بررسی کامل انواع اتصالات در نجاری

انواع-اتصالات-در-نجاری

در این مطلب مهم پرکاربردترین اتصالات در نجاری را بررسی خواهیم کرد.پس این مقاله را در وب سایت فنی شو مطالعه نمایید. در صنعت چوب علاوه بر اره و ابزارهای برش، از اتصالات نیز استفاده می‌شود؛ چرا که برای ساخت یک قطعه چوبی به وجود این اتصالات الزامیست. در واقع استفاده از اتصالات با کیفیت،تا حد زیادی مرغوبیت سازه چوبی را نشان می‌دهد. اتصالات مانند سایر ابزارهای موجود در صنعت چوب، انواع مختلفی دارد که ( فنی شو اولین مرکز معتبر آموزشی زیر نظر فنی و حرفه‌ای)

دم چلچه‌ای در اتصالات نجاری

برای این که با انواع اتصالات در نجاری آشنا شوید. ابتدا به بررسی اتصال دم چلچله‌ای می‌پردازیم. اتصال دم چلچله‌ای از جمله اتصالات مقاوم و مستحکم در ممقبل نیروی کششی به‌‌شمار می‌آید. اتصال دم چلچله‌ای برای چسابدن پهلوی کشو و کمدهای دیوری به قسمت جلوی کشو به‌کار می‌رود. در نجاری‌های تخصصی از این نوع اتصال برای بهبود مرغوبیت کار و عدم بروز اشتباه استفاده می‌کنند. اتصال دم چلچله‌ای اگر به صورت کلی و اصولی طراحی و تولید شود استحکام بسیار خوبی دارد و تنها در صورتی می‌شکند که زبانه آن شکسته شود. اتصال دم چلچه‌ای آن قدر استحکام بالایی دارد که می‌تواند با استفاده از چندتای آن بدون نیاز به چیز دیگر چند تکه چوب را به هم اتصال داد. این نوع اتصال یکی از محکم ترین اتصالات نجاری در صنعت چوب است.

اتصال گوشه‌ای انگشتی

اتصال گوشه‌ای انگشتی جهت قطعاتی استفاده می‌شود که پهنای آن چند برابر ضخامت آن می‌باشد. این نوع پیوند در طراحی و تولید جعبه‌های تزئینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته این نکته قابل توجه است که اتصال گوشه‌ای انگشتی بیشترین استفاده را برای چوب‌های ماسیو یا همان چوب خالص دارد. همچنین این پیوند برای تخته‌های مرکب و چند لا نیز استفاده می‌شود؛ چرا که علاوه بر سطح اتصال بالا، چسب آن نیز از استقامت بالایی برخوردار است.

اتصال فارسی بر,اتصالات در نجاری,اتصالات نجاری,

اتصال لب به لب

اتصال لب به لب که جز اتصالات در نجاری به حساب می آید که همان کله به کله از جمله اتصالات ساده است. اتصال لب به لب عموما برای ام دی اف و اتصال چوب استفاده می‌شود. البته در زمان به کارگیری از اتصال کله به کله ابتدا باید از چسب چوب، میخ یا پیچ چوبی به‌صورت کاملا ترکیب شده استفاده شود تا بتوانید طول عمر بیشتری از خود نشان دهد.

اتصال فارسی بر

اگر در صنعت چوب تخصص داشته باشید مسلما نام دستگاه فارسی بر را شنیده‌اید. البته اتصال فارسی بر عملکرد کاملا متفاوتی نسبت به اره‌ای به این نام دارد. این نوع اتصال برای برخورد بیشتر و تنش پایین تر استفاده می‌شود و زمانی باید از آن استفاده کرد که چوب با زاویه ۴۵ درجه برش داده شده باشد و پس از آن در کنار هم قرار گرفته باشد تا شکلی شبیه به ۹۰ درجه یا گونیا داشته باشد. اگر بخواهیم مثال دقیقی درباره اتصال فارسی بر بزنیم؛ برای مشاهده این نوع پیوند می‌توانید به کابینت آشپزخانه، سازه‌های چوبی و ام دی اف نگاهی بیاندازید تا آن را ببینید. نکته‌ای که درباره این نوع اتصال قابل توجه است؛ این است که برای نصب این پیوند بهتر است از اره فارسی بر استفاده گردد.

انواع اتصالات چوب در نجاری,انواع اتصالات چوبی در نجاری,انواع اتصالات در صنعت چوب,

اتصال سر به سر و نیم به نیم

اتصال سر به سر و نیم به نیم با دیگر پیوندها کمی متفاوت است؛ در این مدل اتصال، هر کدوم از پیوندها به دو قسمت تقسیم شده و دو نیمه با یک چسب به همدیگر متصل می‌‎شوند.

اتصال زبانه و کام

کام و زبانه از دیگر اتصالات در نجاری شناخته می‌شود که برای ایجاد یک سطح صاف استفاده می‌شود. از این اتصال عموما در نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در مهندسی عمران نیز گهگاه کاربرد دارد. در واقع اگر بخواهیم این اتصال را به صورت تخصصی بیان کنیم؛ اتصال کام و زبانه  نوع قدیمی اتصال دم چلچله‌ای است. در گذشته از این انواع اتصالات نجاری برای وصل کردن درب و پنجره، میز، صندلی و نردبان به کار می‌رفت؛ در حالی که امروزه بیشتر برای فارسی بر کردن الوارها کاربرد دارد.

انواع اتصالات در نجاری,اتصال فارسی بر,اتصالات در نجاری,

اتصال دوبل چوبی

تا به این جا با انواع اتصالات در نجاری آشنا شده‌ایم. نوع دیگر از این پکیج اتصال دوبل چوبی یا پین چوبی است از چوب‌های ممرز و راش استفاده می‌شود؛ این اتصال دو نوع دارد که عبارتند از: دوبل چوبی پخ دار و دوبل پوبی ساده که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های تفاوتی دارند و برای خرید آن‌ها حتما باید با یک فرد متخصص مشورت کنید.

امیدوارم این اطلاعات در دوره آموزش نجاری ما برایتان کاربردی باشد.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای بررسی کامل انواع اتصالات در نجاری

    Esan :

    دوبل اشتباهه
    دوول درسته

دیدگاه خود را بیان کنید :