انواع چوب و کاربرد های آن

انواع چوب در نجاری

در صنعت نجاری از انواع چوب برای ساخت و تولید لوازم چوبی استفاده می کنند. همان طور که مستحضر هستید انواع مختلفی از چوب ها وجود دارند که شمار آنها بسیار است، اما چوبی که مناسب در نجاری و درودگری باشد را باید از سایر چوب ها شناخت و تمیز داد. منظور چوب های مناسب برای نجاری و درودگری چوب هایی هستند که در طراحی درب و قاب پنجره ها چه در داخل و چه در خارج از آن و همچنین برای کف ،پله ها و سایر سازه های چوبی ساختمانی استفاده و به کار برده می شوند. اکنون در این مقاله به معرفی انواع مختلف چوب و کاربرد و خواص و ویژگی های آن می پردازیم.

تحقیق درباره انواع چوب علم شما را در این جریان بیشتر می کند. برای آشنایی بیشتر با انواع چوب به صورت تخصصی در آموزش نجاری و درودگری با ما همراه باشید.

انواع چوب های نرم

در شناسایی انواع چوب نرم و تحقیق در دنیا، هفت خانواده از درختان مخروطی وجود دارد که متداول ترین آن ها خانواده ی پیناسه (در اصطلاح فرانسوی) می باشد. این خانواده شامل درختان کاج اسکاتلندی و کاج دریای، کاج اروپایی، صنوبر، سدر و صنوبر داگلاس می باشد. این درختها برگ های ریز دارند و بسیار مقاوم هستند به این درختان درختان نرم گفته می شود؛ چون این درختان حاوی شیره و صمغی چسبناک اند که به آن رزین گفته می شود. به این درختان، مخروطی نیز گفته می شود زیرا میوه های آن ها اغلب مخروطی شکلند. از میان این درختان چوب کاج شمالی بسیار مناسب برای ساخت تراس است. این نوع از کاج از نظر کیفیت و قیمت بسیار مطلوب و مطلوب ترین چوب اوراسیا است.

چوب های سخت و انواع آن

این درختان دارای چوبی سخت بوده و از درختان مخروطی مقاوم تر و متراکم ترند. این درختان شامل زبان گنجشک، شاه بلوط، ماهون، صنوبر، افرا، توس و راش می باشد و به طور کلی در اروپا و آمریکای شمالی و در مناطق معتدل یافت می شود. کار کردن با این چوب ها دشوار است اما از دوام و زیبایی زیادی برخوردارند. این نوع از چوب ها بسیار با کیفیت بوده و انتخاب مناسبی برای متخصصان ساخت سازه های چوبی است. کاربرد بیشتر این چوب ها در ساخت مرز، تراس، نجاری داخلی و نمای بیرونی است.

انواع چوب های خاص در نجاری

این درختان که به آن ها درختان گرمسیری نیز گفته می شود، مانند چوب های سخت هستند که بیشتر در آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا یافت می شود. از معروف ترین این درختان درخت ساج، مرکباو ، تامارینو و … است. این چوب ها با دوام بالا، به طور متوسط ۳۰ سال تا ۵۰ عمر می کنند. این چوب ها مقاوم در برابر پوسیدگی بوده و چگالی بالا و استقامت خاص آن باعث می شود که در برابر آب شور و کلر مقاوم باشند. بهترین کاربرد این گونه چوب ها برای ساخت اطراف استخر است. در شناسایی انواع چوب های خاص می توانید به مکان های خاص که دارای معماری خاصی هستند مراجعه کنید.

انواع چوب های برش خورده در نجاری

تحقیق درباره انواع چوب به انواعی چوب در طرح های مختلف رسیدیم. این چوب ها شامل چوب درختانی همچون بلوط، درخت زبان گنجشک و راش را می توان در آفریقا می توان در ساحل عاج و کامرون و کنگو و غنا و در آسیا و در آمیرکای جنوبی می توان در برزیل و پرو پیدا کرد. از مزایای این چوب ها می توان پایداری بالای آن را نام برد . این چوب ها به صورت یکدست خشک شده و می توان محصول بهتری را با استفاده از چوب کمتر ارائه داد. بنابراین از نظر سودآوری و بهره وری مناسب خواهند بود. این چوب ها گزینه ی مناسبی برای ساخت مبلمان و کفپوش هستند.

انواع چوب بلوط

در تحقیق درباره انواع چوب به خواص بالای این چوب رسیدیم. از خواص این چوب دوام بالا، پایداری و آسان بودن کار با این چوب است. اغلب این چوب ها را رنگ شده، سفید شده و روغن کاری شده می بینید. کاربرد چوب بلوط بیشتر در ساخت مبلمان  و دکوراسیون، کفپوش، پله ها و همچنین در نجاری و ساختمان است. همچنین از فواید این چوب سازگار بودن آن با تمام سبک های درودگری از جمله سنتی و مدرن و روستایی است.

چوب درخت زبان گنجشک

مقاومت و دوام این چوب بسیار بالاست. این چوب الاستیک است و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. علی رغم این که کار با این چوب در زمان اره کشی بسیار دشوار است. این چوب رنگ، صیقل و موم را به راحتی می پذیرد. این چوب نیز برای ساخت مبلمان و دکوراسیون (بیشتر برای سبک مدرن) استفاده می شود. اما استفاده از آنها برای نما اصلا مناسب نیست.

چوب راش و کاج شمالی و اروپایی

این چوب ها گزینه ی مناسبی برای کار در نما و فضای باز هستند . از جمله ی این چوب ها چوب های ماهون آفریقایی نیز هست که از نظر کاربردی با راش و کاج مطابقت دارد.از مزایای این چوب ها طول زیاد و پایداری خوب آن است و همچنین خرید آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. عملکرد بسیار بالا و نمای عالی و بهینه بودن، علت انتخاب این چوب هاست و بهترین کاربرد آن برای پنجره های باز شو است. در مورد چوب راش باید گفت که برای میخ زدن و سوراخکاری به اندازه کافی کاربردی است اما بسیار سفت و زمخت است و به راحتی حرارت را جذب می نماید. بیشتر استفاده چوب راش در کف پوش و مبلمان و اسباب بازی ها بوده و همچنین برای تخته سه لا و وسایل آشپزخانه بسیار کاربردی است. تحقیق درباره انواع چوب های سفت و سخت این نمونه ها حرف زیادی برای گفتن دارند.

انواع چوب ماهون آفریقایی

شناسایی انواع چوب ماهون فهمیدیم که این چوب ها الاستیک و انعطاف پذیر بوده در برابر ضربه مقاوم است. اغلب این چوب ها را رنگ زده یا موم می زنند. مصارف این چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی است و در برابر تغییرات دما آسیب نمی بیند. از مصارف دیگر آن نیز می تواند کار بر  روی عرشه و مبلمان شهری نام برد.

آشنایی با انواع چوب و کاربرد آنها,اسم انواع چوب,انواع چوب,

انواع چوب های جنگلهای شمالی

این چوب ها بیشتر در مناطق اسکاندیناوی و سیبری تهیه می شود از بین این چوب ها می توان به صنوبر، کاج سیاه اروپایی، کاج قرمز شمالی اشاره کرد. در نجاری استفاده زیادی از این چوب ها می شود.

چوب صنوبر

این چوب بسیار باریک و سبک بوده و کار با آن بسیار آسان است. حتی اگر نیاز به سوزاندن و سمباده زدن داشته باشد. این چوب ها اغلب برای مصالح چوبی، قاب بندی و کف سازی استفاده می شوند.

چوب کاج سیاه

کاج سیاه برای نمای بیرونی و داخلی کاربرد زیادی دارد و اغلب برای نما سازی استفاده می شود اما استفاده از این چوب در هر ارتفاعی مناسب نیست و شاید مطلوب نظر نباشد.

شاه بلوط

این چوب نیز جز چوب های الاستیک بوده و دارای انعطاف مطلوبی است، چوب درخت شاه بلوط بسیار مناسب برای شکل دادن و ماشینکاری است. این چوب بسیار نرم و لطیف و مقاوم در برابر آب و هواست. بیشترین و بهترین کاربرد این گونه از چوب برای ساخت کف پوش و نازک کاری داخلی و خارجی، مبلمان ،نرده بندی و ساخت نردبان استفاده می گردد.

انواع چوب گیلاس وحشی در نجاری

یکی از چوب های بسیار خوبی است که ماشینکاری آن بسیار ساده است و برای قالب کاری و خمیدگی و صیقل دادن گزینه ی مناسب است. چوب گیلاس وحشی به خوبی قابل رنگ کردن و جلا دادن است و بیشترین کارایی آن در ساخت کمد و میز های مدرن می باشد.

چوب توس

این چوب دارای دانه های بسیار ریز و رنگ تقریبا سفید است و مناسب برای ساخت دکوراسیون های ساده می باشد. این چوب ها باید در داخل خانه به کار برده شود تا در برابر هرگونه آسیب سالم بمانند.

چوب انبه

چوب درخت انبه از چوب هایی است که استفاده از آن اکنون در اروپا رو به افزایش است. علت انتخاب این چوب سبکی و زیبایی است که به اشیا تزئینی و مبلمان کوچک می بخشد. البته باید توجه داشته باشید تنها در صورتی از چوب این درخت استفاده می شود که درخت دیگر قادر به دادن میوه نباشد.

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :