راپچر ولو آسانسور چیست؟

راپچر ولو

ما در این مقاله به بررسی راپچر ولو آسانسور می پردازیم. در آسانسور های هیدرولیک کنترل دقیق و درست جریان و فشار روغن بسیار مهم می باشد.راپچر ولو Rupture valve اگر از شیرهای موجود در هیدرولیک صنعتی که رایج اند استفاده کنیم، آن نتیجه مطلوب یعنی نرمی حرکت، ایمنی ، قفل مطلوب ، سهولت استفاده ، جمع و جور بودن و نهایتا قیمت مناسب را بدست نخواهیم آورد. به همین جهت استفاده از شیرهای مخصوص آسانسور مهم و لازم است . قطعه ایمنی که متصل به جک است و در مسیر عبور روغن قرار دارد، بطوریکه اگر مقدار روغن عبوری از سرعت نامی آسانسور بیشتر شود مانع عبور روغن شده و آسانسور را متوقف می سازد.

به شیر ایمنی جک ، شیر اطمینان یا شیرترکیدگی نیز می گویند. راپچر ولو آسانسور در واقع رابط بین شلنگ حامل روغن و جک هیدرولیک می باشد. در جک مستقیم راپچرولو در بالای جک و در جک غیر مستقیم راپچرولو در پایین جک یعنی بر روی سیلندر جک قرار می گیرد. روغن از طریق شیر ایمنی وارد جک یا از آن خارج می شود.اگر جک درون زمین یا بیرون کار گذاشته شود پایین یا بالا قرار گرفتن راپچر ولو هیدرولیک مشخص می شود.

آموزش آسانسور هیدرولیک,راپچر ولو Rupture valve,راپچر ولو آسانسور,

راپچر ولو آسانسور چگونه کار می کند ؟

عملکرد این قطعه ایمنی به اين صورت است که مقدار عبوري روغن را کنترل می کند و در حالتی که کابين سرعت بيش از اندازه داشته باشد و يا اينکه شیلنگ روغن پاره شود،باعث قطع حرکت روغن و توقف کابين می شود. زمان فعال شدن راپچر ولو هیدرولیک بدون شوک و با توقفی آرام مواجه می شود. راپچر ولو در کارخانه تنظیم می شود و مقدار ورود و خروج روغن در آن به صورت استاندارد تنظیم می شود اما پس از آنکه این قطعه در آسانسور هیدرولیک نصب شد ، نصاب آسانسور موظف است تا به وسیله پیچ تنظیمی که در این قطعه قرار داده شده است آن را به گونه تنظیم کند که سرعت و عملکرد آسانسور در همه شرایط مناسب باشد.

تنظیم نهایی توسط نصاب آسانسور و بر اساس سرعت اسمی آسانسور یعنی ۰٫۳ متر بر ثانیه تنظیم می شود.به طور مثال اگر سرعت نامی آسانسور هیدرولیک به سمت پایین ۰٫۶ متر بر ثانیه باشد می بایست شیر اطمینان ، قابلیت توقف آسانسور را در حداکثر سرعت ۰٫۹ متر بر ثانیه داشته باشد. دامنه دبی روغن در راپچر ولو آسانسور هیدرویک از ۳۰ الی ۳۰۰ لیتر بردقیقه می باشد. مدت زمانی که شیر ایمنی وارد عمل می شود نباید بیشتر از سی ثانیه طول بکشد. اگر چنانچه شیلنگ روغن پاره شود و یا سرعت آسانسور از مقدار مجاز بیشتر شود ، شیر اطمینان وارد عمل شده و کابین را متوقف می کند. در استانداردهای جدید شاهد آن هستیم که علاوه بر شیر اطمینان در آسانسورهای هیدرولیک از ترمز اطمینان (پاراشوت) نیز استفاده می شود. در خصوص شیلنگ انتقال روغن نیز باید این نکته را یاد آور شوم که این شیلنگ از پاوريونيت تا سيلندرنيز بايد بتواند حداقل فشار کار سيستم با بيش از ¼ را تحمل نمايد و در اين فشار دچار تخريب و آسیب نشود.

راپچر ولو اسانسور,راپچر ولو چگونه کار می کند,راپچر ولو هیدرولیک,

نکته مهم:اگر بخواهیم گریزی به سیستم کششی بزنیم و عملکرد این قطعه یعنی راپچر ولو آسانسوررا در آسانسور کششی مثال بزنیم می بایست راپچر ولو را معادل گاورنر در آسانسور کششی قرار دهیم. این شیر زمانی که شیلنگ رابط پاوریونیت و جک هیدرولیک به هر دلیلی آسیب ببیند و بترکد آسانسور با سرعت زیادی شروع به حرکت به سمت پایین می کند و به دلیل شتاب زمین (g) لحظه به لحظه به سرعت آن افزوده می شود.

روش نصب راپچر ولو,آموزش آسانسور هیدرولیک,راپچر ولو Rupture valve,

روش نصب راپچر ولو هیدرولیک

این شیر دقیقا پس از جک نصب شده سپس شیلنگ ارتباطی بین جک و پاوریونیت نصب گردد. اتصال جک به راپچر ولو آسانسوراز طریق اتصال صلب مانند مغزی انجام می گیرد. سایز پورت ورود و خروج راپچر ولو  ۱ اینچ است. در صورت وجود بیش از یک جک در سیستم راپچر ولو هری ک از جک ها باید با یک شیلنگ ارتباطی از پورت B مطابق شکل زیر به هم متصل گردند . سایز  جهت شیلنگ ارتباط کافیست. یک تکنسین فنی آسانسور باید این اطلاعات را بداند.

راپچر ولو آسانسور,راپچر ولو اسانسور,راپچر ولو چگونه کار می کند,

 

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :