فن کولر گازی و دلایل کار نکردن آن

دلایل کار نکردن فن کولر گازی

فن کولر گازی یکی از مهم ترین قطعات این دستگاه به شمار می آید. در این مطلب به پاسخ این سوال که چرا فن کولر گازی کار نمی کند، خواهید رسید. کولر گازی یکی از راهکارهای مقابله با گرماست. کولر گازی امروزه نسبت به قبل محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ اما می‌تواند به مرور زمان دچار مشکلاتی شود و نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشد. کولر گازی دارای قطعات مختلفی است که یکی از آن‌ها فن می‌باشد. فن کولر گازی می‌تواند به دلایل مختلفی کار نکند کهدر ادامه این مقاله به ۷ علت مهم کار نکردن کولر گازی می پردازیم>

۷ علت مهم کار نکردن فن کولر گازی

قطعات مختلفی در سیستم کولر گازی وجود دارد و در صورتی که با مشکل مواجه شوند می تواند مشکلات زیادی را برای کولر گازی و فن آن ایجاد کنند. موتور، خازن، ترموستات و … برخی از این قطعات هستند که اگر خللی در کار آن ها به وجود آید، شما با بررسی آن متوجه می شوید که چرا فن کولر گازی کار نمی کند.

علت اول: موتور فن دوال شفت

قبل از این که علت کار نکردن فن را پیدا کنید، ابتدا به تست فن کولر گازی بپردازید. اگر کولر گازی به خوبی کار نمی‌تواند یکی از دلایل آن می‌تواند مرتبط به موتور فن دوال شفت باشد. موتور فن زمانی که گردش می‌کند در آن دو پروانه وجود دارد که هر یک از آن‌ها در یک قسمت از موتور قرار می‌گیرند. همچنین موتور فن دوال شفت مجهز به بیرینگ است که پس از گذشت زمان طی استفاده بیش از حد، تغییر شکل می‌دهد و باعث ایجاد اختلال در کارکرد فن می‌شود. برای اطمینان از سلامت فن دوال شفت، بهتر است شفت موتور را تکان بدهید و اگر شفت شل بود و یا بد چرخید باید فن موتور را عوض کنید.

علت دوم: خازن کولر گازی

یکی دیگر از دلایلی که فن کولر گازی نمی‌تواند به خوبی کار کند، ارتباط مستقیمی به خازن دارد. زمانی که خازن بسوزد، فن کولر با اختلال ایجاد می‌شود؛ چرا که خازن با استفاده از پایه الکتریکی به کمپرسو وصل است. برای این که بخواهید از سلامت خازن مطلع شوید باید آن را با یک مولتی متر بررسی کنید. چرا فن کولر گازی کار نمی کند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بعد از تست فن کولر گازی به طور کلی متوجه می شوید.

علت سوم: بورد رله

بورد رله در کولر گازی وظیفه تامین ولتاژ موتور فن کولر گازی را دارد؛ به همین دلیل اگر به خوبی کار نکند؛ به فن، ولتاژ کامل نرسیده و به خوبی کار نمی‌کند. بیشتر افراد زمانی که فن کولر خراب می‌شود به سرعت سراغ این قطعه می‌روند؛ در حالی که باید ابتدا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کند و سپس به سراغ آن روند.

علت چهارم: ترموستات

ترموستات یکی دیگر از قطعات مهم در کولر گازی و اسپلیت است که اگر دچار مشکل شود می‌تواند در فن آن اختلال ایجاد کند. ترموستات در کولر گازی، هوا را بررسی می‌کند و متناسب با آن کلید برق و کمپرسور را وصل و قطع می‌کند. ترموستات را زمانی می‌توان درست امتحان کرد که ابتدا سیستم تهویه هوا را برای سرد کردن محیط تنظیم کنید و سپس آن را روشن نمایید. این کار توسط مولتی متر قابل انجام است و زمانی که برق ورودی وجود نداشت، ترموستات به خوبی کار نکرده و باید عوض شود.

علت پنجم: ترمیستور

ترمیستور در کولر گازی دمای اتاق را ارزیابی می‌کند. ترمیستور به بورد وصل است و زمانی که خراب شود، فن کولر گازی نمی‌تواند کار کند. ترمیستور باید با یک مولتی متر امتحان شود و اگر مولتی متر برق را نشان نداد، ترمیستوردچار اختلال است و باید عوض گردد.

علت ششم: سوییچ چند وضعیتی

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا فن کولر گازی کار نمی کند، سوییچ چند وضعیتی است. سوییچ چند وضعیتی وظیفه دارد تا با تغییر جریان برق، سرعت چرخش و هوادهی فن کولر را تنظیم کند؛ در واقع سوییچ چند وضعیتی برق را به فن انتقال می‌دهد و اگر در کارکرد آن مشکل ایجاد شود، فن به خوبی نمی‌تواند ولتاژ برق را دریافت کرده و کار نمی‌کند. برای تست این قطعه به مولتی متر نیاز است تا بتوان از وجود برق اطمینان حاصل کرد. در تست فن کولر گازی ابتدا این سوییچ را مورد تست قرار دهید.

علت هفتم: موتور دمنده

موتور دمنده یکی دیگر از قطعات کولر گازی است که در کارکردن فن تاثیر زیادی دارد. چنان چه موتور دمنده سوخته و یا معیوب باشد، فن به خوبی کار نخواهد کرد. برای این که بتوانید سلامت موتور دمنده را شناسایی کنید، ابتدا باید به سراغ تیغه فن بروید. اگر پروانه تیغه نتواند به خوبی بچرخد موتور دمنده باید عوض شود و چنان چه درست و سالم باشد، باید جریان برق را نیز هم بررسی کنید.

سخن آخر

علل گفته شده از عوامل اصلی کار نکردن فن کولر گازی هستند؛ اما بهتر است برای بررسی بهتر و واضح تر کولر گازی به سراغ یک متخصص این حوزه بروید؛ چرا که او با توجه به تجربه‌ای که دارد لازم نیست تمام قطعات را تست کند و از همان ابتدا می‌تواند تشخیص دهد که ایراد از کجای کولر است. او با اول به تست فن کولر گازی می پردازد سپس به رفع ایراد پرداخته. از طرفی در هر قسمت باید برق کولر گازی را چک کنید که این کار می‌تواند خطرناک باشد؛ از این رو حتما از یک کارشناس کولر گازی کمک بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با فنی شو همراه باشید.

 

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :