آموزش ساخت درب های ریلی و کشویی

ساخت درب های ریلی و کشویی

در این مطلب میخواهیم در مورد ساخت درب های ریلی و کشویی که خیلی درخواست شده، صحبت کنیم. درب های ریلی یکی از گزینه هایی است که در هر خانه ی مدرن یا سنتی می توان دید. هرچند ممکن است که سبک ساخت آنها در خانه های مدرن و سنتی متفاوت باشد. درب های کشویی چوبی از جمله سازه هایی است که نمای سنتی زیبایی به هر خانه می بخشد و علاوه بر این بسیار به صرفه و اقصادی است. در ادامه قصد داریم به بررسی ساخت درب های کشویی و ریلی بپردازیم. در فنی شو با ما همراه باشید.

انتخاب ابزار مناسب جهت ساخت درب ریلی

کیفیت ابزاری که برای کار انتخاب می کنید تضمین می کند که درب تا چه میزان آرام و راحت بر روی ریل حرکت می کند. ریلی که برای نصب انتخاب می شود باید متناسب با وزن درب باشد تا به راحتی درب بر روی ریل حرکت نماید. خار قفل کن مناسب درب کشویی باعث می شود تا درب به موقع متوقف گردد.

اجزاء درب ریلی

درب های کشویی یا ریلی دارای اجزای زیر می باشند:

  1. درب کشویی
  2. خار قفل کن یا پین قفل کن
  3. ریل درب کشویی
  4. غلطک برای حرکت درب

مراحل ساخت و نصب درب های کشویی

در مرحله ی اول برای نصب درب ریلی باید شیب سقف و طول درب را اندازه بگیرید. سپس قطعه ی چوبی را که برای درب در نظر گرفته اید(که پیشنهاد ما چوب ام دی اف است) بر اساس اندازه های گرفته شده برش دهید و نقاط نصب آن را آماده نمایید. سپس قطعه ی نگهدارنده ی ریل درب کشویی باید در بالای درب نصب شده و حداقل دو غلطک ریل در عمق رزوه های پایین درب قرار داده شود.

اما شاید سوالی مطرح شود که قطعه ی نگهدارنده ی ریل چیست؟

برخی از درب های کشویی هم در بالا و هم در پایین دارای ریل برای حرکت غلطک ها هستند اما در بالای برخی از درب های ریلی تنها یک قطعه نگهدارنده وجود دارد و هیچ غلطکی بر روی آن نصب نمی شود و تنها نقش آن جلوگیری از افتادن درب است. ریل ها معمولا در بالا و پایین درب پیچ می شوند. ریل بالای درب مسوول نگه داشتن خار قفل کن می باشد بنابراین جای غلطک ها در پایین درب است.

آموزش ساخت درب ریلی,انواع درب های ریلی حیاط,انواع ریل درب کشویی,

ساخت ریل درب کشویی

چنانچه می خواهید با استفاده از چوب ریل مورد نظرتان را بسازید کافی است پس از برش چوب با مقیاس مناسب شیاری را در درازای چوب با استفاده از دستگاه ایجاد کنید. شیار ایجاد شده باید متناسب با حرکت غلطک ها در شیار باشد. حالا ریل ساخته شده را با استفاده از چسب پلیمری بر روی زمین بچسبانید. ریل بالای درب را می توانید با چسباندن یک قطعه چوب به صورت تابلو بر دیوار نصب نمایید. درب های ریلی یا کشویی ساخت آسان اما پر نکته ای است.

انواع ریل در درب های ریلی

به طور کلی ریل هایی که در کار چوب مورد استفاده قرار می گیرد به پنج دسته تقسیم می شود:

ریل ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ ریل های مورد استفاده برای درب ریلی و ریل های مناسب برای فایل های اداری.

ریل درب کشویی

این ریل ها انواع خاصی ندارند و فقط به صورت دو تیکه یا سه تیکه در دسترس هستند که آن نیز بسته به نوع دربی است که برای ساخت انتخاب می کنید. اما ریل هایی که برای کشو ها مورد استفاده هستند انواع مختلفی دارند که چند مورد از آن را برای شما تشریح می کنیم؛

درب کشویی,درب های ریلی,درب های ریلی فلزی,

ریل لگرا

از جدیدترین مدل های ریل که اکنون در بازار موجود است ریل لگراست. این ریل که قطعا با آن آشنایی دارید بیشتر برای کشوها استفاده به می شود . این  ریل باعث می شود تا با یک تاچ کوچیک بر  روی کشو درب به آرامی و راحتی باز شود.

ریل تاندوم

این ریل ها در سری ریل درب کشویی یکی از آرام بند های معمول در بازار است که با عملکرد تیپ آن (tip on ) کشو را باز می کند. این ریل ها نیز با فشار به داخل کشو را به بیرون پرتاب می کند اما سیستم قدرتی آن از ریل های لگرا کمتر است.

انواع درب های ریلی یا کشویی

دو نوع درب به صورت کشویی به طور کلی در بازار موجود است :

  1. درب ریلی کلاسیک
  2. درب های کشویی سنتی

درب های کشویی,ریل درب کشویی,آموزش ساخت درب ریلی,

درب ریلی سنتی همانطور که در بالا به آن اشاره شد بر روی زمین با چسب و روی دیوار ثابت و نصب می گردد. بالای درب های سنتی ریلی به جای غلطک، خار نگهدارنده نصب می گردد و درب چه بسته و چه باز باشد درب و اجزای آن به طور کامل قابل مشاهده است.

قیمت ساخت درب های ریلی و کشویی چوبی و سنتی

قیمت درب ریلی کاملا وابسته به ابعاد  مورد نظر و متریالی می باشد که برای درب نصب و استفاده می شود. امروز هزینه ی چوب و شیشه به طور معمول گران تر است اما به طور کلی برای یه درب ریلی سنتی باید چیزی حدود ۵۰ تا ۳۳۰ یورو در فرانسه هزینه کرد. همچنین درب های سفارشی نیز با قیمت ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در بازار موجود است. همین درب های چوبی در ایران چیزی حدود ۱ و نیم تا ۴ میلیون تومان هستند. هزینه ی رنگ برای هر مترمربع ۲۰۰ هزار تومان و هزینه ی یراق ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است.

انواع درب های ریلی حیاط,انواع ریل درب کشویی,درب کشویی,

درب کشویی مدرن و کلاسیک

بر عکس درب ریلی سنتی، درب های مدرن و کلاسیک به صورت ریلی در داخل دیوار حرکت می کنند. به این صورت که شکافی در داخل دیوار برای حرکت درب تعبیه می شود. بنابراین وقتی درب را باز می کنید، درب و اجزاء درب قابل مشاهده نخواهد بود و در دیوار مخفی می شود. نصب درب های کشویی کلاسیک بسیار سخت تر از درب ریلی سنتی است.بنابراین برای نصب چنین دربی حتما باید از متخصص این کار  کمک بگیرید.

قیمت ساخت درب های ریلی و کشویی کلاسیک

هزینه ای که برای این سبک از درب ها باید در اروپا پرداخت کنید چیزی حدود ۵۰۰ یورو است. البته درب های ریلی کلاسیک مدل های دیگری نیز دارند که نصب آن ها چیزی حدود بر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو هزینه بر است و این تنها برای یک مدل تک درب است. از جمله ی این درب های غیر معمولی درب های منحنی است. هزینه ی درب ریلی کلاسیک در ایران بسته به جنس دربی که انتخاب می کنید، متفاوت است برای مثال برای درب از نوع کشویی شیشه ای از ۸۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان است که این تفاوت به این دلیل است که باید دو دره یا تک دره بودن و مدل آن مشخص شود.

حرف آخر

در پایان می توان گفت اگر قصد دارید بودجه ای را برای نصب این نوع درب ها ذخیره کنید؛ از آنجایی که این درب ها بیشتر حالت سفارشی دارد ابتدا باید نوع دربی که مد نظرتان است را مشخص کنید و در نهایت تخمین بزنید که باید چه میزان هزینه کنید و در نهایت با یک متخصص تماس بگیرید.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای آموزش ساخت درب های ریلی و کشویی

    ناصر :

    سلام
    وقتتون بخیر
    میشه ریل های این لینک رو ببینید و بهم بگید به نظر شما من باید کدوم ریل روی برای درب کشو خونه خودم بگیرم؟
    ممنون میشم کمک کنید

    ناصر شاملو :

    سلام گفتار بدون نقشه و دتایل اجرای اصلا اموزنده نیست

    بنی احمدی :

    سلام
    شما آگاهیهایی درباره‌ی درهای کشویی داده اید و من سپاسگزارم ، ولی آیا اینها «آموزش ساخت» بحساب می آید؟

دیدگاه خود را بیان کنید :