وظیفه زنجیر جبران آسانسور چیست؟

زنجیر-جبران-معمولی-آسانسور-کششی-روکش-دار

زنجیر جبران آسانسور یکی از مهم ترین قطعات در سیستم آن است. وقتی ارتفاع ساختمان زیاد شود به دلیل افزایش طول مسیر حرکت و ارتفاع چاه آسانسور باعث می شود تا طول سیم بکسل ها افزایش یابند و موجب عدم تعادل و برهم خوردن وزن تعادل بین وزن قاب وزنه و کابین آسانسور رخ دهد . برای درک ساده تر هر چقدر وزن تعداد رشته های سیم بکسل آسانسور بیشتر بشوند عدم تعادل وزنی بیشتر شده و امکان رخ دادن و حادثه بیشتر می شود برای جلوگیری از رخ دادن هر گونه حادثه از زنجیر جبران آسانسور استفاده می شود. کاری که زنجیر جبران انجام می دهد ایجاد تعادل دینامیکی و مکانیکی ما بین دو سمت قاب وزنه و کابین آسانسور است.

در ادامه با انواع زنجیر جبران آسانسور و نحوه محاسبه زنجیر آسانسور آشنا می شوید.

زنجیر جبران چیست؟

نوعی زنجیر است که از جنس فولادی با روکش پلاستیکی که وزن آن  را به گونه ای انتخاب می کنند که هم وزن با سیم بکسل ها باشد تا بتوانند تعادل را در طبقات بالا و پایین برقرار نماید بنابراین انتخاب زنجیر جبران مناسب بسیار حائز اهمیت  است. حال که متوجه شدید زنجیر جبران آسانسور چیست در ادامه به نکات مهمی از این قطعه می پردازیم.

استاندارد زنجیر جبران آسانسور,انواع زنجیر جبران آسانسور,زنجیر جبران آسانسور,

محل قرار گیری زنجیر جبران آسانسور

زنجیر از یک طرف به زیر کابین و از طرف دیگر به زیر کادر وزنه متصل می شود که در این حالت کابین دربالاترین طبقه و قاب وزنه در پایین ترین طبقه (یا برعکس) قرار می گیرد و زنجیر باعث ایجاد تعاد وزن می شود.

عدم استفاده از زنجیر جبران باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

جالب است بدانید که بسیاری از مالکان ساختمان ها یا برج های مسکونی که نمی دانند زنجیر جبران آسانسور چیست از پرداخت مبلغی جزئی و ناچیز برای زنجیر جبران سر باز می زنند و متأسفانه این عدم پرداخت هزینه جزئی منجر به رخ دادن اتفاق های زیر می شود :

  • سیم بکسل ها روی فلکه کششی سر بخورند
  • شیار های فلکه اصلی خوردگی و سائیدگی داشته باشند
  • سائیدگی و آسیب جدی بکسل ها
  • عمر مفید موتور کم می شود
  • مصرف انرژی بیهوده و تلف شدن آن

زنجیر جبران آسانسور چیست,محاسبه زنجیر جبران آسانسور,وزن زنجیر جبران را چگونه محاسبه کنیم؟,

برای استفاده از زنجیر جبران آسانسور به چه نکاتی باید توجه داشت؟

استفاده از زنجیر جبران باعث می شود تا سر و صدایی تولید نشود که علت آن برخورد زنجیرها بهم و غیره می باشد. بهترین راه حل برای حذف این صدا، استفاده از زنجیر روکش دار است. نکات مهم را فقط زمانی از آن استفاده کنید که بدانید زنجیر جبران آسانسور چیست و در دوره تخصصی آسانسور نیز  شرکت کرده باشید.

انواع زنجیر جبران آسانسور:

  • زنجیر جبران کنف دار که قدیمی و سنتی ترین شکل رایج آن است.
  • زنجیر جبران روکش دار پلاستیکی (معمولی)
  • زنجیر جبران کابلی با روکش باتومی پی وی سی

استاندارد زنجیر جبران آسانسور,انواع زنجیر جبران آسانسور,زنجیر جبران آسانسور,

به دلیل آنکه قوس و قطر پایین زنجیر جبران مدل کابلی بیشتر از انواع زنجیر جبران آسانسور مدل معمولی است زمان حرکت و بازگشت قوس پایین  زنجیر به حالت اولی بیشتر می باشد  بنابراین به حدود ۱ الی  ۱٫۲سانتی متر فضا نیاز دارید.

نکته بسیار مهم : زنجیر جبران هرگز نباید به کف چاه برخورد کند.

در چه زمانی باید از زنجیر جبران آسانسور استفاده کرد؟

شرایطی که باعث می شوند تا از انواع زنجیر جبران آسانسور به شرح زیر اند :

  • زمانی که وزن سیم بکسل ها های معلق بیشتر یا مساوی ۲۰ درصد کابین باشند .
  • وزن سیم بکسل های معلق بزرگتر از وزن یک نفر یعنی ۷۵ کیلوگرم باشد.
  • هنگامی که طول مسیر حرکت کابین (تراولینگ) بیشتر از ۳۳ متر باشد
  • زمانی که تعداد توقف های یک ساختمان بیش از ۱۰ توقف باشد و متراژ ارتفاع بیش از ۲۷ متر باشد.

وزن زنجیر جبران را چگونه محاسبه کنیم؟

معمولا تکنسین هایی که می دانند وزن زنجیر جبران آسانسور چیست به این صورت عمل می کنند. نصف وزن تراول کابل + وزن سیم بکسل های معلق برای محاسبه زنجیر جبران آسانسور ابتدا باید وزن مجموع معادل سیم بکسل ها را بدست آوریم به طور مثال وزن یک متر از سیم بکسل ، ضرب در تعداد رشته های سیم بکسل . عدد بدست آمده از محاسبه های قبل را در ضریب سیم بکسل بندی ضرب می کنیم و وزن هر یک متر زنجیر جبران بدست خواهد آمد. نکته بسیار کلیدی و عملی برای نصاب های آسانسور های کششی  در خصوص نصب زنجیر جبران اگر می خواهید متوجه شوید که آسانسور شما نیاز به زنجیر جبران دارد یا خیر ، کافی است به روی کابین بروید و آسانسور را در حالت رویزیون قرار دهید . سپس کابین را به سمت بالا هدایت کنید و قطعا در همین هنگام قاب وزنه آسانسور به سمت پایین می رود. سعی کنید به ازای هر ۲ متر حرکت یک بار دستتان را از روی جعبه رویزیون بردارید تا آسانسور متوقف شود، اگر در لحظه ی توقف شوکی را به کابین احساس کردید به طور قطع به یقین مطمئن باشید که وزن سیم بکسل ها به سمت کابین افتاده است و همین امر موجب عدم تعادل بین کابین وزنه می شود.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای وظیفه زنجیر جبران آسانسور چیست؟

    علی :

    انجام زنجیر تعادل اسانسور به صورت روکش حرارتی و کنف با کمترین قیمت .
    +۹۸۹۱۹۸۳۲۸۹۷۹ فقط پیام 🙏🏻

دیدگاه خود را بیان کنید :