انواع گاز کولر گازی و نکات اساسی مربوط به آن

گازشارژکولرگازی

گاز کولر گازی یکی از اصلی ترین موراد در این دستگاه می باشد. انواع کولر گازی  از وسایلی است که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارد. کولر گازی پس از مدتی برای این که به کارکرد خود ادامه دهد به شارژ نیاز دارد و در صورت نبود گاز فریونی مناسب آن، سیستم تبرید کولر گازی با اختلال روبه رو شده و به خوبی کار نمی‌کند. در نتیجه محیط را خنک نمی‌کند. برای شارژ کولر گازی از گازهای مختلفی استفاده می‌کنند که در این مقاله به بررسی و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم پس با مجله فنی شو همراه باشید. گاز کولر گازی انواع مختلفی دارد که در ادمه به بررسی آن ها می پردازیم. بعد از مطالعه دقیق این مطلب شما به راحتی می توانید بهترین گاز را از بین انواع گاز کولر گازی انتخاب کنید.

گاز کولر گازی R22

اگر بدانید که گاز کولر گازی چیست سعی می کنید بهترین گاز را برای کولر خود انتخاب کنید. شاید به جرات می‌توان گفت معروف ترین گاز برای کولر گازی اسپلیت و کولرهای گازی صنعتی و همین‌طور یخچال‌های خانگی، گاز R22 است. گاز R22 دارای ترکیب فرمولی HCFC است که به آن هیدرو کلروفلورو کربن نیز گفته می‌شود. این گاز با توجه به ترکیبی که دارد برای لایه اوزون خطرساز است؛ از این رو در جوامع پیشرفته از گازهایی مانند R600a استفاده می‌کنند تا بتوانند از گرم شدن بیش از حد زمین جلوگیری کنند؛ اما با این وجود گاز R22 هم چنان کاربرد زیادی دارد و توسط کمپانی‌های معروفی مانند هانیول که متعلق به کشور امریکاست عرضه می‌شود. گاز R22 زمانی باید استفاده شود که کولر گازی اصلا گازی نداشته باشد، کولر گازی بدون استفاده و نو باشد و یا کولر گازی نیاز به شارژ گاز دوباره داشته باشد.

انواع گاز کولر گازی,گاز کولر گازی,گاز کولر گازی چیست,

گاز کولر گازی R12

یکی دیگر از انواع گاز کولر گازی، گاز R12 سفید رنگ است و به نسبت گاز R12 کاربرد متنوع‌تری دارد. از این گاز علاوه بر کولر گازی در چیلرهای بزرگ و صنعتی استفاده می‌کنند و در خودرو هم کاربرد دارد. گاز R12 دارای ترکیبی از کلرودی فلورومتان یا CCL2F2 دارد. گاز R12 با بسته بدنی کپسولی و با حجم ۱۳٫۶ عرضه می‌شود. حساسیت این گاز در برابر آب نسبت به گاز R12 بیشتر است و دستگاه‌ها را زنگ زده می‌کند و همین‌طور تا ۹۰ درجه سانتی گراد می‌تواند در روغن حل شود؛ بنابراین آن را معمولا با احتیاط بیشتری استفاده می‌کنند.

گاز مخصوص کولر گازی,گاز مناسب کولر گازی,گاز موجود در کولر گازی,

گاز شارژ R11

گاز کولر گازی  R11 برای چیلر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز R11 در بین گازهایی که برای کولر گازی کاربرد دارند به دلیل این که اشتعال پذیری ندارد و همین‌طور سمی نیست؛ ایمنی بالاتری دارد. گاز R-123 با توجه به ترکیبی که دارد در چیلرهای امروزی جایگزین گاز R11  شده است و در کولرهای گازی به نسبت گازهای گفته شده کاربرد کمتری دارد. تکنسین هایی که می دانند گاز کولر گازی چیست از کاربرد کم این دستگاه با خبر هستند.

گاز مورد استفاده در کولر گازی,انواع گاز کولر گازی,گاز کولر گازی,

طریقه اصولی شارژ کولرگازی و اسپیلت

گاز شارژ  R410A

تا به این جا با کلیت گازهای کولر گازی آشنا شده‌ایم. در بین آن‌ها، گاز r410a پرکاربردترین گاز امروزی شناخته می‌شود و ترکیبی از گازهای مبرد فریونی نظیر R32 و R125 است. شرکت‌های زیادی با توجه به محبوبیت این گاز، آن را عرضه می‌کنند. گاز r410a بیشتر برای کولر گازی اینورتر یا کم مصرف که از پیچیده‌ترین کولرهای گازی به شمار می‌رود و کولر گازی پرتابل استفاده می‌شود؛ در صورتی که گازهای دیگر می‌توانند برای اغلب مدل های کولر گازی به کار روند. از طرفی در بین گازهای کولر، دو گاز R410A و R22 با یک دیگر رقابت زیادی می‌کنند. با درک بهتر اینکه گاز کولر گازی چیست متوجه مضرات گاز R22 و مزیت های R410 می شوید. گاز R410a نسبت به گاز R22 گنجایش سرمای بیشتری دارد و می‌تواند سرمای بالاتری نگه داری کند و خنک تر از R22 است. گاز R22 نسبت به گاز R410a به شارژی بیشتری نیاز دارد و نقطه جوش آن بالاتر است؛ اما سرمای تولید شده حاصل از گاز R410a  ماندگاری بیشتری دارد؛ بنابراین اغلب افراد با توجه به مزایای این گاز، از آن به نسبت R22 بیشتر استفاده می‌نمایند.

گاز کولر گازی چیست,گاز مخصوص کولر گازی,گاز مناسب کولر گازی,

گاز کولر گازی R502

این نوع گاز مانند گاز r22 دارای ملاحاظات محیط زیستی است و باعث آسیب به لایه اوزون می‌شود؛ از این رو نسبت گذشته کمتر استفاده می‌شود و آن را با گازهایی نظیر r507a و r404a جایگزین می‌کنند. گاز  r502 امروزه به نسبت کولر گازی برای یخ ساز و یخچال‌های خانگی کاربرد دارد و با این وجود توسط برندهایی اعم از ایسکون، هانیول، مکزیکم، آلفا، استارگت و فروژن و در کسپول‌هایی به جزم ۱۳٫۶ یا ۵۶٫۷ کیلوگرم مانند سایر گازها به صورت کپسولی عرضه می‌شود.

گاز موجود در کولر گازی,گاز مورد استفاده در کولر گازی,انواع گاز کولر گازی,

گاز کولر گازی R507

گاز  r507 نسبت به سایر انواع گاز کولر گازی گفته شده کاربرد کمتری دارد. روغن متناسب با این نوع گاز پلی ال استر یا poe است و آن را برندهای معتبری  اعم از اکترول، کام استار، استارگت، ایسکون، کولیب، هانیول و مکزیکم عرضه می‌شود و بسته بندی این گاز مانند گاز R22 و گاز R410a کپسولی است و در اجرام ۱۱٫۳۴ ، ۴۵٫۳۶  و ۳۶۲٫۸۸  و ۶۳۵٫۰۳ عرضه می‌شود.

امیدوارم با مفهوم کلی اینکه گاز کولر گازی چیست به خوبی آشنا شده باشید.

گاز کولر گازی,گاز کولر گازی چیست,گاز مخصوص کولر گازی,

 

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :