انواع جریان برق

انواع جریان برق در کارکرد وسایل و به کار گیری این انرژی اهمیت زیادی دارند. برای این بتوانید با از نیروی برق به خوبی استفاده کنید باید انواع آن را بشناسید. انواع جریان برق با یک دیگر تفاوت‌هایی دارند و هر کدام از ویژگی‌های مخصوص به خودش برخوردار هستند در این مقاله قصد داریم نگاهی به انواع آن بیاندازیم پس با وب سایت فنی شو همراه شوید.

جریان AC

اگر در کتاب‌های مرتبط به برق جست و جو کرده باشید حتما با نام جریان AC مواجه شده‌اید، جریان AC و DC دو نوع جریان برق هستند. جریان AC متناوب و جریان DC مستقیم است. منظور از جریان متناوب به این معناست که شار بار الکتریکی به صورت متنابو جریان عوض می‌کند؛ به همین دلیل سطح ولتاژ همراه جریان برق بالعکس می‌گردد. جریان AC کارایی زیادی دارد، برق خانه‌ها و مراکز اداری با این نوع تامین می‌شود.

انواع جریان برق,تولید جریان مستقیم DC,کارایی جریان ACبشناسید,

این جریان با استفاده از دستگاهی که متناوب ساز نام دارد، از قابلیت تولید برخوردار است. دستگاه متناوب ساز یک ژنراتور الکتریکی است که برای طراحی و تولید جریان متناوب استفاده می‌شود. در این دستگاه یک حلقه سیم داخل میدان مغناطیسی چرخیده می‌شود که سبب ایجاد و القای جریان الکتریکی درون سیم می‌گردد. انرژی چرخشی که در داخل سیم وجود دارد با استفاده از منابع گوناگونی اعم از توربین بخار، باد، جریان آب و …… تامین می‌گردد و در زمانی که سیم به گردش در میاید، به داخل قطبیت مغناطیسی وارد شده و ولتاژ و جریان داخل سیم تناوب می‌کند.

امواج جریان AC شکل مخصوص به خودش را دارد و از آن جایی که این جریان متناوب است، معمولا شکلی به صورت موج مانند دارد. البته مدل‌های دیگری از شکل این جریان برق وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به امواج مربعی، مثلثی، الکترونیکی و سوئیچ دار اشاره کرد.

کارایی جریان AC

هر  جریانی یک سری کارایی دارد و باید از آن استفاده شود تا مفید باشد.  پریزهای برقی که در خانه و اداره جات می‌بینید تماما از جریان AC هستند. این جریان مزیتی که دارد ارسال برق AC به تمام نقاط دور است. به عنوان مثال در ولتاژهای بالا انرژی خیلی کمتری هدر می‌رود و شدت جریان پایین تر می‌شود و انرژی کمتری در اثر مقاومت در خط انتقال برق تولید می‌گردد. همچنین جریان AC برای تامین برق موتورهای الکتریکی هم کارایی دارد؛ چرا که موتورها و ژنراتورها همانند یک دستگاه کارایی دارند؛ اما موتورها انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کرده و همین برای استفاده از وسایلی مانند ماشین ظرفشویی و یخچال که با AC کار می‌کنند کارایی دارند.

انواع جریان برق,تولید جریان مستقیم DC,کارایی جریان ACبشناسید,

جریان مستقیم DC

تا به این جا با نوع جریان برق AC آشنا شدیم؛ اما به جز آن نوع دیگری هم از جریان وجود دارد که مستقیم است و DC نامیده می‌شود. منظور از جریان مستقیم یعنی عبور یک طرفه بار الکتریکی از منابعی اعم از باتری، دینام و سلول‌های خورشیدی است.  جریان مستقیم در سیم و سایر رسانا، شار کرده؛ اما در نیمه رساناها به شکل یونی وجود دارد.

انواع جریان برق,تولید جریان مستقیم DC,کارایی جریان ACبشناسید,

برق ساختمان به زبان ساده                          

نحوه تولید جریان مستقیم DC

جریان مستقیم DC را به چند روش می‌توان تولید نمود؛ اولین روش استفاده از یک ژنراتور AC دارای برگردان است که می‌تواند جریان مستقیم را تولید و ایجاد کند. همچنین با استفاده از دستگاهی به اسم یکسوساز می‌تواند AC را به DC تبدیل نمود. از طرفی باتری‌ها هم با توجه به واکنش شیمیایی که در داخل خودشان انجام می‌دهند جریان مستقیم DC تولید می‌کنند.

کارایی جریان مستقیم DC

جریان DC هم مانند AC یک سری کارایی مخصوص به خودش را دارد. در گوشی موبایل، چراغ قوه، تلویزیون‌های صفحه تخت و سایر وسایل حمل و نقل الکتریکی از جریان مستقیم DC استفاده می‌کنند.

انواع جریان برق,تولید جریان مستقیم DC,کارایی جریان ACبشناسید,

نکات ایمنی برای انواع جریان برق

مسلما شنیده‌اید که انجام یک سری کارهای پیشگیرانه تا چه اندازه از وقوع حادثه جلوگیری می‌کند، جریان برق یک نیروی قدرتمند است که می‌تواند یک سری حوادث جبران ناپذیری ایجاد کند و فرقی ندارد که شما یک فرد عادی هستید یا یک متخصص، همه باید اصول ایمنی سروکار داشتن با برق را رعایت کنند و در وسایل برق اگر ایمنی رعایت نشود می‌تواند هم دستگاه را خراب کند و هم جان افراد را به خطر بیاندازد.

انواع جریان برق,تولید جریان مستقیم DC,کارایی جریان ACبشناسید,

نکته مهم درباره انواع جریان برق

پیش از دست زدن به هر گونه سیم و یا وسایل برقی حتما مطمئن شوید که جریان برق در مدار وجود ندارد یا قطع است. این کار معمولا به وسیله فازمتر انجام می‌شود. همانطور که در بالا گفته شد جریان مستقیم  DC برای ژنراتور و باطری کاربرد دارد؛ در صورتی که جریان متناوب AC، برق شهری است. ضمنا برای ایمنی باید فشار الکتریکی یا همان اختلاف پتانسیل را در نظر بگیرید که به سه دسته تقسیم می‌شوند. ولتاژهای بالا مخصوص به ۶۵۰ ولت به بالا هستند؛ ولتاژ متوسط بین ۲۵۰ تا ۶۵۰ و ضغیف هم زیر ۲۵۰ ولت هستند.  ولتاژ ایمنی، ولتاژ پایینی است که زیر ۲۵ ولت باشد و ولتاژهای بالا و زیاد عموما در صنعت کارایی و کاربرد دارند.

انواع جریان برق,تولید جریان مستقیم DC,کارایی جریان ACبشناسید,

برق صنعتی چیست                    

مدیر سایت

نقد و بررسی‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید :