انواع اره و نوع کاربری آن ها

انواع-اره-در-صنعت-چوب

در این مقاله با انواع اره در صنعت چوب آشنا می‌شویم پس با فنی شو همراه باشید. ابزارهای زیادی در صنایع چوب برای برش استفاده می‌شود؛ اره وسیله‌ای است که در صنعت چوب از آن به وفور استفاده می‌شود. اره از یک سیم، زنجیر و تیغه تشکیل شده است و به منظور بریدن کاربرد دارد؛ در واقع اره وسیله‌ای می‌باشد که با انجام حرکات رفت و برگشت و اصطکاک ناشی از روی چوب،چوب را به دو قطعه تقسیم می‌کند. اره از ابتدائی‌ترین وسایل اختراعی بوده که از سال‌های دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طراحی و تولید این ابزار از اجزای گوناگونی ساخته می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها تعداد دندانه و طول آن است؛ در واقع این طول و تعداد دندانه است انواع اره را از هم متمایز می کند؛ اره از چه نوعی بوده و میزان مقاومت آن چقدر است. اره‌ها به صورت کلی به اره قطع کن برش عرضی و اره شاکف زن برش طولی تقسیم شده که انواع مختلف دارند. در ادامه با کاربرد انواع اره با ویژگی های خاص آن ها آشنا می شویم.

اره دو طرفه

اره دو طرفه نوعی از انواع اره دستی است که در دو قسمت آن دو طرف دسته قرار گرفته است تا این قابلیت را بدهد تا دو نفر با آن کار کنند. از این اره در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از حوزه‌های پر کاربرد آن، بریدن تنه و الوار چوب است.

اره دستی

نوعی متداول از انواع اره است که عموما از دندانه‌های بزرگی تشکیل شده است و دندانه‌ها از زاویه‌های زیادی برخوردار است که در بین اره‌ها بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است و برای بریدن چوب‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بعضی از این اره‌ها در قسمت بالایی خود یک صفحه نازک و محکم فلزی دارند که به افراد این امکان را داده تا در زمان کار با آن دست خود را در قسمت بالایی تیغه بگذارند که این قابلیت باعث شده تا فرد کنترل بیشتری روی کار خود داشته باشد.

اره سر شاخه زن

اره باغبانی یک دسته بلند دارد که به افراد این امکان را می‌دهد تا شاخه‌های درختان را قطع کنند؛ در واقع اره باغبانی همان‌طور که از نامش پیداست مخصوص باغبانی و هرس کردن درختان است. این اره جز انواع اره دستی پرکاربرد در بین افراد می باشد.

اره مویی

اره مویی از ابزارآلات است که در صنعت چوب کاربرد زیادی دارد؛ اره مویی دارای تیغه‌ی نازکی است که برای برش‌های ظریف و دقیق استفاده می‌شود. این اره تیغه ظریفی دارد بنابراین در اثر فشار زیاد ممکن است بشکند؛ در نتیجه کار با این اره به احتیاط و دقت نیاز دارد.بیشتر در معرق کاری مورداستفاده قرار میگیرد.

اره ژاپنی

اره ژاپنی شکل خاص دارد. این اره در زمان‌هایی استفاده می‌شود که اره‌های معمولی قابلیت برش را ندارد؛ در واقع اره ژاپنی هم می‌تواند چوب نرم و هم سخت را برش بدهد. اره ژاپنی در سه مدل و اندازه تولید شدهکه هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارد.

اره منبت کاری

این اره شباهتی به انواع اره مویی دارد؛ اما از اره مویی کلفت‌تر و کمان‌های آن عمیق‌ترند. اره منبت کاری برای قطعات بزرگ به کار گرفته و از آن در منبت کاری چوب به کار می‌گیرند.

اره فارسی بر

اره فارسی بر جزء ابزارآلات تخصصی صنعت چوب به شمار می‌آید و علاوه بر چوب برای فلز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن زاویه ۴۵ درجه را روی چوب برش می‌زنند.

اره میزی

نوعی دیگری از عرضه است که برای برید قطعات عرضی چوب استفاده شده و صفحات چوب را نیز دور می‌کند. اره میزی عموما برای برش زدن روی صفحات عریض چوب استفاده می‌شود. اره میزی ابزار‌های گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درجه گونیا، اهرم و تیغه اشاره کرد.

اره دم روباره

اره دم روباره نوع دیگری از اره است که معمولا از ۲۰ الی ۶۰ سانتی‌‌متر طول برخوردار است؛ این اره پشته ندارد و تیغه پهن و دم گاوی دارد به عبارتی دیگر انتهای این اره از سر آن پهن‌تر می‌باشد. کاربرد انواع اره دم دوباره به منظور برش کف چوبی اتاق، تخته و موارد این چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اره برش سطح

اره برش سطح به منظور برش بیرون زدگی اتصالات چوب استفاده می‌شود. تیغه اره برش سطح در دو لبه دارای دندانه است و نازک‌تر سایر اره‌ها می‌باشد. دندانه‌های این اره کاملا موازی یکدیگر بوده و بر خلاف سایر اره‌ها زاویه‌ای به خارج ندارند؛ که همین امر سبب شده تا این اره به چوب آسیبی نرساند. انواع اره هر کدام قابلیت های خاصی دارد که کاربرد آن ها را مشخص می کند.

امیدوارم به خوبی کاربرد انواع اره آشنا شده و بتوانید از این اطلاعات در آموزش نجاری  به کار بگیرید.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :