تعویض سیم بکسل آسانسور را چه زمانی انجام دهیم؟

سیم بکسل های آسانسور

برای رسیدن به جواب این سوال که چه زمانی، بهترین زمان تعویض سیم بکسل آسانسور چه زمانی است؟ باید در ابتدا انواع سیم بکسل ها و اجزایی که با آن ها درگیرند را بشناسیم .

البته بهتر است ابتدا این مطلب را بخوانید==››› آشنایی با سیم بکسل آسانسور

اینکه بخواهیم دقیقا زمانی را برای تعویض سیم بکسل آسانسور تعیین کنیم کار بسیار اشتباهی است اما برای آنکه در زمان درست این کار را انجام بدهیم راه های بسیار مناسبی جود دارد که در این مطلب آن راه ها را شرح خواهیم داد پس تا انتهای مقاله با شما هستیم.

تزریق روغن به سیم بکسل ها,تعویض سیم بکسل آسانسور,چرا تعویض سیم بکسل بسیار مهم است,

چرا تعویض سیم بکسل آسانسور بسیار مهم است؟

قبل از اینکه با روش تعویض سیم بکسل آسانسور به دلیل آنکه تعادل حرکت کادر وزنه و کابین با یکدیگر به سیم بکسل بستگی دارد، به همین علت تعویض به موقع سیم بکسل های مستهلک شده با سیم بکسل های جدید و سالم بسیار مهم است. از عواملی که می توانند در طول عمر سیم بکسل تأثیر بگذارند،می توان به محیط، میزان استفاده و طریقه نگهداری از آنها اشاره کرد. بهترین زمانی که می توان مشخص کرد تا سیم بکسل های آسانسور را تعویض کرد زمانی است که سیمها دچار شکستگی ای شده اند که با چشم قابل رؤیت باشند و یا با دستگاه مخصوص بتوان این شکستگی ها را دید، تنها در اینصورت بهتر است که سیم بکسل ها عوض شوند.

شکستگی های سیم بکسل را می توان به دو بخش تقسیم کرد :

  • شکستگی‌هایی که با چشم قابل رؤیت اند.
  • شکستگی‌هایی که با چشم قابل رویت نیستند و باید با دستگاه ویژه آن ها را کنترل نمود.

چنانچه هر یک از دو نوع شکستگی بالا رخ داده باشد بهتر است که تعویض سیم بکسل آسانسور خود را انجام دهیم.

چه زمانی باید سیم بکسل های آسانسور را عوض کنیم؟,روش تعویض سیم بکسل آسانسور,زمان تعویض سیم بکسل اسانسور,

آشنایی با عواملی که منجر به آسیب دیدگی سیم بکسل ها می شوند:

۱- اگر چنانچه مفتول های استرند سیم بکسل دچار شکستگی شوند به مرور زمان طول سیم بکسل زیاد می شود و همانطور که می دانید افزایش طول سیم بکسل به مرور زمان باعث بر هم خوردن تنظیمات آسانسور می شود.

۲- در صورتی که شیار فلکه موتور متناسب با اندازه سیم بکسل ها نباشد، به مرور زمان فلکه موتور و سیم بکسل ها همزمان می بایست تعویض شوند که قطعا هزینه سنگینی برای مالک دارد.

۳- ترکیب محیط رطوبتی با گرد و غبار در اطراف سیم بکسل می تواند رنگ سیم بکسل را به رنگ قرمز در بیاورد

۴- عدم تزریق به موقع روغن مخصوص درون سیم بکسل ها باعث می شود که هسته کنفی داخل سیم بکسل ها خشک شود

۵- گاهی وجود براده های آهن در زیر شاسی موتور، نشان دهنده این است که سیم بکسل ها و شیار فلکه موتور در یک راستا نیستند و این عدم هم راستایی منجر به تولید براده های آهن می شود.

۶- صاف و صیقلی شدن سیم بکسل ها که در اصطلاح آینه کردن سیم بکسل می گویند.

تزریق روغن به سیم بکسل ها,تعویض سیم بکسل آسانسور,چرا تعویض سیم بکسل بسیار مهم است,

متأسفانه بین عزیزان صنف آسانسور این طور رایج شده است که پس از ۷ الی ۸ سال کار کردن آسانسور بهتر است که به تعویض سیم بکسل آسانسور خود بپردازند و مقدار مفید طول عمر سیم بکسل های آسانسور را این مقدار می دانند اما باید بدانید که در صورتی که سرویس نگهداری به موقع انجام شود و اگر سیم بکسل ها در فواصل زمانی مناسب بررسی و رسیدگی شوند عمر مفید این سیم ها افزایش می یابند.

چه زمانی باید سیم بکسل های آسانسور را عوض کنیم؟,روش تعویض سیم بکسل آسانسور,زمان تعویض سیم بکسل اسانسور,

راهکارهای افزایش طول عمر مفید سیم بکسل ها

برای آنکه طول عمر مفید سیم بکسل ها را افزایش دهیم بهتر است که آن ها را در فواصل زمانی از قبل تعیین شده روغن کاری کنیم و به داخل هر سیم بکسل روغن مخصوصی را به وسیله پمپ روغن تزریق کنیم. اگر چنانچه سیم بکسل ها از قبل توسط کارفرما خریداری شده اند، بهتر است که آن ها را در انبار و محیطی سقف دار و خشک و در جریان هوای مناسب و به دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنند. البته اگر به توانید بهترین روش تعویض سیم بکسل آسانسور را انتخاب کنید به طول عمر سیم بکسا خود اضافه کرده اید.

تزریق روغن به سیم بکسل ها,تعویض سیم بکسل آسانسور,چرا تعویض سیم بکسل بسیار مهم است,

برای تزریق روغن به سیم بکسل ها دو راه وجود دارد :

  • تزریق از طریق دستگاه مخصوص
  • روغن کاری توسط غلتک گردان نقاشی

 

نکات قابل توجه در هنگام تزریق روغن به سیم بکسل ها

همین ابتدای کار توجه داشته باشید که تزریق بیش از حد روغن به سیم بکسل ها میتواند باعث خرابی آن ها شود بنابراین مطمئن شوید که این تزریق به اندازه باشد و همچنین پس از اضافه کردن روغن به سیم بکسل ها می بایست حتما مسئله سرخوردگی سیم بکسل های آسانسور بررسی شوند و بهتر است روی سیمها علامت گذاری شود سپس آسانسور را به پایین ترین طبقه بفرستید، بعد آسانسور را به طبقه ای که قبلا قرار داشت ،برگردانیدو سپس سرخوردگی سیمها را با نگاه انداختن به مکان علامت گذاری شده روی سیم بکسل ها و چک کردن مسئله سرخوردگی بررسی کنید.

نکته بسیار مهمی که در تزریق روغن به سیم بکسل ها وجود دارد این است که زمانی تزریق روغن به سیم بکسل باید انجام شود که دمای هوای محیط حتما بیشتر از ۳۰ درجه سلسیوس باشد. در خصوص روغن تزریقی باید متذکر شد که این روغن حتما باید مخصوص سیم بکسل های آسانسور باشند و به هیچ عنوان روغن نباید بیش از اندازه مایع باشد و باید از غلظت خوبی برخوردار باشد. نکته آخر آنکه حتی در زمان اضطراری هم هرگز از روغن های : ۱- روغن دنده ۲- روغن هیدرولیک استفاده نکنید و از سیم بکسل های دست دوم و تعمیری به هیچ عنوان استفاده ننمایید.

شما می توانید برای کسب دانش بیشتر در این حوزه در دوره های دوره آموزش نصب آسانسور شرکت کنید.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :