لوله کشی با لوله پنج لایه چه خاصیت هایی دارد؟

لوله-کشی-ساختمان-با-لوله-پنج-لایه

در این مقاله با مبحث خیلی مهم لوله کشی با لوله پنج لایه آشنا میشوید. چگونه با لوله پنج لایه لوله کشی کنیم؟ امروزه برای لوله کشی از انواع مختلفی لوله آب ساختمان با جنس‌های مختلف استفاده می‌شود که اگر در این زمینه تحقیق کرده باشید حتما با نام لوله های پنج لایه مواجه می‌شوید. پنج لایه یکی از لوله‌هایی است که در لوله کشی ساختمان به وفور مورد استفاده می‌گیرد. لوله کشی ساختمان کمی با سایر لوله کشی‌ها متفاوت است؛ چرا که باید طوری باشد که طول عمری خوبی داشته باشد تا بتواند ساختمان را پابرجا نگه دارد. در ادامه با مزایا و معایب لوله پنج لایه بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی با لوله پنج لایه

اگر بخواهیم نگاهی دقیق به مزایا و معایب لوله پنج لایه داشته باشیم باید بگیم که این نوع لوله از یک آلومینیوم همراه با دو لایه چسب طراحی و تولید می‌شود و لایه داخلی و خارجی آن از پلیمری خاص تولید شده است و دارای مواد پلی اتیلنی است که در مقابل خوردگی و رسوب پذیری مقاومت دارد. لوله های پنج لایه به صورت کلی دو ساختار شیمیایی و فیزیکی دارد که هر یک از آن‌ها در لوله کشی ساختمان اهمیت دارد.

آشنایی با لوله پنج لایه,اتصالات پرسی,اتصالات کوپلی,

ویژگی‌های شیمیایی لوله پنج لایه

بخش شیمیایی لوله های پنج لایه دارای مواد پلی اتیلن است. همان‌طور که می‌دانید پلی اتیلن از جمله پر کاربرد ترین مواد در سراسر جهان محسوب می‌شود. پلی اتیلن دارای ویژگی‌های جالبی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت شیمیایی و عایق الکتریکی اشاره کرد و زمانی که در ساختار لوله پنج لایه به کار می‌رود به آن ویژگی و مقاومت خوبی می‌دهد. ضمنا پلی اتیلن معایبی نیز به همراه دارد که بارزترین آن‌ها مقاومت پایین در مقابل محلول در دمای بالاست که سبب شده به راحتی ترک بخورند؛ البته امروزه مقاومت آن‌ها زمانی که در این لوله ها استفاده می‌شود افزایش می‌دهند.

ویژگی‌های فیزیکی لوله های پنج لایه

لوله های پنج لایه از جنس لوله مرکب می‌باشند که ترکیب کرن یک لایه فلز، دو لایه چسب و تقریبا دو لایه پلی اتیلن تشکیل شده‌اند. ویژگی فیزیکی این نوع لوله ها نقش خوبی دارد مقاومت این لوله و کاربرد  آن دارد.

مزایای رقابتی لوله پنج لایه

مزایا و معایب لوله پنج لایه نسبت به سایر محصولاتی که در لوله کشی ساختمان به کار می‌روند دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که به شرح ذیل هستند:

  • مقاومت در برابر نفوذ اکسیژن به درون لوله
  • مقاومت در مقابل تغییر رنگ لوله
  • مقاومت در برابر اسید و باز
  • برخورداری از ضریب انبساط طولی کم
  • مقاومت در برابر فشار به دلیل به کارگیری از آلومینیوم
  • نصب آسان و راحت
  • عدم زنگ خوردگی
  • عدم امکان رشد جلبک

اتصالات لوله پنج لایه در ساختمان

لوله های پنج لایه با استفاده از  سه اتصال نظیر پرسی، کوپلی و کلمپی در ساختمان به کار می‌رود که به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

عایق لوله پنج لایه,لوله پنج لایه,لوله های پنج لایه,

اتصالات پرسی

اتصال پرسی مهره ندارد؛ بنابراین افرادی که به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها هستند؛ بهتر است به سراغ این نوع اتصال بروند. اتصالات پرسی نظیر کوپلی باید پیش از نصب کالیبر بشوند و سپس لوله را به اتصال وارد کنند. ضمنا برای این که نصاب مطمئن شود که این لوله کاملا داخل حلقه استیل جنس شده؛ از انتهای این حلقه که سوراخی دارد استفاده می‌کند و سپس آن را پرس می‌نماید.

اتصالات کوپلی

اتصال کوپلی تقریبا ساده‌ترین راهی است که در این حوزه وجود دارد؛ برای انجام این کار ابتدا لوله را با کمک قیچی می‌برند و سپس با کالیبر داخل آنرا گشاد کرده وسپس با به کار گیری تیغه‌ای که در آخر آن قرار دارد؛حرکت چرخشی که دیواره درونی این لوله دارد به کونیک تبدیل می‌شود. یادتان باشد برای اتصال کوپلیحتما باید مرحله گفته شده را انجام دهید؛ چرا که لوله پیش از آن که کالیبر بشود؛تیز است و واشر لاستیکی راپاره می‌کند و در آب بندی اختلال ایجاد کرده و نشتی آب را به دنبال دارد.پس از این که مراحل کالیبر زدن انجام شد؛مهره اتصال را از داخل لوله رد و سپس حلفه مخصوص را به سر آن وارد و سپس با آچار فرانسه سفت کنید.

مزایا و معایب لوله پنج لایه,ویژگی‌های فیزیکی لوله های پنج لایه,آشنایی با لوله پنج لایه,

اتصالات کلمپی

اتصالات کلمپی کمی با دیگر روش‌هاس اتصال متفاوت است.اتصالات کلمپی با توجه به این که وزن سنگینو اندازه مخصوصی داردباید عملیات جوشکاری ۵۰ تن شود ودر روند آن از کمربندهای سفت کننده جانشین حلقه و مهره به کار رود. اتصال کلمپی، برتری که نسبت به سایر روش‌ها دارد این است که بدون هیچ آسیبی، راحت باز و بسته می‌شوند. امیدوارم این اطلاعات در دوره آموزش لوله کشی آب ساختمان فنی شو برای شما کاربردی باشد.

 

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :