دستگاه دم چلچه چیست

دستگاه دم چلچه یکی از دستگاه‌های پر کاربرد در صنایع چوب است. صنعت چوب از جمله صنایع گسترده محسوب می‌شود که در آن بیشتر وسایل مورد نیاز امروزی برای زندگی ساخته می‌شوند. در گذشته یک نجار برای این که یک مصنوع چوبی را طراحی کند و بسازد باید بیشتر کار را با نیروی دست که به زمان و انرژی زیادی نیاز داشت انجام می‌داد؛ در صورتی که امروزه دستگاه‌هایی ایجاد شدند که کار را بسیار راحت تر کرده‌اند.

این دستگاه‌ها هر چند با کمک گرفتن از انسان کار می‌کنند اما سرعت و فرآیند کار را چندین برابر کرده اند که یکی از آن‌ها دستگاه دم چلچله زن است. دستگاه دم چلچله زن از مهمترین اتصالات در صنعت چوب به کار می‌رود و مقاومت زیادی در مقابل نیروی کششی از خود نشان می‌دهد. با وجود دستگاه دم چلچه زن، طراحی و ساخت قاب و اتصال قطعات فارسی بر به آسانی انجام می‌شود و قاب‎ها راحت‌تر در می‌آیند، در این مقاله در وب سایت فنی شو نگاهی به دستگاه دم چلچه و کارایی آن می‌اندازیم پس با ما همراه شوید.

اجزای دستگاه دم چلچله زن,تنظیم عمق دستگاه دم چلچله,دستگاه دم چلچه چیست,

اجزای دستگاه دم چلچله زن

دستگاه دم چلچله زن از قسمت‌های گوناگونی تشکیل شده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. صفحه دستگاه یکی از قسمت‌های مهم آن می‌باشد. صفحه این دستگاه عموما از جنس آلومینیوم آلیاژی بوده و قطعاتی روی آن قرار می‌گیرند تا دستگاه بتواند به خوبی کار کند این قطعه باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. از طرفی گونیای دستگاه در دو طرف آن قرار گرفته و به صورت کشویی هستند که همین امر سبب شده تا بتوانند حرکت کنند. ضمنا گونیای وسط از دیگر بخش‌های دم چلچله زن است که در وسط صفحه و در میز دستگاه قرار گرفته و مدرج می‌باشد. این مدل گونیا عموما برای تنظیم اندازه و …استفاده می‌شود.

برای دیدن فیلم چگونگی کار با دستگاه دم چلچله کلیک کنید

کلید قطع و وصل

دستگاه دم چلچله زن مانند سایر ماشین‌ها روشن و خاموش می‌شود و با نیروی برق کار می‌کند. برای روشن و خاموش کردن این دستگاه از دو عدد کلید استفاده می‌کنند. یک نوع کلید آن، کلید روشن و خاموش استارت است که عموما روی بدنه آن قرار گرفته و با فشردن آن خاموش و روشن می‌شود و مدل دیگری از کلید، با چرخاندن یا فشار دادن آن ماشین خاموش و روشن می‌گردد. البته کلید سومی هم وجود دارد که میکروسوییچ نام دارد. این مدل میکروسوییچ‌ها، حساسیت بالایی دارند؛ طوری که با کمترین حساسیت روشن یا خاموش می‌گردد و خود آن‌ها هم انواع مختلفی دارند. البته میکروسوییچ در دسته راهنمای ماشین قطع کن نوار پی وی سی در دستگاه‌های لبه چسبان، قطع کن اضطراری در دستگاه پرس گرم و … به کار می‌رود. البته لازم به ذکر است که برخی از میکروسوییچ‌ها، در زیر دستگاه و برخی دیگر در بالای آن قرار دارند.

میله تنظیم عمق دستگاه دم چلچله

تیغه یکی از بخش‌های مهم دستگاه دم چلچله زن است. تیغه سبب ایجاد کار روی قطعه می‌شود؛ از این رو میزان قطر آن خیلی مهم است. این مدل قطعه دستگاه برای تنظیم کردن عمق و کم و زیاد کردن تیغه برای عمق‌های گوناگون به کار می‌رود. عمق این تیغه برای دستگاه دم چلچله با توجه به اندازه پین اندازه می‌گیرند.

تیغه گیر و الکتروموتور دستگاه دم چلچله

دستگاه دم چلچله دارای تیغه گیر است که می‌توان آن را با قطب‌های گوناگون به کار برد. برای این قسمت معمولا باید بوش دستگاه باز و بوش مناسب روی قطعه سوار نمود. از طرفی الکتروموتور این دستگاه معمولا از مدل فرز انگشتی است که کارایی مختلفی دارد و در ماشین‌هایی به کار می‌رود که بازوی حرکتی داشته باشند.

اجزای دستگاه دم چلچله زن,تنظیم عمق دستگاه دم چلچله,دستگاه دم چلچه چیست,

نکاتی برای دستگاه دم چلچله

دستگاه دم چلچله در انواع سنگین، دستی برقی و همین طور قابل حمل وجود دارد. دستگاه دم چلچله زن بهتر است در هر کارگاه نجاری وجود داشته باشد تا کارایی را چند برابر راحت‌ تر کند؛ از این رو اگر کارگاه صنایع چوبی دارید می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. از طرفی دستگاه چلچله زن با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که از نظر کیفیت قطعات و عمر آن‌ها با هم دیگر فرق دارند. اگر می‌خواهید دستگاه چلچله زنی داشته باشید که تا چند سال با آن کار کنید بهتر است، برای آن هزینه و بودجه خوبی در نظر داشته باشید.

برای کارکرد با دستگاه چلچله زن، هر دستگاهی به خصوص مربوط به چوب دارای یک سری قلق کاری است. اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید بهتر است در کنار یک استاد کار، نحوه کارکردن با این دستگاه را بیاموزید و سپس خودتان دست به کار شوید. در کلاس‌های آموزش کار با چوب و صنایع چوبی که در آموزشگاهی که زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ ای فعالیت می‌کنند نحوه کار و شناخت این دستگاه به کارآموزان از صفر تا صد آموزش داده می‌شود و پس از اتمام دوره به آن‌ها مدرک رسمی فنی و حرفه ارائه داده شده که با آن می‌توانند در بازار کار مشغول به فعالیت شوند.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :