ویژگی های خاص انواع چوب مصنوعی

انواع-چوب-مصنوعی

در این مطلب مختصرا به انواع چوب مصنوعی یا چوب مهندسی میپردازیم. در ادامه شما با تفاوت MDF و HDF آشنا می شوید.

 چوب (medium density fiber) MDF

یکی از انواع چوب مصنوعی چوب MDF است. چوب هایی که برای ساخت ام دی اف استفاده میشود به صورت خمیر در می آید و سپس با چسب اوره فرمالدئید مخلوط شده و پرس میشود.قابل ذکر است که در اروپا استفاده از این چسب به دلیل سرطان زایی ممنوع میباشد. ام دی اف های مورد استفاده در اروپا بدون چسب یا E0 میباشد. چگالی ام دی اف ۶/۰ تا ۷/۰ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد و ضخامت صفحات ۱۶ میلی متر است.

high density fiber HDF

تفاوت MDF و HDF تنها در چگالی آنهاست. چگالی صفحات اچ دی اف ۷/۰ تا ۸/۰ گرم بر سانتی متر مکعب میباشد.

نئوپان (particle board)

چوب هایی که برای تولید نئوپان مورد استفاده قرار می گیرد ابتدا به وسیله اره های بزرگ چند متری خرد یا اصطلاحا چیپس می شود سپس با آب و چسب مخلوط شده و بعد از آن وارد دستگاه پرس می شود تا به ضخامت ۱۶ میلی متر برسد. چگالی نئوپان مانند ام دی اف است اما استحکام و مقاومت آن نسبت به ام دی اف کمتر است.

MDF چیست,MDF و HDF چیست,انواع چوب مصنوعی,

نکته مهم درباره انواع چوب مصنوعی

روکش ام دی اف و نئوپان از جنس ملامینه میباشد که قبل از چسباندن روی صفحه از داخل وان رزین عبور میکند و سپس لمینت می شود. اما روکش لترون رزین نمیشود و فقط روی صفحات نئوپان می چسبد. پس اصطلاح ورق لترون که به نئوپان روکش دار اطلاق می شود اشتباه است. لترون فقط نوع روکش است و ربطی به مغز صفحات ندارد.

تفاوت MDF و HDF,تفاوت اچ دی اف با ام دی اف,دکوراتور چوبی,

چوب طبیعی (solid wood)

چوب طبیعی به دوصورت نرم چوب (روسی ،نراد) و سخت چوب (راش ، بلوط، گردو ، ملچ) مورد استفاده قرار می گیرد.

MDF چیست,MDF و HDF چیست,انواع چوب مصنوعی,

چوب پلاست (wood plast)

صفحات چوب پلاست از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می شود. مزیت آنها این است که نمای ظاهری مانند چوب دارد اما مثل چوب دچار تابیدگی و ترک نمی شود.استفاده از این صفحات برای سازه های فضای بیرون مناسب است.

ترمو وود

چوب های مورد برای ساخت ترمو وود تحت حرارت کوره پخته و ضد آب می شود.

صفحه PVC

این صفحات تماما پلاستیک است. و به دلیل ضد آب بودن برای ساخت یونیت های حمام ، روشویی و سینک مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت MDF و HDF,تفاوت اچ دی اف با ام دی اف,دکوراتور چوبی,

صفحه کابینت (صفحه تاپس)

این صفحات از دوبل ام دی اف ساخته می شود که یک لبه یا دو لبه آن گرد میشود. روکش این صفحات فرمیکا HPL می باشد. که از چند لایه ملامینه تشکیل شده است. دستگاهی که فرمیکا را روی صفحه پرس می کند، پست فرم نام دارد. ابعاد استاندارد صفحات تاپس ۶۰×۳۶۰ و ۶۰×۴۱۰ (سانتی متر) می باشد.

با شناخت خوب انواع چوب مصنوعی و تفاوت MDF و HDF می توانید در دوره تخصصی آموزش دکوراتور چوبی عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارید.

 

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :