سیم کشی برق ساختمان

 با نکات طلایی در سیم‌کشی و برق ساختمان آشنا شوید

همان‌طور که می‌دانید هر عمل درستی یک سری اصول و قواعدی دارد که باید آن را رعایت کرد. سیم‌کشی و برق ساختمان از جمله کارهای تخصصی محسوب می‌شوند؛ چرا که برق، منشا اصلی کارکرد بیشتر لوازم خانگی و صنعتی است که برای انجام سیم‌کشی آن‌ها باید چندین نکته را مد نظر قرار داد که عبارتند از:

 

طرز قرارگیری اجزا در برق ساختمان

یکی از نکاتی که باید در زمان اجرای سیم‌کشی و سیستم برق ساختمان مد نظر قرار داد این است که آیا فردی که می‌خواهد این عملیات را انجام دهد تا چه حدی با سیم‌کشی ساختمان و اجزای آن آشنایی دارد؟ از آن‌جایی که می‌دانید برق یکی از مهم‌ترین و قدرت‌مندترین نیروها می‌باشد و عدم رعایت نکات اصولی در انجام آن می‌تواند خسارت‌های زیادی را به همراه داشته باشد؛ به‌همین دلیل فردی که می‌خواهد کارهای برق ساختمان را انجام دهد باید با طرز قرارگیری اجزا در برق ساختمان آشنایی و تسلط کامل داشته باشد؛ به عنوان مثال بداند برای تامین روشنایی باید کلیدها رو در ورودی آشپزخانه قرار دهد تا افراد بتوانند در هنگام شبانه روز به راحتی آن پیدا کنند؛ از دیگر نکات اصلی برای سیم‌کشی ساختمان به عنوان مثال آشپزخانه این است که  پریز برق نباید در بخشی که برای ماشین لباسشویی تعیین شده است قرار داده شود.

 

رعایت استاندارد فاصله‌ها در برق ساختمان

در سیم‌کشی و برق ساختمان، برقکار و یا فرد متخصص حتما باید فاصله‌های استاندارد و اصول آن را رعایت کند.

تا بتواند از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند، بعضی از این استانداردها برای فاصله عبارتند از:

  • فاصله آویز لامپ‌ها از سقف ساختمان: ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر
  • فاصله پریز آنتن ساختمان، برق و تلفن از کف: ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر
  • فاصله کلیدهای ساختمان از کف: ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر
  • فاصله قوطی‌ها از چارچوب ساختمان: ۱۵ الی ۲۵ سانتی‌ متر

 

رعایت استاندارد ظرفیت فیوزها در برق ساختمان

فیوز به قطعه‌ای گفته می‌شود که در مدارهای الکتریکی به کار گرفته می‌شود .

وظیفه آن این است که از مدارها در مقابل بالا رفتن غیر مجاز جریان الکتریکی محافظت کند.

به عنوان مثال اگر جریان بیش از حد باشد و از فیوز بگذرد، فیوز آن را قطع می‌کند . تا دیگر اجزا و قسمت‌ها آسیب نبینند.

بنابراین در برقکاری اهمیت بالایی دارد.

در نتیجه یکی دیگر از نکات طلایی که باید در سیم‌کشی و برق ساختمان نقش بسیار پر رنگی ایفا می‌کند این است که فیوزها باید متناسب با ظرفیتی که دارند انتخاب شوند. فیوزها از جمله وسایلی هستند که در بخش‌های گوناگون ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال فیوز اصلی ساختمان ۲۰ آمپر، فیوز روشنایی ۱۰ آمپر، فیوز پریز ۱۶ آمپر باشد.

 

 

نقشه‌کشی برای سیم کشی برق ساختمان

وجود یک نقشه باعث می‌شود تا ضریب خطا به حداقل برسد و برقکار بتواند با دقت چند برابر کار خود را به خوبی انجام دهد؛ اگر برقکار تسلط کافی نداشته باشد نمی‌تواند کار خود را اصولی انجام دهد. تحقیقات نشان داده افرادی که از نقشه برای برق ساختمان استفاده می‌کنند نسبت به سایرین کم‌تر خطا و اشتباه می‌کنند. نقشه‌کشی برق ساختمان به این معناست که محل قرارگیری لامپ‌ها، کلید‌ها و پریزها طراحی شده و همین‌طور وسایل برقی منزل هم در آن مشخص می‌شوند. به عنوان مثال یکی از نکاتی که در نقشه‌کشی ساختمان مشخص می‌شود این است که در هر نقشه‌ای علاوه بر قرارگیری محل پریز برای وسایل برقی اصلی ساختمان، پریز و کلیدهای دیگری نیز در نظر گرفته شده تا افراد بتوانند برای لوازم ضروری دیگر استفاده نمایند. طراحی و کشیدن نقشه برق ساختمان به تخصص و مهارت نیاز دارد و باید توسط افراد با تجربه انجام شود.

 

سیم کشی برق ساختمان به تخصص نیز دارد

بسیاری از برق کشی‌هایی که در بعضی از ساختمان‌ها انجام می‌شوند غیر استاندارد هستند؛ چرا که توسط افراد غیر متخصص انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برق به شدت قدرتمند است و بروز حتی یک خطا در سیم‌کشی آن می‌تواند علاوه بر مشکلات مالی و جانی، باعث شود تا افراد نتوانند به خوبی از پریز و کلید استفاده کنند؛ بنابراین سیم‌کشی و برق ساختمان تحت هر شرایطی باید توسط فرد متخصص انجام شود. همچنین تحقیقات نشان داده سالانه حدودا بالای ۷۰۰ نفر بر اثر برق‌گرفتگی ناشی از سیم‌کشی نامناسب و استانداردهای غیر اصولی جان خود را از دست می‌دهند؛ به‌همین دلیل سراغ برقکار ماهر بروید.

 

اینستاگرام ما 

تلگرام ما

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :