نکات مهم در آموزش نصب و تعمیر آسانسور

در این مطلب می خواهیم مواردی که در آموزش نصب و تعمیر آسانسور اهمیت زیادی دارد ر ا برای شما بیان کنیم. نصب آسانسور یکی از مهم ترین بخش های راه اندازی آسانسور می باشد و در صورتی که به درستی انجام نگیرد می تواند خسارات زیادی به دنبال داشته باشد. از این رو دوره های آموزش نصب آسانسور متعددی برگزار می گردد تا افراد علاقه مند به این حرفه بتوانند با شرکت در این دوره ها و کسب مدرک  در این زمینه فعالیت داشته باشند. امروزه به دلیل تقاضای زیاد نصب آسانسور این شغل به یکی از پردرآمد ترین شغل های دنیا تبدیل شده است. با ماه همراه باشید تا با آموزش نصب آسانسور بیشتر آشنا شوید. در ادامه مباحثی که در رابطه با آموزش نصب و تعمیر آسانسور بیان می شود را برایتان شرح می دهیم.

نکاتی که در دوره آموزش نصب و تعمیر آسانسور بیان می شود

در دوره های آموزش نصب آسانسور تمامی مراحل کار به صورت تئوری و عملی به کارآموز آموزش داده می شود و پس از آن می تواند با شرکت در آزمون های فنی وحرفه ای مدرک نصب آسانسور را دریافت نماید. از مواردی که در این دوره ها  آموزش داده می شود می توان به عناوین زیر اشاره نمود:

آموزش نصب ریل های راهنمای کابین و قاب وزنه (محاسبات، نحوه نصب ریل ها، تعیین لیست ریل های مورد نیاز)

آموزش نصب آهن آلات یا همان شاسی کشی آسانسور( محاسبه و نحوه نصب آهن آلات، ارائه لیست)

آموزش نصب مکانیکال ( نحوه نصب موتور گیربکس، قاب وزنه، سیم بکسل و سایر قطعات، محاسبات و تعیین قطعات مورد نیاز)

آموزش نصب درب های طبقات( مشخص نمودن قطعات درب طبقات و محاسبه و نصب آن ها)

آموزش نصب الکترونیکال( سیم کشی و نصب قطعات الکترونیکی آسانسور)

آموزش تعمیر و نگهداری آسانسور

آموزش قوانین و استانداردهای نصب آسانسور

آموزش تعمیر و نگهداری آسانسور,آموزش کامل نصب و تعمیر آسانسور,آموزش نصب مکانیکال,

مراحل نصب آسانسور

شرکت در کلاس آموزش نصب و تعمیر آسانسور موجب می شود که کارآموز تخصص کافی در اجرای هر یک از مراحل زیر به دست آورد. در نصب هر نوع آسانسوری تمامی این مراحل باید با دقت کافی و بر اساس قوانین و استانداردها رعایت شوند.

تهیه نقشه و جانمایی آسانسور

نخستین مرحله در ساخت و نصب آسانسور تهیه نقشه اولیه متناسب با فضا و شرایط ساختمان می باشد. در تهیه نقشه آسانسور باید به پلان تیپ طبقات ساختمان که شامل پارکینگ، زیرزمین، همکف و سایر طبقات می گردد توجه شود. همچنین ابعاد و محل دقیق چاهک آسانسور نیز باید مشخص شود. از همان ابتدا باید تعداد و نوع آسانسور و همچنین ظرفیت هر آسانسور توسط مهندس معمار تعیین گردد. تعیین ارتفاع و ابعاد آسانسور از دیگر مواردی است که در این مرحله باید مشخص شود.

آماده نمودن کف چاله آسانسور

سطح تمام شده اولین توقف آسانسور باید حداقل ۱۵۰ سانتی متر از کف چاهک آسانسور فاصله داشته باشد. از این فاصله برای ایجاد سکوه های ضربه گیر و جانپناه استفاده می شود. هدف از ساخت جانپناه ایجاد فضایی به منظور تعمیرات آسانسور بدون سقوط آن می باشد. برای ساخت سکوهای ضربه گیر می توان از سازه های بتنی یا فلزی استفاده نمود.

آموزش نصب و تعمیر آسانسور,کلاس آموزش نصب آسانسور,آموزش تعمیر و نگهداری آسانسور,

آهن کشی چاه آسانسور

یکی دیگر از مراحل مهم در آموزش نصب و تعمیر آسانسور عملیات آهن کشی می باشد. آهن کشی چاه آسانسور موجب می شود که موقعیت قرار گیری ریل های کابین آسانسور و ریل های وزنه تعیین شود و این قطعات به درستی در محل اصلی خود قرارگیرند. آهن کشی شامل مراحل  تهیه نقشه اجرایی، تهیه لیست آهن آلات و قطعات مورد نیاز، نصب داربست، ضد زنگ کردن آهن آلات مورد استفاده و..  می گردد

دیوار کشی اطراف چاه

باید با استفاده از قطعات جدا کننده سه طرف چاه آسانسور از محیط آسانسور جدا شوند و سطح داخلی هر یک این دیوارها کاملا صاف و یکدست گردد. این کار باید از کف سطح اولین توقف تا  محل موتور خانه آسانسور که در پشت بام قرار دارد اجرا گردد. دیوار کشی ها باید متناسب با فضای ساختمان باشد و معمولا برای صاف نمودن سطح داخلی این دیوارها از سیمان یا گچ خاک استفاده می کنند.

احداث موتور خانه

یکی دیگر از مراحلی که در آموزش تعمیر و نگهداری آسانسور اهمیت زیادی داشته و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد موارد مربوط به موتور خانه یا همان قلب تپنده آسانسور است. موتور خانه باید بر اساس ابعاد تعیین شده در نقشه اولیه ایجاد شود. حداقل ارتفاع موتورخانه باید ۲ متر باشد و فاصله کف اولین توقف تا زیر سقف موتور خانه باید بیشتر از ۶ متر باشد.  ابعاد موتور خانه باید کاملا بر اساس استانداردهای ساخت و نصب آسانسور باشد.

آموزش کامل نصب و تعمیر آسانسور,آموزش نصب مکانیکال,آموزش نصب و تعمیر آسانسور,

دور چینی درب طبقات

پس از طی مراحل ذکر شده و رعایت قوانین و مقررات ساخت آسانسور نوبت به دورچینی درب طبقات می رسد، برای این منظور از آجر، بلوک یا پوشش فلزی استفاده می کنند. این پوشش و دور چینی ایجاد شده باید کاملا همسطح با چهار چوب لبه درب طبقات باشد و هرگز نباید به لبه داخلی درب ها راه یابد.

کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز

این مرحله آخرین مرحله نصب آسانسور می باشد که در آموزش نصب و تعمیر آسانسور از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در صورتی که سیم کشی ها و کابل کشی به درستی انجام نشوند احتمال آتش سوزی و برق گرفتگی وجود دارد و خسارات زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل این مرحله باید با ظرافت و دقت انجام گردد. این مرحله شامل  نصب کابل برق سه فاز از کنتور تا موتور خانه، نصب سیم ارت، تعیین اندازه کابل بر اساس فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز، تامین روشنایی موتور خانه و نصب پریز، فیوز و ..می باشد. توجه داشته باشید که تمامی مراحل باید کاملا بر اساس استانداردهای ساخت آسانسور باشند.

حال اگر علاقه مند به شرکت در دوره های آموزش نصب آسانسور و حتی دوره های آموزش تخصصی آسانسور را دارید می توانید با ما در تماس باشید.

امیر قمصری

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :