موتور گیرلس و ویژگی های خاص آن

موتور-گیرلس-چیست

در این مقاله مهم خواهیم فهمید موتور گیرلس و ساختار این موتور را بررسی کنیم. پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت برق و مکانیک باعث شد تا صنعت آسانسور پیشرفت های چشمگیری داشته باشد، این موضوع پیشرفت را می توان در موتور گیرلس آسانسور به طور کامل مشاهده و بررسی نمود. موتورهای گیرلس مغناطیس دائم AC بیش از دو دهه است که در صنعت آسانسور اروپا و آسیا استفاده میشوند و در دهه اخیر، استفاده از آن در پروژه های آسانسوری آمریکای شمالی نیز کامل مرسوم شده است. آشنایی بیشتر با این موتور می تواند به شما در دوره آموزش نصب و تعمیر آسانسور کم زیادی کند.

بازدهی مکانیکی بالاتر نسبت به سیستم کششی گیربکسی، بازدهی الکتریکی بالاتر نسبت بهموتورهای کششی القایی یا موتورهای DC موتوری-ژنراتوی (MG)  یا سیستمهای هیدرولیکی، اندازه کوچکتر موتور که امکان کوچک کردن موتورخانه یا نصبهای بدون موتورخانه MRL را فراهم میکند و نیاز اندک به تعمیر و نگهداری، از جمله دلایل افزایش روزافزون استفاده از این موتورها است.

نکته مهم : مزیت بسیار عالی این موتورها می‌توان به جرأت ادعا کرد که موتور گیرلس آسانسور موتوری است بدون نیاز چندان به تعمیرات و نگهداری و با طبیعت هم سازگار است.

موتور سنکرون

در موتورهای گیرلس مغناطیس دائم ، روتور با سرعتی برابر با میدان مغناطیسی دوار تولید شده توسط استاتور میچرخد. این همزمانی نتیجه طراحی موتوری متشکل از مغناطیسهای دائم دور از مرکز در روتور است؛ بنابراین نیازی نیست که شار مغناطیسی عبوری از هادی های روتور تغییر کند تا باعث ایجاد میدان مغناطیسی مخالفی شود که چرخش میدان دوار استاتور را دنبال کند؛ چرا که روتور به خودی خود مغناطیسه است و در نتیجه نیازی به لغزش نیست. مگنتهای (روتور) آهنربا ها میدان مغناطیسی دوار استاتور را دنبال میکنند. اگر بخوبی با مفهوم این که موتور گیرلس چیست آشنا شده باشید می توانید موتور سنکرو نرا بشناسید.

اجزاء موتور گیرلس,انواع موتور گیرلس,موتور سنکرون,

انواع موتور گیرلس پر کاربرد در آسانسور

  • موتورهای گرلس بشکه‌ای یا درامی (روتور داخلی)
  • موتورهای گرلس دیسکی یا تخت (روتور بیرونی)

موتور گیرلس,موتور گیرلس آسانسور,موتور گیرلس چیست,

اجزاء موتور گیرلس

موتور های گیرلس از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده اند که شامل: انکودر ، ترمز ، فلانژ ، یاتاقان ، جعبه ترمینال بدنه موتور ، روتور به همراه مگنت ها ، محافظ خروج سیم بکسل ها ، براکت ، یاتاقان ، شفت ، ورقه استاتور به همراه سیم پیچی ، فلکه کششی . برای شناخت این قطعات باید بدانید که موتور گیرلس چیست.

اجزاء موتور گیرلس,انواع موتور گیرلس,موتور سنکرون,

دلایل استفاده از موتورهای گیرلس در صنعت آسانسور :

  • تلفات کاهش یافته و راندمان در موتور گیرلس آسانسور افزایش می یابد علت افزایش راندمان نیز حذف گیربکس است
  • کاهش ابعاد و وزن
  • ارجحیت استفاده از موتور گیرلس به جای موتور گیربکس در آسانسور‌های MRL
  • کاهش صدا و لرزش به دلیل حذف گیربکس، فلایویل و هندویل، حذف کوپلینگ و کاهش تعداد اجزاء دوار دور کم و کاهش تاثیر بالانس قطعات دوار و صدای بلبرینگ‌ها
  • استهلاک کم و عدم نیاز به سرویس و نگهداری پر هزینه و زمان بر بودن
  • خسارت‌های زیست محیطی کاهش می یابند
  • امکان استفاده در سرعت‌های بالا (سرعت‌های بیش از ۳ متر معمولا فقط گیرلس استفاده می‌شود)

موتور گیرلس,موتور گیرلس آسانسور,موتور گیرلس چیست,

موتورهای مغناطیس دائم یکی از پربازده ترین گزینه های مورد استفاده در صنعت آسانسور هستند. این بازدهی بالا این فرصت را فراهم می آورد که بسیاری از آسانسورهای مجهز به این موتورهای گیرلس مغناطیس دائم را به سیستم بازیابی انرژی  (regeneration)متصل کرد. با استفاده از این سیستم و برگشت دادن انرژی تولید شده در هنگام حرکت کابین خالی به سمت بالا، یا حرکت کابین پر به سمت پایین، به ورودی برق ساختمان و فراهم آوردن امکان استفاده از آن در دیگر مصرفکننده های برق ساختمان، بازگشت سرمایه مالک (مالکان) ساختمان با گذر زمان افزایش خواهد یافت.معموال این انرژی تولید شده با تلف شدن در مقاومت ترمزهای آسانسور به هدر میرود. همچنین حذف گرمای تولید شده در مقاومتهای ترمز، با کاستن از هزینه لازم برای خنک کردن موتورخانه، هزینه های کلی استفاده از آسانسور را بیش از پیش کاهش خواهد داد.

 

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :