انواع رنده نجاری و نکات خاص هر کدام

انواع-رنده-نجاری

در این مطلب شما را با انواع رنده نجاری آشنا میکنیم که ابزاری پرکاربرد در صنایع چوبی است و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از کاربرد رنده در نجاری این است که چوب را صاف کرده و ناهمواری آن را اصلاح کنند و همین‌طور ضخامت آن را کم و زیاد کنند.

در انواع رنده نجاری هر رنده نجاری از چند قسمت تشکیل شده است که به شرح ذیل هستند:

  • شاخ رنده
  • پشتی تیغه
  • پشتی کوله
  • دهانه
  • زوایه قرار تیغ
  • تیغه و پشتی آن
  • زاویه برش
  • دکمه برای ضربه
  • کف

انواع رنده در نجاری,انواع رنده نجاری,انواع رنده نجاری دستی,

انواع رنده نجاری

انواع رنده‌ نجاری دستی با توجه به این که ممکن است اجزای تقریبا یکسانی داشته باشند؛ اما از انواع مختلفی برخوردارند که هریک از آن‌ها برای هدف متفاوتی در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شرح ذیل هستند:

رنده یک تیغ

رنده یک تیغ در انواع رنده نجاری ابزاری است که پس از رنده کاری برای از بین بردن سطح غیر هموار چوب به کار می‌رود. استفاده از این رنده باعث شده تا سطح چوب صاف شده و دیگر برآمدگی نداشته باشد. رنده یک تیغ دارای عرض ۴۵ تا ۵۱، طول آن ۲۴۰ میلی‌متر و عرض آن ۶۱ تا ۶۷ متر است. این رنده یک تیغه پشتی ندارد و باید با استفاده از یک گوه محکم شود و زاویه قرارگیری تیغه این رنده در صنعت چوب ۴۵ درجه می‌باشد.

رنده دو تیغ

معمولا در انواع رنده های نجاری از این اره برای صاف کردن چوب استفاده می‌کنند. رنده دو تیغ از شباهت زیادی به رنده یک تیغ برخوردار است. رنده دو تیغ دارای یک پشت بند است بنابراین به آن دو تیغ گفته می‌شود. رنده دو تیغ پشتی از جنس آهن دارد که برای پوشال برداری به کار گرفته می‌شود. زاویه قرارگیری این تیغه در داخل کوله ۴۵ درجه است و کوله این تیغه عرض ۶۱ تا ۶۶ و طول ۲۴۰ میلی‌متر دارد

رنده بال کبوتری

این رنده به دلیل این که بسیار به بال کبوتر شبیه است؛ با عنوان رنده بال کبوتری خوانده می‌شود. این رنده بال کبوتری برای چوب‌هایی که قوس داخلی دارند به کار می‌رود. جنس رنده بال کبوتری فلزی می‌باشد و دارای دو دسته دارد که تیغه این رنده با استفاده از پیچ داخل کوله قرار می‌گیرد. رنده بال کبوتری دارای طول ۲۵۰ میلیمتر و عرض ۵۴ میلیمتر می‌باشد.

انواع رنده های دستی نجاری,انواع رنده های نجاری,انواع رنده در نجاری,

رنده خشی

رنده خشی در بین انواع رنده‌ نجاری دستی وظیفه مسطح کردن چوب را انجام نمی‌دهد. رنده خشی یک تیغه شیاردار دارد که از آن برای رفع ناهمواری‌های ریزی که در سطح کار وجود دارد و همین‌طور تمیز کردن سریشم روی چوب استفاده می‌شود. ضمنا از دیگر کاربردهای انواع رنده نجاری خشی این است که بین دو قطعه چوب سطح چسب بیشتری ایجاد کند.

رنده قاچی

رنده قاچی شاید پرکاربردترین در بین انواع رنده های نجاری در صنعت چوب باشد. رنده قاچی برای از بین بردن ناهمواری‌های چوب استفاده می‌شود. پوشال برداری در صنعت چوب با استفاده از این رنده قاچی بسیار آسان است. دهنه رنده قاچی از ضخامت بالایی برخوردار است؛ بنابراین در بین رنده‌های معمولا گشادتر می‌باشد. ضمنا رنده قاچی دارای بیرون زدگی تیغه بیشتر کوله است که الباقی رنده‌ها معمولا این ویژگی را ندارند.

رنده کنشکاف

یکی دیگر از انواع رنده‌ نجاری دستی رنده کنشکاف به منظور ایجاد شیارهایی موازی روی ضخامت چوب به کار می‌رود. رنده کنشکاف در انواع مختلفی عرضه می‌گردد که از جمله آن‌ها می‌توان به رنده کنشکاف فلزی و چوبی اشاره کرد که گونیای تعبیه شده در هر کدام از آن‌ها متفاوت است. رنده کنشکاف زمانی که از جنس فلز باشد مقاومت بالاتری نسبت به رنده کنشکاف چوبی دارد؛ بنابراین معمولا فلزی آن بیشتر استفاده می‌شود. ضمنا تیغه قرار گرفته شده در این رنده کنشکاف در بخش انتهایی خود دارای یک برگشتی است که با استفاده از آن می‌توان تیغه را از کوله بیرون کشید.

رنده دستگاه

رنده بلند یا رنده دستگاه برای صاف کردن چوب‌های ناهموار به کار می‌رود؛ چرا که رنده‌های معمولی این توانایی را ندارند تا بتوانند این گونه چوب‌ها را صاف کنند. رنده دستگاه از چوب‌های محکم نظیر افرا، راش و ممرز ساخته شده است. رنده دستگاه یا همان رنده بلند از تیغه‌ای با عرض ۵۷ میلیمتر و زاویه برش ۴۵ درجه تشکیل شده است.

انواع رنده نجاری,انواع رنده نجاری دستی,انواع رنده های دستی نجاری,

رنده گرات

رنده گرات برای این استفاده می‌شود که اتصالات را با آن بسازند و متفاوت‌تر نسبت به رنده‌های گفته شده است؛ رنده گرات به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که از زیر شاخه‌های آن می‌توان به رنده زبانه طرح فرنگ و رنده کف طرح فرنگ اشاره کرد که در کارکرد شبیه به هم هستند.

شما با شناخت کامل انواع رنده نجاری و شرکت در دوره آموزش نجاری فنی شو می توانید به یک نجار موفق تبدیل شوید.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :