آموزش برق ساختمان به زبان ساده

آموزش برق ساختمان به زبان ساده

آموزش برق ساختمان به زبان ساده یکی از مواردی است که به کارآموزان کمک می‌‌کند تا بهتر بتوانند مفاهیم این درس را بیاموزند. در ادامه در وب سایت فنی شو به بررسی مطالبی که یادگیری شما کمک زیادی می‌کند خواهیم پرداخت.

برق کشی ساختمان یکی از مهارت‌هایی است که امروزه بازار کار خیلی بالایی دارد. فردی که بتواند برق کشی ساختمان را به خوبی انجام دهد می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد. برای یادگیری برق کشی ساختمان باید ابتدا یک سری اصول را دانست. برای این که بتوانید برق کشی ساختمان را انجام دهید باید رایزر یا همان لوله‌هایی که در راستای عمودی قرار می‌گیرند را مجزا بسازید. این رایزرها برای لوله‌های برق در نظر گرفته می‌شوند و باید در فاصله ۳۰ سانتی متری رایزهای مرتبط با لوله فاضلاب نصب شوند. به عبارتی دیگر برای هر کدام از لوله برق و فاضلاب باید رایزر متفاوت وجود داشته باشد. این مورد یکی از اصول سیم کشی و برق ساختمان است و اگر انجام نگیرد استانداردها رعایت نخواهد شد.

لوله گذاری برای برق ساختمان

در زمان لوله گذاری برق ساختمان باید زانوهای برق را با نوارهای پهن و با چسب به لوله واحد و اصلی وصل کنیم تا با زمانی که اگر فشار یا ضربه به آن وارد شد، از لوله جدا نشوند و آسیب نبینند. برای لوله گذاری ساختمان می‌توانید از هیلتی‌های چرخشی استفاده کنید؛ چرا که می‌توانند در محیط‌هایی مانند دیواره و کف سقف به اندازه قطر مته، سوراخ و روزنه بگذارند و به سایر محیط‌ها صدمه نزنند. همچنین سوراخ‌هایی که این هیلتی‌ها ایجاد می‌کنند، اندازه و سایز دقیقی دارند تا لوله گذاری به نحو احسن انجام شود.

آموزش برق ساختمان به زبان ساده,اصول سیم کشی,تکنیک‌های برق کشی ساختمان,

نکات لوله گذاری برق ساختمان

برای لوله گذاری ساختمان باید ابتدا از فرزها استفاده کنیم تا خطوط نازکی را برای قرار گیری لوله برق ایجاد کنیم. اندازه عرض خطوط شیار باید با قطر و پهنای آن سازگاری داشته باشد.

نقشه خوانی برق ساختمان,آموزش برق ساختمان به زبان ساده,اصول سیم کشی,

تکنیک‌های برق کشی ساختمان

برای آموزش برق کشی ساختمان به زبان ساده باید بدانید که چند روش وجود دارد که یکی از آن‌ها برق کاری با روش تو کار است. سیم کشی توکار به این صورت است که سیم و کابل برق را از زیر سیمان و گچ رد می‌کنند تا روی دیوار قابل مشاهده نباشند، از این رو به آن سیم کشی توکار گفته می‌شود. نکته جالب درباره این روش، این است که نیازی به لوله گذاری برق نخواهید داشت و همه چیز به صورت مستقیم انجام می‌شود. از طرفی روش سیم کشی روکار درست بر عکس، این مدل است، زمانی که شما از این روش استفاده می‌کنید؛ سیم و کابل‌ها روی ساختمان قرار می‌گیرند.

تکنیک‌های برق کشی ساختمان,نقشه خوانی برق ساختمان,آموزش برق ساختمان به زبان ساده,

اندازه کابل‌ها در برق کشی ساختمان

اندازه مقطع کابل‌ها در آموزش برق ساختمان به زبان ساده بسیار مهم است، اگر بتوانید سطح مقطع کابل‌ها را به خوبی رعایت کنید، برق کشی خیلی استانداردی خواهید داشت. میزان سطح مقطع برای سیم هر قسمت، مقدار مشخصی است. به عنوان مثال سطح مقطع مرتبط به جریان اصلی باید ۴ میلی متر مربع باشد؛ در صورتی که سیستم‌های روشنایی باید ۱٫۵ میلی متر مربع سطح مقطع داشته باشند. ضمنا سطح مقطع مرتبط به پریزها باید ۲٫۵ میلی متر باشد. از طرفی سیم‌ کشی کولر گازی و کولر آبی به ترتیب ۴ و ۲٫۵ میلی متر مربع سطح مقطع دارند.

اصول سیم کشی,تکنیک‌های برق کشی ساختمان,نقشه خوانی برق ساختمان,

ظرفیت فیوز برای برق کشی ساختمان

در آموزش برق ساختمان به زبان ساده، فیوز قطعه‌ای می‎‌باشد که در مدارهای الکترونیکی و الکتریکی کارایی داشته و وسیله حفاظتی است که در مقابل افزایش جریان الکتریکی از وسیله مراقبت می‌کند. به عنوان مثال اگر جریان برق بیشتر از حد مجار باشد فیوز، جریان الکتریکی را قطع خواهد کرد. از این رو فیوز در برق ساختمان نقش پر رنگی ایفا می‌کند. برای برق کشی ساختمان باید فیوزها ظرفیت مناسب داشته باشند. ظرفیت فیوز اصلی باید ۲۰ آمپر بوده در صورتی که ظرفیت فیوز کنتور ۲۵ آمپر است. همچنین ظرفیت فیوز پریز باید ۱۶ آمپر باشد و برای سیستم روشنایی ۱۰ آمپر باشد.

آموزش برق ساختمان به زبان ساده,اصول سیم کشی,تکنیک‌های برق کشی ساختمان,

میزان فاصله در اصول سیم کشی و برق

فاصله‌ها در سیم کشی ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد، فیوز باید در فاصله مشخصی از بخش‌های مختلف قرار بگیرد تا وسلیه حفاظتی کاملی باشد. فاصله مربوط به لوله آب و گاز باید ۱ متر باشد. فیوز باید در چهار چوب در ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. آویز و لامپ‌ها هم باید ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر با فاصله قرار بگیرند.

نقشه خوانی برق ساختمان,آموزش برق ساختمان به زبان ساده,اصول سیم کشی,

نقشه خوانی برق ساختمان

در آموزش برق ساختمان به زبان ساده به شما تدریس می‌شود تا بتوانید چگونه و به راحتی علائم اختصاری اجزای مدارهای الکتریکی، نقشه پریز، مداربندی در نقشه پلان روشنایی، نقشه رایزر آیفون، روشنایی راه پله، آنتن و ….، تاسیسات برق ساختمان و … بخوانید. همچنین نقشه  برق ساختمان باید نشان دهنده محل فیزیکی لوازم و دستگاه و تجهیزات باشد و مقیاس آن نباید کمتر از یک صدم در نظر گرفته شود. همچنین نقش و نمودار برق ساختمان باید خوانا باشند تا ابهامی در آن‌ها وجود ندارد.

مدیر سایت

1 دیدگاه برای آموزش برق ساختمان به زبان ساده

    مجید :

    مطلب بسیار جالبی بود. ولی برای حرفه ای شدن باید آموزشگاه رفت به نظرم. دادم ترجمه اش هم کردن برای مهاجرت تحویل سفارت دادم با بقیه مدارکم.

    محمد :

    بسیار عالی متشکرم

    شروین داودی :

    مفید بود خیلی ممنون. اگه می خواین سیم کشی ساختمان رو خیلی خوب یاد بگیرید

    میهن راپل :

    بسیار عالی

    pingback تاسیسات ساختمان (معرفی 18 تجهیز اصلی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی) – راضیاتو raziato

    pingback همه چیز درباره اجرای لوله کشی 5 لایه مجله آچاره – فرمولی

دیدگاه خود را بیان کنید :