با ابزار لوله کشی آشنا شوید

ابزار لوله کشی

ابزار لوله کشی تا حد زیادی در کیفیت کارکرد آن تاثیر گذار است؛ هر چقدر کیفیت و میزان اهمیت ابزارهای مورد استفاده شده در فرآیند لوله کشی بیشتر باشد؛ نتیجه کار بهتر است، در نتیجه توضیع آب در ساختمان به خوبی انجام می‌گیرد. در این مقاله در وب سایت فنی شو، شما را با ابزارهای متداول در لوله کشی و پکیج آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه شوید.

انواع آچار

آچار یکی از ابزارهای پر کاربرد در لوله کشی است. آچار انواع مختلف و گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها یک ویژگی مجزا و کارایی دارند. آچار زنجیری یکی از انواع آچار است که برای باز و بسته کردن لوله به کار می‌رود البته با این تفاوت که آچار زنجیری عموما برای لوله‌هایی با قطر بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین آچار شلاقی مدل دیگری از اچار است که کارکردی مشابه با آچار لوله گیر دارد، آچار لوله گیر از ابتدائی ترین ابزارهای لوله کشی است که دهانه آن دور لوله قفل شده و با گردش کردن، آن را باز و بسته می‌کند. ضمنا آچار تسمه ای مدل دیگری از آچار است که برای لوله‌های مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که آچار شلاقی نمی‌تواند لوله‌های مسی را باز و بسته کند. اگر در دنیای آچارها فعالیت کرده باشید، مسلما نام آچار فرانسه را شنیده‌اید. آچار فرانسه برای باز و بسته کردن پیچ مختلف شش گوش و چهار کارایی دارد.

ابزار لوله کشی,انواع آچار لوله کشی پکیج,تجهیزات لوله کشی آب,

گیره

گیره یکی دیگر از ابزار های مرتبط با لوله کشی است. گیره لوله کشی با گیره‌های دو تیغه ای تفاوت دارد. این گیره دور تا دور لول هرا در لوله کشی می‌گیرد و آسیبی به لوله وارد نمی‌کند. در صورتی که گیره معمولی به لوله آسیب می‌زند. گیره می‌تواند زنجیری باشد که فضای کمتر را برای کار نیاز دارد.

وسایل لوله کشی,ابزار لوله کشی,انواع آچار لوله کشی پکیج,

لوله بر

برای این که بتوان لوله را برش داد از این ابزار استفاده می‌شود. پس از این که لوله را با گیره تثبیت کردند، لوله بر به صورت دورانی لوله را برش می‎دهد. لوله بر ظرافت بیشتری روی لوله ایجاد کرده و دقت آن بالاتر است. در زمان استفاده با این ابزار باید یادتان باشد که هر چند دور یک بار چرخش لوله بر را نیم دور معکوس کرده تا بتواند به خوبی کار کند و گیر نکند.

تجهیزات لوله کشی آب,وسایل لوله کشی,ابزار لوله کشی,

برقو

زمانی که برش لوله با ابزارهایی مثل لوله بر انجام می‌شود، قطر داخلی لوله تنگ شده و همین امر سبب افت فشار در لوله‌های فاضلاب می‌شود؛ از این رو برای هم قطر کردن لوله با قطر اولیه آن از برقو استفاده می‌کنند. برقو در محل بریدگی لوله که زوائدی ایجاد می‌شود آن را تراش داده تا صاف شوند.

به گشاد کردن یا بزرگ کردن سوراخ قطعات فلزی با ابزار برقو ، برقوکاری می گوییم. برقو از ابزار کاربردی در لوله کشی است .

انواع آچار لوله کشی پکیج,تجهیزات لوله کشی آب,وسایل لوله کشی,

گیج فشار

گیج فشار ابزاری است که با استفاده از آن میزان فشار سیالات را اندازه گیری می‌کنند. گیج فشار یکی از ابزار لوله کشی پکیج است؛ که برای اطمینان از نبود فشار کارایی دارد. زمانی که از آن استفاده می‌شود، مطمئن می‌شوید دستگاه هیچ نشتی ندارد. سیستم هیدرولیک مدلی طراحی شده تا از فشار بکاهد؛ گیج‌های هیدرولیک طوری طراحی شده است تا در نزدیک ورودی فشار پمپ نصب شده تا میزان فشار را نشان دهد.

ابزار لوله کشی,انواع آچار لوله کشی پکیج,تجهیزات لوله کشی آب,

مولتی متر

مولتی متر یکی از ابزارهایی است که برای پکیج کارایی زیادی دارد. مولتی متر می‌تواند ولتاژ، جریان برق و …. را اندازه گیری کرده و همین طور فرکانس سینگال متناوب و ظرفیت خازن را هم نشان دهد. مولتی متر کمک می‌کند تا پایه‌های دیود و ترانزیستورها را شناسایی کرده و سلامت آن‌ها را تشخیص داد. ضمنا تست سلامت اتصال مدار یکی از دیگر از کارایی‌های این ابزار است. این دستگاه بسیار مناسب برای لوله کشی پکیج می باشد .

وسایل لوله کشی,ابزار لوله کشی,انواع آچار لوله کشی پکیج,

حدیده

حدید ابزاری است که برای دنده کردن سر لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدید از جمله پر کاربردترین ابزار های لوله کشی است که برای ایجاد رزوه کاربرد دارد. حدیده دو مدل دستی و برقی دارد. حدیده‌های دست و برقی از نظر دنده به انواع تک، دو و چهار پارچه تقسیم می‌شوند. در لوله کشی معمولا برای این که کار راحت تر باشد از حدیده برقی یا چهار پارچه استفاده می‌کنند.

تجهیزات لوله کشی آب,وسایل لوله کشی,ابزار لوله کشی,

انبردست

بعضی از ابزار ها وجود دارند که تنها مختص به به یک کار و سیستم نیستند، مانند انبردست. انبردست در بیشتر کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در لوله کشی انبردست برای باز و بسته کردن لوله‌های سفت استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر لوله‌ای مدت زمان زیادی بسته شده باشد و یا این که رسوب گرفته باشد برایباز و بسته کردن آن از انبردست استفاده می‌کنند. انبردست لوله را گرفته و آن را می‌پیچاند.

واشر لاستیکی

واشر ابزاری است که معمولا برای از جنس فلز یا پلاستیک تولید شده و برای توزیع بار پیچ و مهره به کار می‌رود. واشر با توجه به مواد استفاده شده در فرآیند تولید آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. واشر لاستیکی که به آن گسکت هم گفته می‌شود از این واشر در بیشتر صنایع استفاده می‌کنند؛ چرا که مقاومت خوبی دارد. همچنین این واشر در پکیج و آبگرمکن برای آب بند کردن اتصالات هم کاربر زیادی دارد.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :