دارند. گه گاه متوجه ناهماهنگی حرکت دسته ها و پله می شوید؛این امر فقط یک سائیدگی طبیعی است و ربطی به طراحی نامناسب پله ها ندارد. جهت حرکت پله و سرعت آن به طور دائم و بنابر شرایط ترافیکی افراد قابل تنظیم است. این کنترل می تواند به صورت دستی یا خودکار باشد.

 

آموزش پله برقی,ابعاد پله برقی,اجزای پله برقی,

مبنای طراحی پله برقی ها

طراحی انواع پله برقی ها بستگی به الزامات فیزیکی، مکان نصب، میزان رفت وآمد، نکات ایمنی و زیبایی نحوه ی نصب آن دارد. همچنین در طراحی پله های برقی باید توانایی زیر ساخت های آن در جهت اندازه گیری میزان پشتیبانی و امنیت آن در نظر گرفته شود. طراحان و متخصصان نصب این نوع پله ها در فرایند ساخت آن همچنین میزان ترافیک انسانی و بیشترین مسیر رفت و آمد را باید در نظر بگیرند. این موضوع به خصوص در مواردی که پله ی برقی در مترو یا قطار نصب می شود، اهمیت بالایی دارد. برای مثال یک دستگاه با سرعت نیم متر در ثانیه ۲۰۰۰ نفر را جا به جا می کند. بنابراین باید در نظر گرفته شود که آیا در ساعات اوج ترافیک پاسخگوی حمل و نقل مسافران خواهد بود یا نه ؟ و اینکه آیا بیش از اندازه جمعیت وارد پله های برقی شده است یا خیر ؟

سکوی فرود پله برقی

سکوهای فرود اصطلاحی برای دوسر انتهایی پله است که چرخ دنده ها و موتورهای برقی پله ها در آن قرار دارد. سکوی بالایی معمولا شامل موتور مونتاژ و دنده دی اصلی درایو است و این در صورتی است که سکوی پایینی دنده ی برگشت را در خود دارد. هر سکو دارای کف و صفحه ی به اصطلاح شانه ای است. این سکوها مکانی را برای پیاده شدن مسافران ایجاد می کنند. سکو های انتهایی دارای لولا و چفت هایی هستند که امکان باز کردن و تعمیر موتورها و دنده های زیر آن را فراهم می نماید.

ساختار پله برقی ها

در اجزای پله برقی پله ها هستند که معمولا از جنس فولاد و آلمینیوم ساخته شده و تکه های به هم متصل شده هستند. در جلوی هر پله خط زردی وجود دارد که به شما انتهای پله را نشان می دهد. پله ها توسط یک زنجیره ی فلزی به هم پیوسته هدایت می شوند.عقب و جلوی پله ها دارای چرخی است که آن را از عقب جدا کرده و باعث حرکت بر  روی تریلر می شود. محور های جلوی پله باریک تر  و متناسب با چرخه ی حرکت است.

انواع پله برقی,پله بالابر برقی,پله برقی,

هندریل پله های برقی

در انواع پله برقی ها هندریل های متفاوتی وجود دارد. یکی دیگر از اجزای پله برقی هندریل ها هستند. هندریل در واقع فضایی برای تکیه گاه دست ایجاد می کند که توسط یک زنجیر که به چرخ دهنده های اصلی متصل است، هدایت می شود. چرخ دنده ها سرعت هندریل را با سرعت پله ها هماهنگ میکند. هندریل از ۴ بخش تشکیل می شود : در مرکز آن یک کشویی قرار دارد که به آن گلایدر نیز گفته می شود. این لایه تشکیل شده از یک لایه ی پنبه ای یا پارچه ی مصنوعی است که اجازه می دهد تا ریل در مسیر حرکت خود به راحتی جلو برود. جز بعدی که بر روی این الیاف قرار می گیرد در واقع کابل فولادی یا یک نواری فولادی است که باعث می شود استحکام کششی و انعطاف پذیری ریل فراهم شود. سپس بر روی این لایه یک لاستیک شیمیایی قرار دارد که لایه ها را کنار هم نگه داشته و از جدا شدن آن ها جلوگیری می کند. سرانجام لایه ی بیرونی یا بخشی که مسافران آن را نگه می دارند، قرار دارد. که ترکیبی از پلیمر های مصنوعی و لاستیک است. این پوشش ها در برابر تغییرات هوا و رطوبت مقاومند. این پلاستیک ها با استفاده از دستگاه استروژن ساخته می شود و لایه های زیرین توسط نیروهای انسانی ساخته شده و قبل از اینکه لایه ی رویی ساخته شود، ابتدا با هم ادغام شده و در نهایت زیر این لایه قرار می گیرند و پرس می شوند .

پله برقی چیست,پله برقی خانگی,پله تاشو برقی,

نکات ایمنی

رعایت نکات ایمنی در پله های برقی از بسیاری از حوادث جلوگیری می کند. یکی از نگرانی های همیشگی سازندگان آن است. زیرا موتور هایی که در ساخت این دستگاه استفاده می شوند، از قدرت بالایی برخوردار است و ممکن است در هنگام سوار شدن مسافران لباس و وسایل آن ها گیر کند و این خطر ناک است و می تواند باعث مجروحیت شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه از دویدن بر روی پله ها و یا نشستن بر روی آنها خودداری کنید. تکیه دادن به نرده های پله ممکن از باعث پرتاب شدن شما شود. همچنین در هنگام ایستادن بر روی پله ها پشت خط زرد بایستید تا از هرگونه حادثه جلوگیری شود.

به طور کلی اجزای پله برقی در انواع پله برقی تقریبا یکسان و بیشتر در جزییات آن ها با هم متفاوت اند. نکته ای که انواع پله برقی با هم یکدیگر تفاوت دارند نوع موتورهای آن هاست.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :