کلکتور موتورخانه چیست

کلکتور موتورخانه

کلکتور موتورخانه که به آن کالکتور هم گفته می‌شود، سیستمی است که در صنعت لوله کشی به کار گرفته می‌شود. کلکتور در لغت به معنای جمع کننده است  و در صنعت لوله کشی به لوله‌هایی گفته می‌شود که در موتورخانه برای جابه جایی مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع کلکتور موتورخانه از جمله متدهای جدید برای تقسیم بندی سیستم آب سرد و گرم ساختمان است که با وجود آن در صورت بروز مشکلات، تعمیرات لوله کشی خیلی راحت است. کلکتور موتورخانه کارایی‌های دیگری هم دارد. این سیستم باعث شده تا آب سرد و گرم به صورت یکسان در تاسیسات گردش کنند و تمامی ساکنان ساختمان به یک اندازه استفاده داشته باشند. همچنین سیستم کلکتوری ساختمان سبب شده تا فشار آب هم متعادل باشد و به راحتی تنظیم شود. در این مقاله در وب سایت فنی شو با کلکتور بیشتر آشنا خواهیم شد پس با ما همراه شوید.

کلکتور موتور خانه در یک نگاه

کلکتور موتورخانه لوله‌ای استوانه‌ای شکل است که قطر خیلی زیادی دارد که ورودی و خروجی مایعات به آن وارد شده و جنس آن معمولا از کروم، آلیاژ مس و یا فلز است. البته لازم به ذکر است که درباره کلکتور موتورخانه، قطر لوله می‌تواند با توجه به نیاز کاربرد متفاوت باشد و دائما یک اندازه نیست. در ادامه با ذکر مثال به کاربرد کلکتور می‌پردازیم. در یک وسیله سرمایشی مثل چیلر که آب را سرد می‌کند. آبی که سرد شده است از داخل چیلر به کلکتور شده و در آن جا جمع می‌شود و پس از آن از کلکتور خارج شده و به بخش‌‌های مختلف ساختمان وارد می‌شود.

ساخت کلکتور موتورخانه,کلکتور موتورخانه چیست,ساخت کلکتور موتورخانه,

ساخت کلکتور موتورخانه

برای طراحی و ساخت کلکتور موتورخانه نیاز به یک پیش نقشه دارد. برای آن پیش از کار دیگری ابتدا باید فضایی را روی دیوار برای جعبه آن قرار داد. فضایی که برای این سیستم در نظر می‌گیرید نباید در معرض مستفیم نور آفتاب و یا رطوبت باشد؛ چرا که کلکتور را خراب می‌کند. از طرفی جعبه کلکتور را می‌توانید مشابه با جعبه تقسیم برق در نظر داشته باشد و به جای انشعابات برق، لوله آب سرد و گرم را جایگزین کنید. جعبه کلکتور را درب دار انتخاب کنید تا از هر گونه آسیب احتمالی دور بماند. پس از آن که جعبه آماده شد روی بدنه کلکتور شیرهایی را قرار دهید و با نوارچسب تفلون روی آن ببندید. انتخاب شیر پرسی یا همان اورینگ و یا حتی شیرهای مهره دار گزینه‌هایی برای انجام این کار هستند که با توجه به نیازتان می‌توانید آن‌ها را انتخاب نمایید.

کلکتور موتورخانه چیست,ساخت کلکتور موتورخانه,کلکتور موتورخانه چیست,

تاسیسات ساختمان چیست

نکته

پس از انجام مراحل گفته شده باید دو طرفه دهان کلکتور را با دستگاه جوش پوشانده و سپس شیر قطع و صل را در جای خودش قرار دهید تا زمانی که آب با فشار ورود و خروج می‌کند به مشکل برنخورد، برای این کار می‌توانید از تجهیزات مناسب استفاده نمایید.

از کلکتور موتورخانه در چه ساختمان‌هایی استفاده می‌شود

چند سال است که سیستم لوله کشی انشعابی با تغییراتی مواجه شده است و از کلکتور استفاده زیادی می‌شود تا قبل از آن از دو لوله موازی برای آب سرد و گرم استفاده می‌شد و در سراسر ساختمان انشعاب داده می‌شدند که با مشکلات زیادی همراه بود به عنوان مثال فشار آب و قطع و وصلی آن مشکلاتی را برای ساکنان به وجود می‌آورد. به همین دلیل امروزه از کلکتور بیشتر استفاده می‌شود. در بیشتر ساختمان‌هایی که دارای موتورخانه هستند از سیستم کلکتور می‌توان استفاده کرد.

ساخت کلکتور موتورخانه,کلکتور موتورخانه چیست,ساخت کلکتور موتورخانه,

ویژگی‌های سیستم کلکتور موتورخانه

استفاده از این سیستم یک سری مزایایی دارد که سبب شده تا اینقدر محبوب باشد و به سرعت جای سیستم‌های لوله کشی قدیمی و سنتی را بگیرد. اولین مزیتی که برای بسیاری از افراد مهم است کاهش هزینه‌های نصب و راه اندازی سیستم لوله کشی آب است، زمانی که کلکتور نصب می‌کنید دیگر لازم نیست مانند لوله کشی‌های دیگر هزینه نصب هنگفتی بدهید. از طرفی اتصالات کلکتور در کف ساختمان قرار نمی‌گیرند و پرتی لوله ندارند و می‌توان آن را برای هر مصرف کننده به صورت جداگانه قرار داد. یعنی در گذشته میزان مصرف آب در ساختمان‌ها مشترک بود و هزینه آن تقسیم شده و هر خانوار باید آن را پرداخت می‌کرد در صورتی که سیستم کلکتور به این صورت نیست و می‌تواند جداگانه باشد.

کاهش فشار آب یکی از مشکلات چالش بر انگیز در ساختمان‌های مسکونی به خصوص به تعداد واحدهای بالاست؛ اگر آب با فشار کم بیاید ساکنان آن با مشکلاتی مواجه می‌شوند از این رو بهتر است آب با فشار مناسب باشد، سیستم کلکتور موتورخانه این مشکل را بر طرف کرده و میزان آب را تنظیم و یکسان می‌کند.

کلکتور موتورخانه چیست,ساخت کلکتور موتورخانه,کلکتور موتورخانه چیست,

کارایی کلکتور موتورخانه در صنعت

برخی از افراد به اشتباه بر این باورند که کلکتور تنها در ساختمان و منازل استفاده می‌شود و کارایی دارد؛ در صورتی که در نیروگاه‌های صنعتی در داخل بویلرها که نوعی وسایل گرمایشی هستند و همچنین در صنعت شیمیایی از کلکتور موتورخانه به وفور استفاده می‎شود و این سیستم تنها مختص به ساختمان‌های مسکونی نیست.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :