بررسی همه جانبه جک آسانسور هیدرولیکی

آسانسور-هیدرولیک-hydraulic-elevator-jack-جک-هیدرولیک

اگر می خواهید جک آسانسور هیدرولیکی را بهتر بشناسید در ادامه با ما همراه باشید. در ابتدا بهتر است تا شما را با اجزاء اصلی آسانسور هیدرولیک آشنا کنیم.

اجزاء اصلی آسانسور هیدرولیک

۱ – جک هیدرولیکی

۲ – پاوریونیت

۳ – شلنگ یا لوله فلزی

۴ – پایه جک

۵ – روغن

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع جک هیدرولیک آسانسور و نحوه انتخاب و نصب درست جک هیدرولیکی آشنا کنیم. جک آسانسور هیدرولیکی یکی از مهم ترین اجزای اصلی این نوع آسانسور می باشد. در واقع این جک ها هستند که نیروی هیدرولیک یا سیال روغن را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند و چون تعویض یا تعمیر جک ها پس از نصب در چاهک آسانسور کار بسیار دشواری است بهتر استاز همان ابتدا جک انتخاب شده دارای کیفیت و شرایط استاندارد را دارا باشد.

انواع جک هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیکی,

اجزاء جک آسانسور هیدرولیکی

جک هیدرولیک آسانسور از یک سیلندر و پیستون تشکیل شده اند ؛ سیلندر محفظه ای است محکم و مقاوم که قسمت بیرونی آن می بایست در برابر خوردگی و رطوبت و فشار های وارده محکم و مقاوم باشد و قسمت درونی آن می بایست صاف و صیقلی باشد که پیستون درون آن جای می گیرد و در داخل آن حرکت می کند. برای آسانسورهای با ظرفیت ۳۰ تن از جک مستقیم استفاده می شود و برای ظرفیت بیش از ۳۰ تن از جک های غیر مستقیم و چند مرحله ای (stage) می شود که طول هر مرحله هفت متر می باشد و تا ارتفاع حداکثر ۲۸ متر را می توان از آن ها استفاده کرد. به استوانه ای که درون سیلندر و با کم یا زیاد شدن فشار روغن در رفت و آمد است پیستون گویند، به دلیل آنکه دو نوع بار استاتیک و دینامیکی  روی آن وجود دارد بنابراین پیستون ها باید بسیار مقاوم و محکم باشند.

جک هیدرولیک آسانسور,جک هیدرولیکی,نحوه نصب جک ها,

طریقه خواندن اطلاعات جک هیدرولیک آسانسور

عدد سوم × عدد دوم × عدد اول

مثلا : ۴۰۰ × ۷ × ۱۲۰

عدد اول : قطر پیستون ، عدد دوم ضخامت گوشته درونی پیستون ، عدد سوم طول جک هیدرولیکی

انواع جک آسانسور هیدرولیکی

  • جک غیر مستقیم
  • جک مستقیمانواع جک هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیکی,

جک هیدرولیک آسانسور غیر مستقیم

این نوع جک، کابین را به وسیله سیم بکسل یا زنجیر متصل شده به یوک یا کاراسلینک حرکت می دهد. فلکه هرزگردی روی جک نصب می شود و سیم بکسل روی آن از طرفی به چاهک وصل می شودو از طرف دیگر به کاراسلینک متصل می شود.

  • این جک دو تکه است و یک به دو(۱:۲) می باشد ، عدد داخل پرانتز به این معناست که
  • به ازای باز شدن یک متر جک، کابین دو متر جابه جا می شود
  • دوبل غیر مستقیم

جک هیدرولیک آسانسور,جک هیدرولیکی,نحوه نصب جک ها,

جک آسانسور هیدرولیکی مستقیم

این جک ها یک به یک (۱:۱)  هستند و یعنی به ازای یک متر باز شدن جک ، کابین ۱ متر جا به جا می شود.  جک هیدرولیک آسانسور مستقیم به یوک کابین متصل اند و دارای سیستم ها کناری و یا مرکزی می باشند.

مستقیم از زیر

این نوع جک دارای سه نوع مرحله می باشد

  • یعنی تک مرحله ای (یک تکه – دو تکه)
  • دو مرحله ای (تلسکوپی)
  • سه مرحله ای (تلسکوپی)

مستقیم از کنار

  • تک مرحله ای (یک تکه – دو تکه)
  • دو مرحله ای (تلسکوپی)
  • سه مرحله ای (تلسکوپی)
انواع جک هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیکی,

جک هیدرولیک تلسکوپی

نکته مهم :  یک متر بر ثانیه بودن آسانسور هیدرولیک بعلت لختی روغن درون جک آسانسور هیدرولیکی هستش و سرعت آن نمی تواند بیشتر ازین باشد . شاید با خواندن اطلاعات بالا برایتان سوال پیش بیاید که چه زمانی از جک های مستقیم و چه زمانی از جک های غیر مستقیم باید استفاده کرد؟ جک های مستقیم  تا ۲۱ متر را پوشش می دهند و این مقدار در جک تلسکوپی تک مرحله ای ۷ متر، جک تلسکوپی دو مرحله ای ۱۴ متر و در جک تلسکوپی سه مرحله ای به ۲۱ متر هم می رسد. اگر ارتفاع محل نصب آسانسور بیشتر از ۲۱ متر شد می بایست از جک های غیر مستقیم استفاده کرد.

جک هیدرولیک آسانسور,جک هیدرولیکی,نحوه نصب جک ها,

      سیلندر جک هیدرولیک

نحوه نصب جک ها به دو صورت انجام می شود

  • جک هیدرولیک با عملکرد کناری (Indirect)
  • جک هیدرولیک با عملکرد مستقیم (direct central)

طریقه نصب جک با عملکرد کناری ؛ جک ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نصب می شوند. در حالت مستقیم که برای بار های سبک استفاده می شود ، جک هیدرولیک  در کنار کابین و درون چاه آسانسور نصب می شود و ارتفاع جک به ۳٫۵ متر می رسد که این مقدار اندازه طول پیستون می باشد. طریقه نصب جک غیر مستقیم بدین صورت است که فلکه هرزگرد یا سیم بکسل رابط بین جک و کابین است. در این روش به دلیل سیستم دو به یک شدن آسانسور نیاز داریم که گاورنر و ترمز ایمنی داشته باشیم. البته این روش معایب و مزایایی هم دارد به طور مثال بزرگ تر شدن ابعاد چاه و پر شدن فضای بالاسری عیب های این نصب هستند و مزایای آن نیز هزینه کمتر و عدم نشت روغن اشاره کرد.

انواع جک هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیک,جک آسانسور هیدرولیکی,

       پاوریونیت جک مستقیم ازکنار

طریقه نصب جک آسانسور هیدرولیکی با عملکرد مستقیم

آسان ترین نصب در بین جک ها برای این نوع نصب می باشد زیرا تنها چیزی که مورد نیاز است این است که در کف چاهک یک چاه حفر کنید به عمق طول جک، جهت قرار دادن جک هیدرولیک درون آن و جک هیدرولیک مستقیم به کابین متصل می شود . در این روش محل قرار گیری جک بسیار مهم است زیرا وزنه تعادل یا جک کنار کابین آسانسور قرار نمی گیرند . یکی از عیب های این سیستم این است که شما اگر نتوانید چاه حفر کنید دیگر به هیچ عنوان ازین روش نمی توانید استفاده کنید .

جک هیدرولیک آسانسور,جک هیدرولیکی,نحوه نصب جک ها,

نکته بسیار مهم: یکی از ویژگی های این سیستم آنست که شما می توانید فضای چاه آسانسور را کمتر بگیرید و این در جایی که زمین بسیار گران می باشد می تواند چندین متر به هر واحد ساختمان اضافه کند بنابراین شاید هزینه اولیه برای نصب و راه اندازی آسانسور هیدرولیک نسبت به آسانسور کششی بیشتر باشد اما کسب در آمد از متراژ اضافه شده به هر واحد مسکونی را می بایست در نظر گرفت.

این مطالب می تواند کمک بسیاری به شما که می خواهید در دوره آموزش نصب آسانسور شرکت کنید، برساند.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای بررسی همه جانبه جک آسانسور هیدرولیکی

    sharifi :

    بسیار عالی ممنون

    علی :

    درود و تشکر یه سوال آیا جک مستقیم و غیر مستقیم روی عضای کابین و طول عنر ریلها تاثیر دادند . متشکرم

دیدگاه خود را بیان کنید :