مقایسه انواع لوله آب ساختمانی با یک دیگر

انواع-لوله-آب-ساختمان

تاسیسات یکی از بخش‌های مهم هر ساختمان به‌شمار می‌آید و سیستم پیچیده‌ای دارد و برای انجام آن از انواع لوله آب ساختمانی با جنس و کیفیت مختلف استفاده می‌کنند که انتخاب هر یک از آن‌ها به محل ساختمان و نوع به کارگیری آن بستگی دارد. به عنوان مثال لوله‌هایی که برای انجام لوله کشی آب و فاضلاب به کار می‌روند؛ با لوله و اتصالات صنایع سرمایشی و کارخانجات بسیار متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به انواع لوله های آب ساختمانی پر کاربرد برای تاسیسات ساختمان نگاهی بیاندازیم پس با فنی شو همراه باشید.

انواع لوله آب ساختمان,انواع لوله آب ساختمانی,انواع لوله های آب ساختمانی,

انواع لوله های آب ساختمانی پرکاربرد

لوله پلی پروپیلن

یکی از انواع لوله آب ساختمانی لوله پلی پروپیلن است. اولین لوله‌ای که می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم لوله پلی پروپیلن است. پلی پروپیلن شبیه پلاستیک است و از نوع سه پلی پروپیلن رندوم تولید می‌شود و عموما با دو رنگ مختلف سبز و سفید تولید می‌گردد. اگر به دنبال این لوله در بازار باشید شاید با نام‌های لوله تک لایه، لوله سفید، لوله سبز و لوله پی پی مواجه شده باشید که تمامی این عناوین، نام لوله پلی پروپیلن می‌باشند. این لوله وزن زیادی ندارد و جابه جایی آن بسیار راحت است و هر شاخه آن طولی چهار متر دارد که از امکان برش خوبی برخوردار است. از ویژگی‌های لوله پلی پروپیلن می‌توان به خوردگی بالا، استحکام دربرابر پوسیدگی و رسوب پذیری کم اشاره کرد. ضمنا لوله پلی پروپیلن هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد؛ بنابراین در تاسیسات ساختمان از آن‌ها به خوبی استفاده می‌شود.

لوله گالوانیزه,لوله های آب ساختمانی,انواع لوله آب ساختمان,

لوله پی وی سی

پلیمر معمولا در  صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ در نتیجه لوله پی وی سی از نخستین لوله‌های پلیمری است که در این صنعت به کار می‌رود. پی وی سی یا پنی ونیل کلراید انعطاف پذیری خوبی دارد و در مقابل خوردگی، خراشیدگی، سایش و حرارت مقاوم است و همین‌طور عملر خوبی دارد و در مدت زمان کم پوسیده نمی‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های لوله پی وی سی که باعث شده امروزه از محبوبیت خوبی برخوردار باشد؛ قیمت مقرون به صرفه آن است. در واقع لوله‌ای که مزایای زیادی داشته باشید و در کنار آن ارزان هم باشد؛ طرفداران زیادی خواهد داشت. لوله پی وی سی رسانا نیست و در مقابل فراوردهای الکتروشیمیایی استحکام داشته و واکنش نشان نمی‌دهد.

انواع لوله آب ساختمانی,انواع لوله های آب ساختمانی,لوله گالوانیزه,

لوله چدنی

یکی از انواع لوله آب ساختمانی لوله چدنی است. لوله چدنی با توجه به مقدار آلیاژ، نوع اتصال، شکل و طول آن‌ها متقاوت هستند و در انواع دو سر تخت و توپی طراحی و تولید می‌شوند. لوله‌های چدنی سر تخت تحمل خیلی خوبی دربرابر فشار به نسبت لوله چدنی توپی دار دارد. همچنین این لوله سبک وزن است و الاستیکی بودن آن سبب شده در برابر حرارت نیز مقاومت داشته باشد. لوله چدنی به نسبت سایر لوله‌ها مانند فلزی دچار پوسیدگی بالایی نمی‌شوند و تعمیرات آن‌ها راحت است. از طرفی لوله چدنی نصب پیچیده‌تری نسبت به آهنی دارد اما هزینه آن‌ها بسیار کمتر است.

لوله های آب ساختمانی,انواع لوله آب ساختمان,انواع لوله آب ساختمانی,

لوله گالوانیزه

یکی از انواع لوله آب ساختمانی لوله سفید یا گالوانیزه است که در بازار به لوله سفید مقلب هستند از آهن سفید نوردی طراحی و تولید شده و به چند دسته نظیر لوله آهنی و لوله فولادی تقسیم می‌گردند. هر چند لوله گالوانیزه سفید نام دارد اما رنگ آن خاکستری تیره است. لوله فولادی گالوانیزه، از فولاد نرم تولید شده و در مقابل اسید مقاومت چندانی ندارد و برای تولید آن ورقه فولاد با اعمال فشار داخل قالب رفته و جوش داده می‌شودو برای جبران مقاومت کم آن در برابر اسید، آبکاری روی اندود می‌گردد. لوله فولاد گالوانیزه قیمت پایینی دارد اما به دلیل ایراداتی که دارد امروزه با وجود لوله‌های جدید کمتر در لوله کشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع لوله های آب ساختمانی,لوله گالوانیزه,لوله های آب ساختمانی,

لوله پنج لایه

یکی از انواع لوله های آب ساختمانی لوله پنچ لایه است که از دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه آلومینیوم تشکیل شده است که قسمت‌های داخلی آن پلی اتیلن هستند  و جنش لایه میانی آن ورق آلومینیوم می‌باشد که باعث شده تا اکسیژن به لوله وارد نشود. ضمنا وجود این لایه باعث شده تا لوله استحکام خوبی در برابر فشار بیشتر باشد. از آن‌ جایی که اکسیژن به این لوله وارد نشده؛ تغییر رنگ خاصی ندارد و زنگ زه نمی‌شود. لوله‌های پنج لایه مقاومت نسبتا خوبی دارد و می‌توانند تا دمای ۹۰ درجه سانتیگراد مقاومت کنند. همچنین نصب لوله پنج لایه آسان است و عموما برای گرمایش از کف، سیستم تهویه مطبوع و سیستم بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عموما توکار به کار می‌رود.

این مطالب می تواند به افرادی که می خواهند در دوره آموزش لوله کشی آب ساختمان شرکت کنند و به طور کامل با انواع لوله آب ساختمانی آشنا شوند بسیار کاربردی باشد.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای مقایسه انواع لوله آب ساختمانی با یک دیگر

    محمدرضا مرادي :

    ممنون از مطلب خوبتون.
    لطف میکنید اگه مقاله مارو هم مطالعه کنید.

    محمد حسین قلندری :

    در حال حاضر از چه نوع لوله ای برای دیگ اب گرم و پایپینگ ایرواشر ها با سایز های بالا ۲ اینچ و ۳ اینچ مناسب هست ؟

دیدگاه خود را بیان کنید :