تفاوت مغار و اسکنه و انواع آن ها

انواع-مغار-و-اسکنه

در این مقاله به شناسایی انواع مغار و اسکنه در صنعت چوب و نجاری میپردازیم مغار و اسکنه دو ابزار پر کابرد هستند که در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. مغار وسیله‌ای است که برای تراش دادن و کنده کاری چوب به کار می‌رود. مغاز از تیغه فولادی و یک دسته چوبی یا پلاسیکی ساخته شده است. تیغه‌های مغار در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند؛ اما به طور معمولا از پنهای دو الی پنجاه میلی متری تشکیل شده است. از طرفی برای یک میز کار تقریبا به شش مغار نیاز است که عرض آن‌ها باید ۶،۸،۱۲،۱۶،۲۰ و ۲۴ باشد. در ادامه با انواع اسکنه و مغار آشنا می شوید.

.انواع اسکنه,اسکنه,اسکنه چیست,

آموزش تخصصی نجاری و کابینت سازی

با انواع مغار بیشتر آشنا شوید

مغار وسیله پر کاربرد است که با توجه به عملکرد آن از انواع مختلفی تشکیل می‌شود که به شرح ذیل هستند. مغار و اسکنه تفاوت هایی دارند که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می شوید:

مغار چاقویی

همان‌طور که از نام این مغار پیداست؛ دسته‌های چوبی و با لبه کوتاه به شکل چاقو دارد. مغار چاقویی ابزاری است که عموما برای منبت کاری و تراش دادن چوب‌های کاملا ظریف که به دقت بالایی نیاز دارند؛ استفاده می‌شود. ضمنا برش دادن اشکالی نظیر دسته قاشق با مغار چاقویی انجام می‌گیرد.

انواع مغار,انواع مغار و اسکنه,مغار چیست,

مغار گلویی

مغار گلویی، مغاری است که دهانه آن خمش زیادی دارد؛ طوری که شکلی نیم دایره دارد. مغار گلویی در مواردی استفاده می‌شود که بخواهید بار عمیق تری از چوب بکنید. مغار گلویی با توجه به این که شباهتی به مغار نیم باز دارد عموما می‌تواند به جای آن مورد استفاده قرار گیرد و در بعضی مواقع هم خیر باید هر یک جای خودش را داشته باشد.

.انواع اسکنه,اسکنه,اسکنه چیست,

مغار نیم باز

مغار نیم باز از لبه‌هایی تشکیل شده که انحنای کمی دارند؛ به عبارتی دیگر تیغه مغار بر خلاف باور بسیاری از افراد تخت نیست. مغار نیم باز از دو شماره تشکیل شده است که دراز نظر اندازه انحنا و پهنای تیغه متفاوت هستند. مغارر نیم باز برای چوب‌هایی استفاده می‌شود که از انحنای ملایمی برخوردار هستند.

مغار شفره

نوعی دیگر از مغار شفر است که نوک تیغه آن شکلی وی مانند دارد که در سایز کوچک و بزرگ عرضه می‌شود. مغار شفره بزرگ برای سفت کاری یا جداسازی خطوط طرح از هم دیگر به‌کار می‌رود؛ در حالی مغار شفره کوچک به منظور انجام کارهای کوچک نظیر تزئینات گل و برگ و موارد این چنینی استفاده می‌شود.

انواع مغار,انواع مغار و اسکنه,مغار چیست,

مغار تخت

شاید به جرات می‌توان مغار تخت پر کاربردترین مغار در صنعت چوب است. مغار تخت به منظور انجام کارهایی نظیر کنده کاری، خط انداختن خطوط راست و کار روی سطوح مسطح به کار می‌رود. مغار تختی از چند نمره تشکیل شده که شماره یک آن در بازار به نام مغار کبریتی عرضه می‌شود. مغار تخت خود به تنهایی از انواع مختلفی برخوردار است که به شرح ذیل هستند:

  • مغار تخت سر کج
  • مغار تخت نیم باز
  • مغار تخت قاشقی

.انواع اسکنه,اسکنه,اسکنه چیست,

انواع اسکنه

اسکنه از دیگر ابزارهای پرکاربرد در صنعت چوب است که از نظر عملکردی، کارکردی شبیه به مغار دارد؛ اما از قدرت بالاتری برخوردار است. اسکنه عموما برای کندن و شکاف دادن چوب در ساخت اتصالات و پیوندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسکنه دارای قطر چند برابری نسبت به مغار دارد و عموما در پهنای ۴،۵،۶،۸،۱۰،۱۲،۱۳ و۱۶ تولید می‌گردد. مغار و اسکنه از دسته‌های محکمی تشکیل شده که به راحتی می‌توان با آن کار کرد. اسکنه مانند مغار چند نوع مختلف دارد که عبارتند از:

انواع مغار,انواع مغار و اسکنه,مغار چیست,

اسکنه تیغه اریب

یکی از انواع اسکنه مدل تیغه اریب است. اسکنه تیغه اریب دارای تیغه‌ای به شکلی نظیر دوزنقه است که به افراد این امکان را می‌دهد تا در داخل و گوشه چوب، کاری انجام شود. همچنین این اسکنه به منظور، ایجاد اتصال لب به لب روی چوب کاربرد دارد.

اسکنه با تیغه مستطیلی نازک و قوی

این اسکنه‌ها برای انجام کارهای بسیار ظریف و با دقت استفاده می‌شود. طول این اسکنه اندازه بیشتری نسبت‌ به سایر اسکنه‌ها دارد؛ چرا که از آن برای ایجاد ضربه بدون استفاده از چکش و تنها با فشار دست به کار رود. از طرفی اسکنه‌هایی نیز وجود دارند که تیغه آن‌ها بسیار ضخیم و کلفت می‌باشد و در بیشتر آن‌ها تیغه از قطر بالاتری نسبت به عرض اسکنه برخوردار است. این نوع تیغه با این ابعاد عموما برای کنده کاری محل اتصال زبانه و کام در لوازم و صنعت چوب استفاده می‌شود.

.انواع اسکنه,اسکنه,اسکنه چیست,

اسکنه با تیغه خمیده

اسکنه با تیغه خمیده دارای دسته‌ای است که در ارتفاع بالاتری نسبت به تیغه قرار می‌گیرد. اسکنه با تیغه خمیده عموما برای تمیز کردن سطح چوب پس تموم شدن کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای تفاوت مغار و اسکنه و انواع آن ها

    حسین تاج دینیان :

    البته از نظر تولید مغار ها به شکل چکش خور تهیه میشن ولی اسکنه ها از نظر وزنی جوری طراحی میشن که با انرژی دست قادر به شکل دهی و ایجاد نقش روی چوب باشن

      مدیر سایت :

      ممنون جناب اقای تاج از نظر قابل تامل شما

    صبا :

    سلام خیلی علاقمند به کار چوب هستم

      مدیر سایت :

      سلام
      دوره های نجاری ما میتونه کمکتون کنیم

        مهرداد رضاوند :

        من علاقه به کار روی چوب هستم لطفا بفرمایید چگونه میتوانم از اموزشهای شما استفاده کنم . با سپاس

          مدیر سایت :

          سلام مهرداد عزیز
          با ما در تماس باشید
          ۰۹۱۹۳۷۹۷۵۷۹

دیدگاه خود را بیان کنید :